Deel 5 Spanje/Portugal najaar 2021

Zondag 3 oktober - Camping Beira Marvao

Camping Beira Marvao  ☀️ 23 °C

Vanmorgen toch de kachel maar even aan; het is buiten 5 °C en binnen 14 °C, koud dus.. André gaat vandaag met Erik en Jochem een wandeling van 8,9 km doen, een leuk rondje in de omgeving. Net buiten de camping worden we bijna besprongen door twee honden aan een ketting. Wow, de ene , een grote, neemt een aanloop en breekt bijna z'n nek door de terugslag van de ketting. Faya en Fritzie, die mee zijn, geven geen boe of bah. Na zo'n 2,5 km lopen komen we in Beira en nemen we een lunch in het plaatselijke restaurant. Er zitten veel Spaanse eettoeristen en het duurt dan ook even voordat we ons bord krijgen. Onze bestelde entrecote is veranderd in verschillende hapjes varkensvlees met stamppot, ook prima, smaakt uitstekend. Daarna verder en als we bij een volgend plaatsje aankomen, komen we langs de spoorlijn op een stationnetje terecht van bijzondere schoonheid. Het was het grensstation met Spanje, maar is inmiddels net als de spoorlijn niet meer in gebruik. Wel staan er 4-wielige fietskarren op het spoor en een langslopende Engelsman geeft aan dat deze te huur zijn voor een leuke route over het spoor. We vervolgen onze route door het grotendeels verlaten landschap die met zijn vele door de natuur gestapelde rotsblokken, kurkeiken en gestapelde muurtjes er fraai bij ligt. De wandeling gaat grotendeels over vlakke weggetjes en paden en rond 4 uur zijn we terug op de camping.

Maandag 4 oktober - Camping Beira Marvao

Camping Beira Marvão  ☀️ 24 °C

Vandaag besloten om Castelo de Vide te bezoeken, dat schijnt de moeite waard te zijn. We parkeren de auto net buiten de stadspoort en de stad ingelopen. Boven bij het plein eerst de barokke kerk bezocht en buiten de mooie roeststalen sculpturen gefotografeerd. In het aangrenzende straatje een aantal leuke kleine winkeltjes, waar Marjos een shawl koopt.

Toegangspoort Castelo de Vide

Barokke kerk

Kunst op plein en in winkelstraat

En dan is het weer tijd voor koffie! 4 café com leite (café meia de leite) en 1 espresso  voor wel € 3,90.  We wandelen door de goed bewaard gebleven Joodse wijk uit de Middeleeuwen naar het kasteel. Wat een leuke straatjes, alles knetteroud en soms heel verrassend. De huizen zijn klein en de straatjes (netjes en opgeruimd) smal en steil.  Een genot om doorheen te slenteren!  We besluiten om niet in het stadje zelf te gaan eten, maar eerst een stukje te gaan rijden. Restaurant Ammaia, genoemd naar de gelijknamige oud Romeinse stad, waarvan de ruïnes gelijk aan de overkant liggen, serveert fantastische gerechten. Het voorgerecht de gamba's in knoflookolie, die in hete pannetjes op tafel worden gezet, heerlijk! Ook de bacalhau (Marjos) en steak (André) zijn prima. Als toetje een soort Engelse pudding met een portje... njam, njam..

De straatjes zijn plaatjes

Terug op de camping gaan we 's avonds borrelen bij Ronald en Vitor; het is de laatste dag hier, morgen gaan we weer verder. Supergezellig zitten kletsen met hen en met andere camperaars. Ronald geeft nog een solo op de saxofoon, heel goed en na de nodige drankjes en hapjes gaan we terug naar de camper, we vallen als een blok in slaap!

Dinsdag 5 oktober - Vimiero

Marvão - Vimiero    134 km  ☀️ 24 °C

Vanmorgen afscheid genomen van Vitor en Ronald en de camping betaald, € 83,- voor 3 nachten, inclusief de drankjes. We rijden eerst naar Flor de Rosa. Het aldaar gelegen klooster van Santa Maria de Flor de Rosa of klooster van de Orde van het ziekenhuis van Flor da Rosa is een indrukwekkend versterkt klooster uit de 14e eeuw. Nu is het gedeeltelijk een museum en in een deel is een van de beroemdste pousada's van het land gevestigd.

Klooster Flor de Rosa met expositie van honderden oude Mariabeelden en een tentoonstelling van beroemde gebouwen gemaakt van lucifers.

We wandelen verder door het dorp en tja, wat moeten we zeggen, alles in verval en de helft van de huizen staat te koop, een trieste bedoeling.

Via achterafweggetjes, stuwmeren en een stop bij een oude brug, bereiken we het dorp Vimeiro en 4 kilometer verderop, via een anderhalve kilometer lang grindpad, de natuurcamping Bubulcus & Bolatas van een Nederlander met zijn Portugese vrouw. Alles is off grid; de stroom wordt via zonnepanelen opgewekt, het water (1 kuub per dag) wordt vanaf 360 meter diepte opgepompt en het zwembad wordt gevuld met gefilterd regenwater. De staanplaatsen staan ver uit elkaar op een natuurterrein, wat de Europese savanne wordt genoemd, heel fraai! Er staan nog 2 andere kampeerders en that's it. 's Avonds voor de camper nog heerlijk buiten gezeten en toen het afkoelde (met vest aan) naar de sterrenhemel gekeken. Wat een rust op deze plek!!

Vimiero  Camping Bubulcus & Bolatas N 38.841099  W 7.8706

Woensdag 6 oktober - Vimiero

Vimiero  Camping Bubulcus & Bolatas   ☀️ 28°C

Vanmorgen kalmpjes opgestaan en ontbeten (Erik heeft op de fiets vers brood in het dorp gehaald). In de (regen)douches in het sanitair gebouw staan 3 zandlopers, die je draait bij douchegebruik: blauw (uitstekend) geel (oké) roze (verspillend). We blijven binnen de blauwe, zijn zo gewend om in camper ook zuinigjes aan te doen met water. We willen vandaag op de scooter de omgeving gaan verkennen en gaan eerst naar het dorp Vimiero. We hebben daar gisteren een interieurzaak gezien, die er wel leuk uitzag aan de buitenkant. De spullen wijken veel af van wat wij gewend zijn, maar de prijzen zijn minstens op Nederlands niveau, behoorlijk prijzig dus. Na een espresso op een terrasje, klimmen we weer op de scooter en rijden verder naar Estremoz, een historische stad, 26 kilometer verderop. De route gaat over een wat drukkere provinciale weg en gaat op en neer, maar het scootertje weert zich kranig. Als we van de weg afbuigen naar Estremoz zien we boven op een berg een reusachtig ommuurde oude stad. Met zijn laatste krachten brengt ons vervoermiddel ons bij een poort met ophaalbrug, indrukwekkend. Daarachter liggen oude huisjes en gaat het weer steil omhoog naar weer een poort, namelijk die van de burcht. In deze burcht ligt het feitelijke kasteel met kerk en wat oude gebouwtjes  met fantastische vergezichten.

Impressies van Estremoz

We lopen wat rond en gaan daarna dezelfde weg weer terug en rijden naar de "nieuwe" stad. Ook deze is ommuurd en via een van de stadspoorten komen we in het gedeelte waar op een immens plein een kathedraal maar ook bijvoorbeeld een kazerne is gelegen. Het is tijd om te eten en we gaan zitten bij een drukbezocht restaurantje aan de rand van het pleinpark. Marjos neemt een fantastische gazpacho en Andre een overheerlijke hamburger, vergezeld door een goed glad Vinho Verde. Niet goedkoop € 33,- maar wel lekker gegeten. We doen na afloop boodschappen bij de Pingo Dolce en de Lidl en tuffen terug naar de camping. Ver voor Vimiero zien we grote rookwolken opstijgen en dichterbij gekomen zien we dat er een zeer grote brand woedt op de industriezone van het stadje; een loods staat in de fik en een grote mensenmassa kijkt toe. Terug op de camping gaan we lekker afkoelen in het prachtige zwembad; het is goed koud water, maar wel heerlijk verfrissend.

Camping Bubulcus & Bolatas

Donderdag 7 oktober - Vimiero

Vimiero  Camping Bubulcus & Bolatas   ☀️ 29°C

Vandaag wederom op de scooter weg naar Evora Monte, een kasteeldorp boven op een berg wat we gisteren al zagen liggen. Het is toch weer harstikke leuk om om op ons scootertje op pad te gaan, heerlijk kalm tuffend door een mooi landschap. De weg is wat kleiner dan gisteren en het wegdek wat minder, maar het gaat prima.

Evora Monte

Onderaan het dorp Evora Monte, draaien we nog het tot nu met de scooter  steilste weggetje naar boven ooit op. Het uitzicht wordt mooier en mooier. Echt wow bovenaan, daar rijden we rond de stadsmuren van van het oude dorp met een waanzinnig view. Bovenaan een mini stadspoortje door en André beklimt de stadsmuur. Bovenop voel je je de "King of the world". We banen ons een weg door het kleine stille dorpje naar beneden en bij een kerkje (alles is gesloten) maken we rechtsomkeert weer naar boven, door de stadspoort heen weer omlaag.

King of the world

Beneden zoeken we een restaurantje. Veel keuze is er niet, een klein eettentje is hier voor zover we kunnen zien, de enige gelegenheid. Geen kaart, op het menu staat vandaag beefstew met rijst en dat is goed te doen! Dan terug naar de camping, waar we eerst wat gaan zwemmen, het is warm weer en in het zwembad koel je heerlijk af. We kletsen nog wat met new arrivals, zoals met een Nederlands echtpaar woonachtig in Emmerich, niet zover van ons vandaan.

Vrijdag 8 oktober - Vimiero

Vimiero  Camping Bubulcus & Bolatas   ☀️ 30°C

Vanmorgen op tijd op en na ontbijt en douche, met z'n allen op weg naar Evora. Eerst naar de Cromlech dos Almendres - een prehistorisch monument met megalieten in een cirkel. Een soort Stonehenge dus en het is de grootste van het Iberisch schiereiland. We zijn er in 2013 al geweest, maar vinden het prima om het nogmaals te zien. De laatste 6 kilometer  gaan over een hobbel-de-knobbel dirt road en met z'n vijven in een Yaris en met twee honden gaat dat maar net zonder de bodem eruit te raggen. Eerst een losse menhir bekeken, waar op het smalle toegangspad meteen een enorme reu ons begon te volgen, vanwege de aanwezigheid van Faya en Fritzie. De teefjes hielden hem aardig in bedwang en de losse steen was best de moeite waard. Deze menhir is ca 4,5 meter hoog en heeft een diameter va 0,9 meter

Smalle toegangspad

Alleenstaande menhir

Op naar de Cromlech. In het kurkeiken bos wederom de raadselachtige opstelling van ruim 90 stenen bekeken die in een dubbele steencirkel staan, bestaande uit een ronde en een ovale cirkel.  De steencirkel werd in 1966 ontdekt. Bijzonder is nog steeds (was in 2013 ook al) dat er geen toegang betaald hoeft te worden en je vrij tussen de stenen door kunt lopen.

Cromlech dos Almendres

We parkeren de auto in het oude stadsdeel van Evora. We lopen langs de oude Romeinse tempel en kathedraal de oude binnenstad in omlaag. We gaan op zoek naar het plein waar we in 2013 gegeten hebben en dat vinden we: Praça do Giraldo en we zijgen neer onder een parasol op het plein (het is inmiddels 30°C en we bestellen heerlijk eten. Vooraf een soepje, gazpacho do Alentejo, heerlijk, heerlijk en daarna allerlei Marisco (zee voedsel) ... overheerlijk en begeleid door een grote karaf vinho verde

Romeinse tempel Evora

Kathedraal Evora

Gazpacho do Alentejo

Marisco

Evora

Na een shotje espresso dalen we verder af in de oude stad en bezoeken we (voor ons nogmaals) Capela dos Ossos. Het is een kleine binnenkapel naast de ingang van de Sint-Franciscuskerk. De kapel dankt zijn naam aan het feit dat de binnenmuren zijn bedekt en versierd met menselijke schedels en botten.

De kapel is in de 16e eeuw gebouwd door Franciscaner monniken. Naar schatting werden 5000 lijken opgegraven om de muren van de kapel te versieren. De botten, afkomstig van gewone mensen die op de middeleeuwse begraafplaatsen van Evora waren begraven, werden door de Franciscanen in verschillende patronen gerangschikt.  De achtergrondgedachte om met botten muren en plafonds te decoreren, had een moreel aspect. Het diende ertoe om de levenden te wijzen op de kwetsbaarheid van het leven en de vergankelijkheid van de materiële wereld. Deze boodschap werd verduidelijkt door de woorden: "Nos ossos que aqui estamos pelos vossos esperamos" wat zoveel betekent als "Wij wiens botten u hier ziet wachten op de uwe".

Evora  Capela dos Ossos

Na dit toch weer indrukwekkende bezoek lopen we terug omhoog en ploffen we om de hoek van Praça do Giraldo, bij een ijstentje neer. André neemt eerst een paar bolletjes ijs en Marjos gaat voor een fogato, de Portugese variant van afogato, ijs in espresso. De fogato ziet er zo goed uit dat de anderen na hun ijsje, er ook een willen!

André kiest dit keer voor pure chocolade-ijs (vers bereid) en dat in combi met een espresso en slagroom erbovenop zorgt voor een smaakexplosie! Langzaam weer omhoog gelopen naar de auto en met open raampjes en hijgende hondjes in de achterbak naar de camping gereden. Een wederom zoeken we de verkoeling van het zwembad op. Morgen gaan we verkassen naar Nazaré.

Zaterdag 9 oktober - Nazaré

Vimiero - Nazaré   190 km    28 °C  ☀️

Vanmorgen wat spullen opgeruimd. Stoelen en badlakens hadden vannacht buiten gestaan c.q. gehangen en die waren door de dauw goed vochtig geworden. Servicen gaat niet echt hier op deze camping, wel kunnen we het toiletje legen. Het is mooi weer en na afgerekend te hebben, vertrekken we over binnenroutes naar Nazaré. Vijf kilometer van de camping ligt in het dorpje Pavia, waar we stoppen bij een kapel, Sao Dinis, gebouwd in een duizenden jaar oude Dolmen. We drinken een koffie in het plaatselijk kroegje, waar de tijd heeft stilgestaan.

Pavia - Sao Dinis

Pavia - Café Davil

Rond enen strijken we neer bij een wegrestaurantje waar we heerlijk gepaneerde pulpo eten, echt voortreffelijk, uiteraard met de onvermijdelijke vinho verde. In de namiddag komen we aan bij een Orbitur camping van Nazaré. Deze ligt tegen een heuvel onder pijnbomen, met zoals later blijkt de dennen processie rups. Het kost wat moeite om een goede vlakke plaats te vinden, eentje waar je niet wegzakt in het mulle zand. Maar uiteindelijk vinden we een plekje aan de bovenrand van de camping, vlak naast een drukke weg. We installeren de camper en gaan na het eten naar binnen, het is behoorlijk afgekoeld.