Deel 3  Griekenland voorjaar 2017

Zondag 11 juni - Diakopto

Korfos - Diakopto  112 km  🌦30°C - 🌧25°C

Vanochtend een nieuwe poging ondernomen op de deur weer gangbaar te maken, maar dat wil niet echt. Hij is wel van binnenuit te openen en voor toegang tot de camper kunnen we gebruik maken van de bestuurdersdeur, een noodoplossing. De plek waar we nu staan is met een regenbuitje veranderd in een modderpoel. We besluiten verder te gaan, ook al omdat we over een paar dagen de boot terug moeten nemen naar Ancona. Vanwege eenrichtingsverkeer moeten we onder een wat laag aandoend viaduct rijden, waarbij geen hoogte staat vermeld. Met enkele centimeters speling lukt het ons deze barrière te nemen.

Past precies....

Rijden blijft leuk in de camper, het uitzicht door de panoramaruit is prachtig. Vlak voor Korinthos brood gekocht en daarna doorgereden naar het kanaal van Korinthe bij Isthmia. Daar het bungeejumpen vanaf een voetgangersbrug boven het kanaal gade geslagen. Met één stap van het platform verdwijnt hij snel uit zicht. Een langgerekte wegebbende kreet en een zwiepend bungeekoord, brengen de man weer in zicht, zo pffffff. Voorts de schepen die door dit fraaie rotskanaal varen op de foto gezet. Na een kop koffie, de nog niet geheel afgemaakte tolweg richting Patras opgedoken en na een lunchstop in Diakopto beland. Dit dorp kennen we nog van onze najaarsreis verleden jaar.

Omdat we geen internet hebben op goed geluk gezocht naar de camper-gedoogplek en deze even buiten Diakopto aan het strand gevonden. We staan hier met twee andere (Franse) campers aan de Golf van Korinthe. Marjos doet een heerlijk middagtukkie en ik doe wat inhaal schrijfwerk. Om 5 uur begint het echt (hard) te regenen en moeten ramen en dakluik dicht. Vandaag staat paella op het menu en dan na een spelletje is het genoeg.

CP Diakopto  N38.2019  E22.1935

Kanaal van Korinthe bij Isthmia

Hét moment van de dag - Het leven hangt soms aan een draadje, maar daar zit gelukkig wat rek in.

Maandag 12 juni - Preveza

Diakofto - Patras - Lefkas - Preveza   344 km ☀️30°C

Het lukt ons vanmorgen volledig te servicen bij het dorp. We nemen water in en storten grijs water en wc af. We gaan de snelweg op en nemen afscheid van de Peloponnesos, via de moderne brug over de Golf van Korinthe.

We rijden met een paar stops door naar Lefkas, om te bezien of we hier vanavond ons kampement kunnen opslaan. Rondgereden, het is hier prachtig en tot de conclusie gekomen dat heel veel gedoogplekken zijn verdwenen. Op een terrasje genoten van het zonnetje en terug naar Lefkada stad gegaan.

Brug naar Lefkas

Haven van Lefkas

Lefkas

De campergedoogplaats aan de haven ziet er niet uitnodigend uit, het is er druk en het staat tjokkievol. Terug op het vasteland in Preveza vinden we wel een prima plek aan de haven en stellen onze camper op achter een andere NL-camper. We maken kennis met Helmut en Laura en hebben een gezellige avond met hen.

CP Preveza  N38.9602 E20.7552

Hét moment van de dag - Boven zeeschepen op de Rio-Antirriiobrug, de langste tui brug ter wereld

Dinsdag 13 juni - Igoumenitsa

Preveza  -Albanië - Igoumenitsa    km ☀️35°C

We nemen afscheid van Helmut en Laura, hun thuisreis gaat over land en zij willen vandaag, dwars door Albanië, het meer van Ohrid bereiken. Wij gaan ook noordwaarts en omdat we nog wat tijd over hebben, willen we een kijkje te nemen in het zuiden van Albanië. De kustweg is wederom prachtig.

In Sivota, net voor de grens tanken we en drinken we in een leuk cafeetje aan de haven een kopje koffie met iets lekkers, genietend van het uitzicht op een prachtige blauwe zee.

Sivota

Bij Mavromati passeren we de grens, na een stevige douane controle. Alles ziet er toch wel anders uit hier, meer armoede, slechtere en kronkelige weggetjes. We rijden richting Sarande, komen door het oude Butrit en maken een strand/lunch stop in Kasjmil. Dit plaatsje aan zee met een prachtig strand is zich snel aan het ontwikkelen tot een toeristische vakantiebestemming. Dan keren we terug naar Griekenland, met wederom de strenge grensovergang onderweg.

Impressies Albanië

Omdat we morgen de boot naar Ancona moeten hebben vanuit Igoumenitsa, strijken we neer in Ammoudia, een voor Griekenland-gangers bekende overnachtingsplek. Het is hier best druk, er staan zeker zo'n 30/40 campers schat ik in. Gezellig gegeten in een van de restaurantjes.

CP Ammoudia    N39.2401  E20.4812

Als ik terug in de camper rond 22.00 uur de tickets voor de boot bekijk, besef ik dat ik mij heb vergist in het afvaartijdstip. Ik dacht dat de nachtafvaart stond gepland voor 23 uur 's avonds, maar het tijdstip is 0.15 uur. Omdat de afvaartdatum 14 juni is, betekent dit, dat de boot al over een paar uur vertrekt in plaats van morgenavond. Ik maak Marjos wakker en we ruimen de zaak aan kant en vertrekken spoorslags in een stofwolk naar de haven van Igoumenitsa, 45 km verderop, waar we rond 23.30 uur arriveren. Pffff, we hebben het gehaald. Na inchecken bij het ticketoffice sluiten aan bij de andere wachtenden. Van het schip is nog niets te zien.

Haven Igoumenitsa   N39.489440 E20.258323

Hét moment van de dag - Bijtijds erachter komen dat we een boot moeten halen.

Woensdag 14 juni - Forli

Igoumenitsa - Ancona - Forli  ☀️25°C

Tja, daar staan we op de kade, het schip heeft vertraging begrijpen we, dus duiken we maar ons bed in. Rond 3.30 uur ontstaat wat rumoer en als we onze neus uit de camper steken, zien we het schip in volle vaart aankomen. Er hoeft niet te worden ontscheept, boot komt uit Patras, dus snel aan boord en ook snel, rond 4.30 uur weer onderweg. Onze hut opgezocht en heerlijk verder gaan slapen. Rond half tien opgestaan, gedoucht en ontbeten.

Dan volgt een dagje luieren aan boord met uitstapjes naar het zonnedek, het restaurant en de hut voor een middagdutje. We arriveren pas bij zessen 's avonds in Ancona, na een soort inhaalrace van het schip en kunnen gelukkig snel van boord.

Aankomst in Ancona

We duiken de snelweg op in de avondfiles en gaan om 20 uur wat eten en tanken. Na nog een uurtje zijn we het zat en gaan op een CP in Forli staan.

CP in Forli  N44.2198  E12.0315

Hét moment van de dag - Onze vergissing levert een extra dag op, morgen naar Turijn

Donderdag 15 juni - Turijn

Forli  - Turijn   410 km   ☀️ 30°C

Op tijd en gedeeltelijk tegen betaling (schoon water) geserviced en wat boodschappen gedaan. Dan de snelweg op en aan het begin van de middag gearriveerd op een betaalde CP in de stad. De tram naar het centrum genomen en door de oude stad gelopen. Er is best het nodige te zien en we bezoeken onder andere de kathedraal. Uiteraard doen we diverse terrasjes aan om wat te eten of wat te drinken. Nadat we voldoende hebben rondgesjokt, gaan we voor het diner op een mooi buitenterras van een sjiek restaurant zitten. We hebben één van de laatste tafels. Fantastisch gegeten, mooie gerechten en heerlijke wijnen.

Tram terug naar de CP en op tijd in bed. Morgenvroeg een lange reisdag.

CP Turijn  betaald N45.02940 E7.63942

Hét moment van de dag - Wat is dat Italiaanse eten toch lekker!

Vrijdag 16 juni - Arlon

Turijn - Arlon   892 km   ☀️ 28-25°C

Om 6 uur vanochtend onderweg. We willen vandaag zover mogelijk richting huis komen als mogelijk. Zo vroeg in de ochtend is het heerlijk rustig op de weg en zijn kleurcontrasten anders. De route door de Aosta-vallei naar de Frejus-tunnel ligt er schitterend bij. Al om 10 uur zijn we de tunnel door en in Frankrijk aangekomen. We maken een tank- en koffiestop en gaan voort. Het weer is weer prachtig en gelukkig geen regen op de route.

De kilometers rijgen zich gestaag aaneen en via Bourg-en-Bresse nemen we de A39 noordwaarts. Na verscheidene stops bereiken we om 6 uur de camping in Arlon. Na een goede maaltijd in het restaurant is het bedtijd.

Camping Arlon  N49.70303  E5.8773

Hét moment van de dag - De morgenstond heeft goud in de mond!

Zaterdag 17 juni - Zoetermeer

Arlon - Zoetermeer   350 km   ☀️ 20°C

Vanmorgen al weer op tijd onderweg. Het is weekend en dat is fijn, het is rustig op de weg. Nou ja weg, ik blijf me er toch over verbazen dat de snelwegen er hier zo slecht erbij liggen in België. Je moet je goed blijven concentreren om niet in de vele gaten rijden die her en der in de asfaltlaag zitten. Maar allee, we zijn toch redelijk snel bij Brussel en ook Antwerpen passeren we rap. Bij Hazeldonk op NL-bodem tanken en eten we wat. Rond twee uur zijn we vervolgens thuis. Wat hebben we een heerlijke reiservaring opgedaan met de camper. Dit is een blijvertje.

Hét moment van de dag - de blije gezichtjes van de kleinkinderen