Deel 4 Spanje/Portugal najaar 2021

Zondag 26 september - Camping Park Monfragüe

Plasencia Camping Park Monfragüe  ☀️ 23 °C  + mist

Vanmorgen wakker geworden in een dikke mistige omgeving en na het ontbijt gaan lopen naar het Visitor's Centre Norte van het NP Monfragüe, achter de camping. Dit ligt op een pracht aangelegd terrein en ook het gebouw zelf is een plaatje (dankzij EU subsidies..) Erg informatief film- en documentatie materiaal aan wat je aan flora en fauna kunt verwachten in het NP. Er is een soort wandelpad om het centrum heen aangelegd, wat middels info punten meer probeert te laten zien van de omgeving, interessant.

Het plan is om vanmiddag gezamenlijk naar het park te rijden naar interessante uitkijkpunten, maar André haakt op het laatste moment af. De F1 in Sochi start vanmiddag en dat wil hij toch erg graag zien. Een spannende race en Max Verstappen levert een ongekende prestatie, van op de 20ste plek (vanwege gridstraf) starten en op nummer 2 eindigen!! Marjos gaat wel mee het park in en wat is het daar mooi! We rijden van uitzichtpunt naar uitzichtpunt en vergapen ons aan het heldere groene water, de prachtige vergezichten en bovenal genieten we volop van de gieren die rond de rotsen zweven. Als we daar aankomen vliegt een gier op werkelijk 5 meter afstand voor de voorruit van de Yaris, fantastisch!!

Nationaal Park Monfragüe

Maandag 27 september - Camping Park Monfragüe

Plasencia Camping Park Monfragüe  ☀️ 26 °C

Deze ochtend staat er voor de mannen een wandelroute in Monfragüe op het programma. Rond negen uur onderweg en geparkeerd bij een startpunt in het NP. Het weer ziet er in tegenstelling tot gisteren zeer goed uit, de temperaturen zullen snel toenemen met dit heldere weer. Op de eerste kilometer over een geplaveid pad heuvelaf, zien we gelijk al een viertal herten die zich door onze geluiden langzaam kuierend in het struikgewas laten verdwijnen, wat een schutkleuren! Na een bruggetje over een stroompje begint het echte werk, grintpaden heuvel op en af met af en toe prachtige vergezichten. Halverwege beklimmen we een echte top en van bovenaf hebben we een fantastisch uitzicht over het NP! Wow! We nemen een andere route terug over een veel smaller paadje door de bush en langs een zeer fraai oud bruggetje. De laatste paar kilometers zitten we weer op dezelfde route als heen.

Terug op de camping een heerlijke bak koffie en wat gegeten. En dan gaan we met de hele ploeg opnieuw naar het NP, naar de gierenrots. Onder het genot van een meegenomen koud wit wijntje genieten we van de vele gieren die in de thermiek rond de hoge rotspunt zweven. De gifgroene rivier stroomt beneden ons tussen ons uitkijkpunt en en de rotspunt door en geeft het landschap iets surrealistisch, genieten! Op de terugweg nog even op een terrasje een koud biertje gedronken, dat gaat er in deze warmte vlotjes in!

Dinsdag 28 september - Cáceres

Plasencia - Cacères   120 km ☀️ 26 °C

Vanmorgen na het servicen rond 10 uur onderweg. De eerste stop is Trujillo, daar willen we wat rondwandelen en gaan lunchen op het Plaza Major. De rit ernaar toe gaat dwars door het Nationaal park Monfragüe, prachtig weer. Daarna eerst met haarspeldbochten het dal uit om over een eindeloos wijdsw vlakte richting Trujillo te rijden. Voor het eerst zien we aan weerszijden van de binnenroute de varkens onder de kurkeiken rondscharrelen. Zij doen zich tegoed aan de eikels die rond deze tijd van de bomen vallen. Dan doemt 20 kilometer voor aankomst in de verte op een bergrug Trujillo op, fraai uitzicht.

Haarspeldbochten het dal uit

Kurkeiken

Trujillo doemt op in de verte

Bij aankomst in Trujillo parkeren we op het Plaza del Torres, voor de arena. Vandaar wandelen we naar de oude binnenstad. In de oude kern doen de dames nog even een oorbellenshop aan en kopen geborduurde oorbellen. Op het mooie Plaza Major zakken we onderuit voor een heerlijke cortado. Daarna wandelen we langs de kerk omhoog naar het Moorse kasteel wat boven de kern uittorent. Overal weer verwijzingen naar de conquistadores zoals Hernan Cortès en Pizarro die deze stad rijkdom en aanzien hebben gebracht. De vele markante palacio's met hun bewerkte hoekgevels getuigen van deze historie. En ondanks dat je deze heren en hun consorten vandaag de dag zou aanduiden met genocideplegers, wordt de verering bekroond met het reusachtige standbeeld van een conquistador te paard.

Oorbellen worden geborduurd

Van bovenaf zwerven onze blikken over de eeuwenoude daken van de binnenstad, met de talloze , nu lege ooievaarsnesten. We gaan terug om te lunchen en duiken neer op een stek op het grote plein, waarvan wij denken dat we dar in 2019 zo goed hebben gegeten. Nochtans behaalt deze menu del dia niet het niveau van 2019, maar het smaakt wel, € 18,- p/p en we zijn in ieder geval goed gevuld. We doen wat boodschappen bij Le Clerc en nemen dan de snelweg naar Cáceres om daar op een camping te overnachten. Tien kilometer voorbij Cáceres draaien we naast een Estadio Deportivo (sportstadion) de camping op. We zetten onze camper nu onder een doekoverkapping met ruime tussenplaats om te zitten. Iedere plek heeft een eigen sanitairblok, douche, wc en wastafel voor € 18,- per nacht. Niet verkeerd voor deze camping met zwembad.

Camping Caceres N39.489399 W6.41267

Woensdag 29 september - Cáceres

Camping Cáceres    ☀️ 26 °C

Vandaag een lekker niks dagje en heel kalmpjes de dag opgestart. Een heerlijke quinoa salade tussen de middag als gezond alternatief voor al de lunches de afgelopen dagen. 's Middags naar het zwembad, het water was goed fris en daar een beetje in het zonnetje gelezen en geluierd.

Zwembad Camping Cáceres

Donderdag 30 september - Cáceres

Camping Cáceres    ☀️ 26 °C

Vanmorgen bijtijds onderweg naar het Centro Historico van Cáceres. Eerst op het Plaza Major een desayuno (ontbijt). We zijn helemaal verknocht aan het typisch Spaanse ontbijt - pan con tomato - wat bestaat uit (geroosterd) brood, ingewreven met een teentje knoflook en gezeefde tomaten(pulp). Wat zout/peper en olijfolie erover sprenkelen, heerlijk!!  Op dit terras viel dit echter wat tegen, het broodje was goed; de tomatenpulp en paté kwam uit een voorverpakt cellofaantje; de cortado was natuurlijk oké! Dan wandelen we de oude stad in, voor ons weer herkenbaar. In het oude gedeelte zijn ze bezig alles af te dekken, i.v.m. aankomende filmopnames, grappig hoe ze polyester keienmuurtjes hiervoor inzetten.

Op een van de vele terrasjes op het Plaza Major, installeren we ons we voor een kop koffie met een stukje taart. Grote gebaks-punten voor wel € 5,- per stuk. Wel heel erg lekker....

We slenteren op ons gemak door de winkelstraat terug naar de parkeerplaats en gaan naar de camping. Heerlijk nog even opfrissen in het zwembad, knap je echt van op! In de avond wordt op het Estadio Deportiva een aardig feestje opgestart: dunke, dunke, dunk, begeleidt door talloze laserstralen. Als we gaan kijken, zien we massa's jongelui komen aanrijden en volgepakt met drank gaan ze in een line-up staan om het stadion in te gaan. Het feestgedruis gaat tot diep in de nacht door.

Vrijdag 1 oktober - Cáceres

Camping Cáceres    ☀️ 28 °C

Na het ontbijt gaan we met z'n allen naar het in de buurt gelegen shoppingmall en kijken daar wat rond. Voor ons was het het allemaal net niet. Naast de bekende winkelketens zoals H&M etc. zijn er best nog wat andere zaakjes, maar het is allemaal te netjes als vakantiegoed of onnodig. Terug op de camping draaien we een wasje en stoppen deze in de droger. Voor het laatste vocht moeten we toch daarna een lijntje spannen, maar dan zijn we wel weer helemaal bij voordat we morgen naar Portugal vertrekken!

Zaterdag 2 oktober - Beira Marvão

Cáceres - Beira Marvão   120 km   ☀️ 24 °C

Toch nog wat uitgeslapen vanmorgen en pas rond 9 uur opgestaan. Nog even douchen in ons privé badhuisje; er komt een fijne bak water uit de douchekop. We slaan nog wel wat voorraad in bij de Lidl, het is weekend en de route net over de grens in Portugal is niet echt een fatsoenlijke supermarkt te bekennen. In Cáceres slaan we richting Portugal af en 100 km verder bereiken we de grens. Hat landschap verandert onmiddellijk in meer bergachtig en ruiger en meer begroeiing. De weg is ook smaller en kronkeliger en the scenery laat felgekleurde huisjes zien, mooi in een kurkeiken omgeving.

Het oorspronkelijke grenskantoor

De typisch Portugese geelgekleurde huizen

Kurkeiken omgeving

Op een bergtop ligt helemaal boven het eeuwenoude Marvão, ooit Romeins en later als fort uitgebouwd door Ibn Marwau, Moors vizier van Coimbra, die de naamgever van dit mooie historische plekje is. Niet veel later arriveren we op de camping, waar we uitermate hartelijk welkom geheten worden door Ronald en Vitor.  Dit homostel is sinds 3 weken eigenaar van dit prachtige pareltje.  Ronald en Vitor hebben door de lucratieve verkoop van hun huis in Amsterdam, hun ultieme droom kunnen waarmaken. En alhoewel de verkoop niet zonder slag en stoot is gegaan door de niet zo samenwerkende Nederlandse ex-eigenaar, zullen ze daar overheen moeten stappen. Vitor, van Braziliaanse komaf, kan dat met zijn positieve instelling vast bewerkstellingen.

Onder het genot van een welkoms-drankje worden de regeltjes uitgelegd en worden we verwezen naar een veldje achteraan op de camping, waar we gemakkelijk kunnen staan. Helaas is het zwembad nog niet voldoende schoongemaakt en kan niet gebruikt worden. We rijden over het mooi licht glooiende terreintje (20/30 plaatsen) in een nog mooiere omgeving - we zien ver boven ons Marvão liggen- en zetten de camper op een heerlijke stek.

Camping Beira Marvao  N39.427818 W7.385659

Installeren gaat rapido en na de lunch gaan we naar Marvão, waar we hopelijk kunnen boeken voor een festival aldaar vanavond. Via een omweg rond de berg, het puistje opgereden , wat een schitterende vergezichten en boven aangekomen perplex van het giga uitzicht, tot wel diep in Spanje. We kijken met gemak 40 tot 50 km weg, fantastisch! Bij het toeristenbureau horen we dat de de kaartjes voor het festival zijn uitverkocht, jammer.

Uitzicht vanaf top berg Marvao

We lopen verder omhoog via de oude stadspoorten door het eeuwenoude stadje naar het enorme kasteelfort op de top. Het is allemaal anders dan in Spanje, kleiner, lieflijker, vriendelijker en kleurrijker. Boven aangekomen geeft een dansgroep nog een voorstelling voor een touringcargezelschap, erg mooi.

We lopen wat langs de buitenranden van het kasteel en nemen de fantastische vergezichten in ons op. In de verte zien we een behoorlijke bosbrand en als we de Fogos.pt app openen, zien we dat deze zo'n 25 kilometer verderop brandt en dat er 10 brandweerauto's en 30 brandweermannen (bombeiros) mee bezig zijn. Terug naar de auto gehobbeld en op de camping de voorbereidingen voor tapas gemaakt. Deze heerlijk, onder het genot van een wijntje, in de invallende duisternis gegeten. Omdat het sterk afkoelt, breken we rond half 10 Portugese tijd op (half 9 Spaanse tijd) - het is hier een uur vroeger.