Deel 1 - Najaar 2017 Frankrijk

Dinsdag 5 september, naar Haybes Noord-Frankrijk.

Aan het eind van de middag rond 17.00 uur vertrekken we van huis en zoals verwacht rijden we natuurlijk meteen de files in, dus ons tempo wordt behoorlijk gedrukt. Temperatuur is best goed, zo'n 23 graden wel regent het bij tijd en wijle. Pas na Brussel wordt het verkeer wat rustiger en kunnen we ons gaan richten op de eerste camperplaats aan de Maas in het uiterste noorden van Frankrijk. Het laatste stuk in België gaat over de provinciale wegen en het wegdek is in deplorabele staat, gaten en scheuren zijn schering en inslag.

Vlak voor de Belgisch/Franse grens op de Rue de Centinaire voor Givet rijden we kalm in het schemerdonker  een viaduct af en duikt het rechtervoorwiel  met een enorme klap in een werkelijk reusachtig gat, bizar.. gelukkig geen schade.

Even voor tienen 's avonds strijken we neer op de camperplaats van Haybes aan de Maas (gratis zonder faciliteiten). Een prima stek met nu 5 campers, maar plaats voor 10. Het is droog en nog steeds 23 graden. Geeft weer een fijn gevoel onderweg te zijn.

Hotel de Ville Haybes Fr.

Camperplaats Haybes N50,010890 E4,706970

Woensdag 6 september, naar Pothieres

Na een wandeling door Haybes zijn we op tijd in de ochtend vertrokken, richting Troyes, later specifiek een FP-plek in Pothières. We hebben op onze China-navi de 'groene' route ingesteld, en dat hebben we geweten, prachtige kleine weggetjes, houdt op, hobbel-de-bobbel, van de kaart gevallen, maar wel errug leuk. Onderweg komen we fraaie dingen tegen. Zo maken we in het plaatsje Launois sur Vence, een stop voor het historische 'Ancien relais de Poste' om daar een kijkje te nemen. Het 17e eeuwse postkoetsrelais is nog volledig intact en heeft naast een grote binnenplaats, diverse paardenstallen en plek voor de dilligence. Het relais was een belangrijke stop op de route Parijs - Sedan. We zijn nauwelijks een paar kilometer onderweg of we zien in 'the middle of no-where'  een giga kathedraal opdoemen in  het klein dorpje Neuvizy, dat als we het later opzoeken slechts 109 inwoners telt. Weer wat verderop stuiten we, als we op de D977 rijden, op het indrukwekkende Monument de la Ferme de Navarin. Het memoreert aan de hevige gevechten die hier plaatsvonden tijdens de Eerste Wereldoorlog en op de muren staan meer dan 10.000 namen van gevallenen.

Ancien Relais de Postes in Launois sur Vence                                                Kathedraal in het gehuchtje Neuvizy                    Monument de Navarin

Na deze rit - door de rimboe - arriveren we rond 16.00 uur bij de FP, een cremantboer. Mooie plek in een weidse heuvelachtige omgeving, later arriveren nog twee campers.  We kunnen de verleiding natuurlijk niet weerstaan en schaffen een paar flessen bubbels bij de boer aan. Hadden zelf ook nog een flesje meegenomen en trekken die open en gaan daarna heerlijk buiten zitten te genieten van bubbels en omgeving. Temperatuur wordt wat minder zo'n 20 graden, en tis wat winderig en bewolkt, maar we voelen ons heerlijk relaxed.

Omgeving en uitzicht van FP Pothières

Donderdag 7 september, naar Lapalisse

Allo, allo, heerlijk uitgerust opgestaan en weer op weg gegaan, via de Morvan afgezakt naar het gebied van de Allier. Wederom over de mooie kleinere routes, waar je soms op verrassende zaken stuit, zoals bijvoorbeeld een verkoopplaats voor tweedehands 2CV carrosserieën, die op een ludieke wijze worden tentoongesteld. Diverse stops onderweg ingelast, zoals Abbaye le Fontenay, wow wat fraai en Semur en Auxchois. Uiteindelijk in Vichy beland, maar geen fijne stad voor campers, een geschikte plek was hier niet voorhanden. Nog een paar andere CP's  waren vol, dus maar teruggekeerd naar Lapalisse, een alleraardigst ministadje aan het riviertje de Besbre. Ook daar liep de camperplaats (gratis) al aardig vol, maar we pasten er nog wel bij. Stadje ingelopen en kerk en dramatisch grote kasteel bekeken, opvallend toch altijd hoe geschiedenis zo prominent aanwezig is in het normale straatbeeld van Frankrijk, prachtig!

Teruggekomen op de CP zagen we vol verbazing de een na de andere camper arriveren, wat een drukte. Aan het begin van de avond kon er echt niets meer bij. Op deze gratis CP stonden er nu 40 in plaats van de 20 campers die er mogen staan, maar ja wat maakt dat uit. Nog vele arrivals volgden en konden echt wegens plaatsgebrek rechtsomkeert maken. Een praatje gemaakt met deze en gene van diverse internationale pluimage en de relatieve rust van de camper opgezocht. Het weer was vandaag overigens goed, van eerst zwaar bewolkt naar later zonnig en temperatuur oplopend tot 24 graden. Morgen richting Le Puy en Velay.

Abbaye le Fontenay

Semur en Auxchois

Lapalisse, vlakbij camperplaats N46,249970 E3,635110                                Het riviertje de Besbre

Vrijdag 8 september, naar Sampzon

Voordat we vanmorgen weer vroeg op weg gaan naar het zuiden, eerst de camper geserviced op schoon water na. Het weer geeft nog steeds geen aanleiding om ergens langer te blijven staan.  Bovendien, ondanks dat we al bijna 40 jaar in Frankrijk komen en al heel veel hebben gezien,  biedt het rijden met een camper zo'n geweldig panoramisch uitzicht op het prachtige Franse landschap, dat wij verplaatsingen als een extra en nieuwe dimensie ervaren, die rondreizen zo nog leuker maakt. Na Vichy en Thiers, de messenstad, duiken we het ons bekende landschap van de Auvergne in en volgen de loop van het riviertje Le Dore. We genieten met volle teugen  o.a. van het verderop gelegen natuurgebied van Parc  du Livradois-Forez en aan het begin van de middag arriveren we in Le Puy en Velay. Het bezoeken van dit stadje zal moeten wachten, alle camperplekken in en rondom deze bekende bedevaartsplaats zijn overladen met campers. What's going on, waar komen al die campers vandaan. Het lijkt wel of iedereen met een camper nu op pad gaat, net na het zomer hoogseizoen. Wel presteer ik het op een parkeerplaats in Le Puy mijn armleuning van de bestuurderstoel af te breken, mwah dat is minder leuk merk ik al snel, de normaal comfortabele zithouding  bij het rijden is nu aanmerkelijk minder aangenaam. Wellicht een dezer dagen op zoek gaan naar een bedrijf of camperdealer die dit kan repareren. Het weer is overigens vandaag wel spetterend, het is wel 28 graden, jippie. We rijden verder het prachtige gebied van de Monts d'Ardeche in, om daar te kijken of we hier kunnen overnachten. Verschillende France Passion plekken bezocht en zowaar, allemaal vol of zeer teleurstellend. Wel, omdat we van de hoofdweg zijn afgeweken, rijden we over smalle weggetjes midden in de bush-bush bovenop de heuvelruggen van het plateau, schitterende omgeving. Na Aubanas vinden we uiteindelijk in de buurt van Sampzon een rustige FP bij een wijnhandelaar, waar we in ons uppie staan. We slaan wat flesjes zeer betaalbare streekwijn in en genieten van een glaasje en het nu fraaie weer.

Foto boven Le Puy-en-Velay

Foto's midden Monts d'Ardeche

Foto onder FP Domaine des Terriërs

Zaterdag 9 september, naar Aiguèze

Het weer is vandaag pet, regen in druil- en bui-vorm  wisselen elkaar af en het is een graad of 18, wat een verschil met gisteren. De weersvoorspellingen geven aan dat ook de komende periode dit weerbeeld en temperatuur, op een klein strookje in het zuiden na, tot de waarschijnlijkheden gaan behoren. Na de schoonwatertank te hebben bijgevuld gaan we 'en route', vandaag rijden we door de Gorges de l’Ardeche richting Aiguèze, waar een CP is. Natuurlijk zijn er nog steeds toeristen in dit gebied, maar in vergelijking tot de zomerse taferelen waarbij de hele streek uit zijn voegen barst van alle vakantie-gangers, kunnen we nu in alle rust genieten van deze prachtige omgeving. Vooral na het bekende Vallon Pont d’Arc meandert de kronkelige corniche  zich langs alle hoogte- of moet ik zeggen dieptepunten van de rivierkloof. We maken meerdere stops  bij de diverse uitzichtpunten op de route en de schitterende views onderstrepen nogmaals, waarom de Ardèche zo populair is.

Vallon Pont d'Arc                                Corniche                                           2 x een uitzicht vanaf de hooggelegen Corniche op de Gorges d'Ardeche

Naarmate we het eind van de Gorges naderen, daalt de hooggelegen route langzaam af naar rivierniveau en daarlangs rijdend zien we in de verte een prachtige oude hangbrug opdoemen.

We naderen de mooie brug en omdat onze bestemming Aiguèze aan de andere zijde van de rivier Ardèche ligt, draaien wij via de smalle bochtige weg naar de toegang van de brug. Best wel onder de indruk van de mooie scenery rij ik de brug op. Een tiental seconden later (beginnende seniliteit  ?) kom ik tot de conclusie dat ik een bord heb gezien, toch..., o ja, max. breedte 2.75 meter. Hmm, mijn camper is 2.35 meter breed, dat moet toch kunnen......? Ietwat  ongerust rij ik verder en passeer een zeer smal stuk en realiseer me dat de spiegels er ook nog zijn......oeps die steken zeker 30 centimeter per stuk uit....

Ojee 2.35 + 0.60 = je raadt het al, echt meer dan 2.75 meter..... alle alarmbellen gaan af ! Terugrijden is geen optie meer, met de file achter mij aan, vooralsnog zonder totale verkeerschaos en het riskeren van een  internationale verkeerscrisis,  onmogelijk, dus maar voetstaps verder. Aan de overzijde staat het tegemoetkomend verkeer geduldig te wachten, achter een nog veel smallere doorgang,  en ziet vol verbazing de voor-deze-brug-veel-te-brede camper aankomen. Met werkelijk 2cm links en 2 cm rechts over nemen wij de laatste horde en zien nog net dat wachtende autochtone tegenligger, het niet kan nalaten beide duimen omhoog te houden voor deze rijkunst-idioterie. Onder het slaken van de bekende zucht van opluchting en een inmiddels gelukkig dalende hartslag, moeten we alleen nog de transpiratiestroom uit de ogen wrijven, pfffffffffffffffff........

Na de brug is het nog een paar kilometer naar de CP (gratis zonder faciliteiten) die heel fraai gelegen is in een oude amandelboomgaard niet ver van het middeleeuwse plaatsje Aiguèze. De camper op een mooi plekje gezet tussen andere campers, het is inmiddels wat opgeklaard en droog. Het gehucht gaan bekijken en de vele authentieke oude details bewonderd, erg leuk. Tot slot nog heerlijk buiten gezeten bij de camper, la vie est belle !

CP Aiguèze N44,305070 E4,552860

Aiguèze vanaf CP

Foto-impressie van het oude stadje Aiguèze

Zondag 10 september, naar Chateau Maucoil, Oranges

We verlaten de mooie camperplek onder de amandelboompjes bij Aiguèze, richting het zuiden. We moeten ook nog wat proviand inslaan en in een dorpje aangekomen, Lidl-len we het nodige bijeen.
Deze superdiscounter heeft hier in La douce France een inmiddels prominente positie ingenomen bij gebrek aan plaatselijke concurrentie. Dat in tegenstelling tot ons land waar Lidl nog altijd de concurrentieslag moet aangaan met andere marktpartijen. Dat resulteert hier in Frankrijk tot het aanbieden, naast het bekende eigen assortiment, van allerlei A-merken en ook nog specifiek fantastische streekproducten van hoge kwaliteit, njammie. De hieruit ontstane verleiding genereert helaas een grotere berg spullen in onze boodschappenkar als bij aanvang bedoeld, maar met passen en meten verdwijnt al het aangeschafte spul in koel- en andere kasten. Zo we kunnen voorlopig weer vooruit.

We richten ons kompas vandaag op de FP Chateau Maucoil, in de buurt van Oranges en dat is niet al te ver weg. FP staat voor France Passion, het lid-maatschap kost €29 per jaar en je kan dan gratis bij ongeveer 2000 bedrijven, denk aan wijnboeren, maar ook kaasmakers, veehouders, champagne-

makers, fruittelers, ciderboeren, zoutwinplaatsen enz. staan. Ze vinden het leuk als je iets van hun producten koopt, echter dat is geen verplichting. Vaak bieden FP-adressen prachtige en rustige plekken in een weidse en landelijke omgeving, wel veelal zonder enige voorziening zoals elektra of water.

Naarmate we verder zuidwaarts komen wordt het weer beter, temperatuur is prima. We steken de Rhône over en bereiken via allerlei gehuchten het chateau, met hulde aan de Navi, die het overigens best wel oké doet. Het complex een officiële Appellation Chateauneuf-du-Pape ligt verstopt in een uithoek en is gesitueerd op een heuveltop, wat fraaie uitzichten biedt vanaf de camperplek. We staan aanvankelijk alleen, maar later arriveren er nog drie camper-equipes.

Zeer bijzonder is dat deze FP een prachtig buitenzwembad bezit, waar je gratis gebruik van kunt maken. Edoch en ondanks dat de buitentemperatuur vandaag tot de ongekende hoogte is gestegen van zo'n 26 graden, zozo, slinkt mijn enthousiasme om een duik te nemen tot een minimum, na het voelen van het duh....duh....duh..duh.. ijskoude water.....ik krijg onmiddellijk visioenen van mensen in badpak met Unox- mutsen op het hoofd.......brrrrrr..... Dan maar op naar de wijnproeverij en alhoewel de prijzen best behoorlijk zijn is de kwaliteit uitstekend. Ook onze garage krijgt het voor zijn kiezen, wederom verstouwen we wat dozen wijn. Deze FP gaan we zeker onthouden.