Deel 3 Spanje/Portugal najaar 2021

Zondag 19 september - Estella

Estella Camping Lizarra   ☀️ 22 °C

Vanmorgen lekker uitgeslapen, ontbeten en uitgebreid aan de koffie. Het wordt een relaxdagje vandaag op de  camping, we gaan niet veel doen!  De mannen gaan nog wel even wat boodschappen doen en aan de wandel naar het dorp, de vrouwen draaien een paar wasjes. De camping zelf, Camping Lizarra, stelt niet zoveel voor, het zijn met heggen afgebakende plaatsen (iets wat wij minder leuk vinden).

Fritzie

In het gras onder de heggen liggen overal van die kleine ronde stekelballetjes en voor de honden van Erik/Riette en Jochem is dit met hun dikke vacht een ramp, van onder tot boven zitten de balletjes vastgekleefd. De camping heeft een zwembad (water is echter heel erg koud) en er zijn heel veel vaste staanplaatsen. Gisteren stond het helemaal vol met Basken, tis weekend; in de middag loopt het echter compleet leeg, men moet morgen weer aan het werk! De mannen besluiten om morgen een etappe van de Camino te gaan lopen, we gaan dan ook op tijd naar bed.

Maandag 20 september - Estella

Estella Camping Lizarra   ☀️ 20 °C

Stukje Camimo Estella - Los Arcos - 22 km

Om half negen brengt Riette de wandelaars naar hartje Estella, vanwaar we gedrieën (Andre, Erik en Jochem), vergezeld door Fritzie, gaan lopen op de Camino. Na even kijken en zoeken is deze zeer gemakkelijk te volgen en na een korte loop door een nieuwer stuk en een heuveltje op met laatste bebouwing, vervolgt de route zich in de bush. Het is slechts voor korte tijd, want al snel wordt het Monestario de Irache bereikt. Waar aan de achterkant van de bodega, bij het, voor Camino-lopers gratis,  wijntappunt al een ruime tiental wandelaars zich hebben verzameld. Uiteraard wordt er wijn getapt!

Na ongeveer 5 kilometer is er een splitsing en kan gekozen worden tussen een kortere maar meer klimmende route (nog 16,5 i.p.v. 17,5 km); we nemen de korte route die naar Los Arcos voert. De weg gaat inderdaad fors klimmen, het gaat omhoog en omlaag dit grindpad in het bos en het eerste uur komen we nauwelijks nog niemand tegen. Als we net onder de heuvelrand het bos uitlopen, krijgen we fantastische vergezichten voorgeschoteld. Een in de verte gelegen bergketen met regenbuitje en regenboog verlevendigen dit vergezicht, mooi! In het nu wat meer open stuk, passeren we verscheidene Camino-lopers; een  bonte verzameling van wandelaars: Belgen, Spanjaarden, Engelsen, Scandinaviërs. Deze mannen en vrouwen, getooid met wandelhoed, rugzak en loopstokken en stevige bergschoenen vormen een lint door het heuvellandschap. Rond twaalven (ongeveer halverwege) stuiten we in een klein dorpje op een herberg met buitenterras, tijd voor een hapje en wat drinken. Een dik stuk tortilla en een lekkere cortado brengen weer wat leven in de brouwerij! Het parcours wat volgt is wat vlakker, een licht glooiend landschap. Het Camino-pad wat zich daar doorheen slingert, onderscheidt zich goed door de vele lopers. Het grappige is dat als je de etappe blijft lopen, je ook steeds dezelfde mensen tegenkomt. Dat wordt snel duidelijk bij een "kraampje" aan de kant van het pad, waar gratis koffie, water en koekjes worden verstrekt, opgezet door een non-profit kroegje die momenteel wordt verbouwd. Iedereen lijkt elkaar te kennen. Mensen keuvelen over en weer en ook aan ons wordt gevraagd welke route we lopen. We leggen uit dat we slechts één dag instappen... Rond half drie arriveren we in Los Arcos en we wandelen naar het centrale pleintje. Daar verzamelen zich voor een eettentje met de toepasselijke naam Albergo de Camino zich alle wandelaars van deze etappe. Het is een vrolijke aangelegenheid, die velen nu met de schoenen uit op uitdampende sokken beleven. Het menu del dia del Pelegrinos kost € 12,- en smaakt uitstekend (paella, calamaris, toetje, wijn en brood). We hebben inmiddels al contact gehad met de dames van het 'thuisfront', die ons ook fotootjes sturen van hun lunch en shopdagje in Estella. Rond half 4 komen ze ons ophalen. Ervaringen en verhalen worden over en weer uitgewisseld; de dames blijken zich ook prima vermaakt te hebben. Hond Fritzie was ongetwijfeld een van de sterren van het wandelfestijn; iedereen vond het zo leuk een hond te zien meelopen! In de camper 's avonds de route  voor de komende dagen besproken, we besluiten om gezien de huidige temperaturen hier, meer zuidelijk te gaan en morgen als eerste naar Burgos.

Camino pad door de bush

Camino pad door heuvels

Vergezicht

Los Arcos

Albergo de Camino

Ondertussen in Estella

Dinsdag 21 september - Burgos

Estella - Burgos  183 km  ☀️ 18 °C

De dag begint met een koffie bij de vandaag jarige Erik. Het taartje is nog bevroren en dat is voor later op de dag. Na te hebben geserviced, gaan we onderweg. Eerst naar El Ciego, het wijnhuis Marques de Riscal met z'n befaamde wijnen. Maar ook met het fameuze hotel wat door de Amerikaanse architect Frank Gehry op het landgoed is neergezet.  We pakken gezien de tijd de snelweg.  In El Ciego mogen we het hotelterrein niet op, dus we lopen wat buitenom het wijndomein en daar ligt het aluminium gestrikte controversiële gebouw. Mooi, niet echt, wel spraakmakend.

Op de parkeerplaats lopen we naar de shop van het wijnhuis. Prachtige wijnen met dito accessoires en zelfs modezaken als bijouterieën liggen daar. Eerst nuttigen we wat Reserva 2016 en we zijn flink enthousiast over deze mooie rode wijn. Vervolgens een slok witte Sauvignon Blanc en ook deze is heerlijk. Nog wat genipt aan een Verdejo en die is net wat minder. We schaffen wat flessen voor thuis aan en wandelen terug naar de camper. Omdat we ook al wat begeleidende hapjes hebben gegeten, volstaat het inmiddels ontdooide taartpuntje van de verjaardags-chocoladetaart als aanvullend lunch gerechtje. Gezien het al wat latere tijdstip, besluiten we niet naar het te ver gelegen Domingo de los Silos te gaan rijden, maar in plaats daarvan naar het dichter bijgelegen Burgos. We kiezen voor een prachtige binnendoor route !!

De binnendoor weggetjes, we love it !

Rond vijven arriveren we op de Camping Municipal; een plaatsje is snel gevonden. Vanavond gaan we uit eten in Burgos. Om half 8 pakken we de bus (€1,20 p/p), die voor de camping stopt en op Plaza España (oude binnenstad) stappen we uit. Het is nog volop druk overal en ergens in het voetgangersgebied duiken we een tapasbar in. Heerlijke tapas en rode wijn genuttigd, zalig! Gezamenlijke prijs € 52,- , een lachertje. We stappen naar buiten in het inmiddels koud geworden (bizar) stadscentrum en pakken een taxi terug naar de camping. In de camper nog een afsluitertje bij de jarige Erik en de plannen voor morgen gemaakt; het wordt Salamanca.

Camping Fuentes Blancas  N42.341099 W3.65774

Woensdag 22 september - Salamanca

Burgos - Salamanca 260 km  ☀️ 20 °C

Na de gebruikelijke ochtendrituelen, om 9 uur brood gehaald en na het ontbijt opgebroken en gezamenlijk onderweg. De kilometers rijgen zich vlotjes aaneen, we hebben gekozen voor de snelweg, gezien het saaie landschap. Rond enen in de middag komen we aan op Camping Regio, voor ons bekend terrein, we waren daar ook in het voorjaar van 2019. Snel een paar plekken bij elkaar gevonden en ons geinstalleerd. Op één deel van het terrein staat een zeer grote groep Nederlanders met zowel campers als caravans. Vast een  clubreis/groepsreis o.i.d. Later zien we dat het de Senioren Kampeer Club (SKC)  is en de kampeerders zijn al een aantal weken onderweg en bijna klaar. We doen vandaag niet veel, beetje eten, borrelen en een spelletje. 's Avonds wordt het wederom een stuk koeler, zelfs onder de luifel. Vesten, jassen en lange broeken dus.

Camping Regio N40.9478 W5.61445

Strategisch overleg

Bondjes vormen

Donderdag 23 september - Salamanca

Salamanca Camping Regio     ☀️ 18 °C

Vanochtend eerst maar eens de kachel aangedaan, het is koud buiten, 13°C. We gaan Salamanca bezoeken vandaag en besluiten, omdat de honden niet met het openbaar vervoer mee mogen,  met de auto te gaan. We proppen ons met z'n allen in de Yaris en karren naar het oude centrum van Salamanca. Daar aan de rand de auto geparkeerd, bij een college o.i.d. en naar het oude gedeelte gelopen. In Hotel San Polo op het buitenterras, tussen oude funderingen van een eeuwenoude kerk, een cortado naar binnen gewerkt. Het Plaza Major waar we vervolgens heenlopen, blijft indrukwekkend.

Salamanca - Plaza Major

Langzaam afgedaald naar de kathedraal, die bestaat uit de nieuwe kathedraal (16e eeuw) en de oude  kathedraal (13e eeuw) en bovendien een nog ouder klooster (11e eeuw). De mannen gaan de kathedraal in en de dames nestelen zich met de honden op een buitenterras tegenover het complex in het inmiddels tevoorschijn gekomen zonnetje.

Salamanca impressies

We lopen van de grote pleinen door de smalle straatjes in het centrum, prachtig al die historische gebouwen. Wel hebben we met z'n allen trek gekregen, dus opnieuw op zoek naar een eetgelegenheid. We vinden een terrasje en bestellen gaat via de QRapp. We worstelen een lijstje door en André drukt op "finalizar". We ontvangen geen bevestiging, niks. Aan de serveerster gevraagd wat te doen en zij geeft aan opnieuw te bestellen. We vullen wederom iets in we vragen haar hoe de zaak af te ronden. Zij wijst op de knop "finalizar" en naar de kassa binnen. Daar is aardig wat verwarring, er staan twee bestellingen geregistreerd. We annuleren er eentje en wachten af wat we krijgen. Forse ladingen broodjes en bellen wijn + biertje worden geserveerd, oeps beetje veel...Genoeg voor de rest van de dag zal blijken! Aan het begin van de avond op de camping gaat de lucht enorm betrekken en weerlichten. De luifel stond al aan de stormbanden vanwege de wind. Bij de eerste druppels gaat het zo hard waaien dat we snel alles naar binnen verplaatsen en de luifel ophalen. Binnen in de camper wat TV gekeken, wederom met gebruik van de kachel.

Vrijdag 24 september - Salamanca

Salamanca Camping Regio      18 °C  bewolkt

Vandaag een rust- en rommeldagje op de camping. Bij de Lidl boodschappen voor de BBQ ingeslagen. De wegwerp barbecue wilde echter niet opstarten, we houden het dan ook maar bij de plaat.  Gamba's, worstjes, asperges, paprika en varkensfilet lapjes doen het prima hierop en zorgen met de aardappelsalade, tabouleh en meloen voor een heerlijk maaltje. Zalm en rundmedaillons blijven over, die zijn voor een latere maaltijd. Net klaar met eten, begint het wederom te regenen en wordt het weer kouder; de dag wordt dan ook binnen in de camper afgesloten!

Zaterdag 25 september - Monfragüe

Salamanca - Monfrague 147 km   22 °C bewolkt met af en toe de zon

Vroeg uit de veren en na ontbijt, spullen opgeruimd en afgerekend. We moeten € 54,- voor drie nachten betalen, een eerlijke prijs voor een camping met faciliteiten & zwembad in het naseizoen. Volledig afgeserviced vertrekken we naar Plasencia, onze lunchstop. We willen nog wel even tanken bij Decathlon, altijd goedkoper. En dat klopt, waar we de vorige keer op de snelweg € 1,35 voor 1 liter diesel betaalden, is het hier € 1,17. Daarna onderweg naar de snelweg, een andere weg is niet echt goed mogelijk, omdat een bergrug moet worden doorkruist. Het landschap wordt steeds bergachtiger en the scenery wordt ook door het bewolkte weer steeds fraaier en dramatischer. In heel Spanje wordt het slechter weer, op sommige plekken zelfs in extremo veroorzaakt door Dana, een zogenaamde Gota Frio. Zeer overdadige regenval, lage temperaturen en veel wind. Dit weertype heerst zeker al een week en zal nog zo'n 4 dagen duren, daarna wordt het beter.

We rijden door Valle de Jerte (kersenvallei), een thermenstad en we herkennen diverse stekken van onze reis in 2019. Bij Plasencia aangekomen wijst de Navi naar een parkeerplaats, waar ook campers makkelijk kunnen staan.

We lopen de 1,5 km naar de oude stad weg. Door de stadspoort heen en door een kronkelend winkelstraatje (onweerstaanbaar voor de dames) bereiken we het Plaza Major. De vele terrasjes daarop zijn aardig bezet, maar in de verste hoek vinden we een leuke beschutte plek van een restaurant waar we neerduiken. We moeten wel wat geduld uitoefenen, maar dankzij de hapjes die de drankjes begeleiden komen we de overbruggingstijd tot de echte maaltijd goed door. De hapjes smaakten al verrassend goed, maar de hoofdschotels overtreffen dat in ruime mate! Croquettas de queso, gevolgd door gambas al ajillo en dan de chipirones in een deegjasje smaken al uitstekend, de pulpo met patatas en een brilliante foie callientes maken het echt af. De rekening voor dit lekkers liegt er voor Spaanse begrippen niet om, € 109,- met z'n vijven; dat zijn we in Spanje nog niet eerder kwijt geweest.

Plasencia

Pulpo

Bar cafetaria Danubio

Kathedraal van Plasencia

We zetten koers terug naar de parkeerplaats en starten de camper voor het laatste traject, een kleine twintig kilometer verderop. Het is een camping aan de noordkant van het Nationaal Park Montfragüe. Daar willen we graag morgen heen om het natuurschoon te aanschouwen. De camping ziet er prima uit evenals het uitzicht. Op het nieuws lezen we dat Carlos de Puigdemont, de voormalige leider van de regio Catalonië op Sardinië is gearresteerd en mogelijk wordt uitgeleverd aan Spanje. Catalonië staat op zijn kop....