Deel 2  Spanje voorjaar 2022

Routeoverzicht deel 2

Woensdag 23 februari - Los Alcazares

Los Alcazares     16°C 🌥

We blijven op dit plekje aan de kust staan vandaag en luieren is het motto. Als we rond 9 uur buiten komen, is de training in de oefenstraaljagers van de luchtmacht voor nieuwbakken piloten deze morgen al weer volop aan de gang. Vanaf de luchtbasis niet ver van de wetlands, start de een na het andere toestel. Vandaag is het bewolkt en niet echt warm.

We maken een mooie wandeling van ruim 5 kilometer. We lopen parallel aan de Mar Menor over een wandelboulevard die in de wetlands overgaat in een houten vlonderpad. Deze slingert tussen hoog riet en plaatselijk gewas, wat in het zilte/brakke zeewater goed gedijt. Playa de la Hita is een 28,5 hectare groot natuurgebied, waar onder andere flamingo's, aalscholvers en kluten voorkomen. We komen weinig andere wandelaars tegen en het is er erg rustgevend en mooi.

Op het einde van het houten pad, passeren we een camping,  bomvol met overwinteraars die hier al maanden staan. Geen verkeerde plek, maar ons pakkie an is dit statische gebeuren niet. Het camping restaurant heeft een fijn terras met lounge sets en we genieten van de koffie aldaar alvorens we dezelfde weg terug wandelen

Er staat vandaag behoorlijk wat wind en de kite surfers laten zich in grote getale zien, mooi gezicht!
Rest van middag en avond vullen we met lezen, kletsen en een spelletje.

Donderdag 24 februari - Cartagena

Los Alcazares  - Cartagena     38 km    23°C ☀️

De straaljagers die hun oefenrondjes starten, fungeren als wekker rond 8 uur. Na douche en ontbijt gaan we met zijn vieren nog een keer wandelen in de Wetlands. Het weer ziet er veelbelovend uit vandaag, het is onbewolkt en zonnig. Ondanks de soms laag overvliegende jets, waardoor vogels zich niet of nauwelijks vertonen, straalt het rietgebied een enorme rust uit. Op het terras bij de overwintercamping drinken we onze ochtend-cortado, de dag kan slechter beginnen!

Playa de la Hita

Bij terugkomst ruimen we alles op en rijden gezamenlijk naar het centrum voor een afscheidslunch bij de Mexicaan. Op het terras in het zonnetje is het genieten van een lekker maaltje.

Daarna rijden we 30 kilometer zuidwaarts, want wij willen Cartagena bekijken. We belanden op een betaalde CP niet ver van het centrum van deze marinestad en stappen op de scooter. Grote militaire kazernes, evenals eeuwenoude fortificaties geven al het strategisch belang weer van deze door Carthagers gestichte 2200 jaar oude havenstad. Ook de Romeinen hebben hun sporen nagelaten, ook al komen we door het geaccidenteerde karakter van de stad niet zomaar bij het Theatro Romano. Na een wandeling door het centrum gaan we terug naar de camper.

Impressies Cartagena

We draaien een wasje bij de naastgelegen Lavomatic, handig, en bekijken uitvoerig alle nieuwsberichten over de Russische inval in Oekraïne. Wat een tragiek voor die mensen daar, die gaan weer een angstige nacht tegemoet!

CP N37.615002 W1.00556 €12,- met services

Vrijdag 25 februari - Almería

Cartagena - Almería     217 km    16°C ⛅

Vanmorgen uitgeslapen en vervolgens eerst brood gehaald bij de supermarkt van het naastgelegen tankstation, hoe relaxed is dat. Na ons ochtendritueel servicen we de camper compleet af, we kunnen er weer tegenaan. Eerst een stukje snelweg en dan duiken we bij Aguilas de prachtige kustroute op. Direct zien we overal langs de stranden en in de stadjes de wildkamperende campers staan, soms wel met zijn 30-en, 40-en bij elkaar. Af en toe zijn deze plekken mooi, maar vaak niet.  Op een van de mooiere plekjes lunchen we en genieten daarbij van het uitzicht over zee.

Lunchstop in Pulpi

We blijven de mooie bergachtige kustroute volgen en wat opvalt is dat het leisteen van deze bergen gitzwart is en glimt, het lijkt wel steenkool. Na Mojacar besluiten we vlak voor Carboneras ons nachtkampement op te slaan. Een verharde plek direct aan zee met als buren een Duitse Morelo en Concorde camper. Met een toenemende wind, staat de camper op een gegeven moment steeds harder te schudden en besluiten we door te rijden naar Almeria via de snelweg. Het eerste gedeelte gaat door het Parque Nacional Cabo de Gata. Echter verderop bij Nirjas, loopt de route door de immense plastic tuinteelt die zich hier ver rond Almeria uitstrekt.

En route Parque Nacional Cabo de Gata

De hoeveelheid is nauwelijks te bevatten en vanaf een afstand gezien lijkt deze grote oppervlakte van kassen wel een plastic zee, Mar de Plástico. Het is de moestuin van Europa, bijna al onze groenten en fruit komen uit deze plastic kassenzee. In dit al erg droge gebied wordt massaal grondwater opgepompt, met de uitputting van ondergrondse watervoorraden tot gevolg. Er werken onderbetaalde en vaak illegale seizoensarbeiders. Pas aan het eind van jaren 60 van de vorige eeuw verschenen de eerste kassen in Andalusië. Voor de tijd was deze regio een dorre vlakte waar herders met hun schapen en geiten rondtrokken. Nu is meer dan 35.000 hectare van de provincie Almería bedekt met plastic kassen. De serres strekken zich uit van Campo de Níjar in het oosten tot Campo de Dalías in het westen en jaarlijks worden er over de drie miljoen ton aan groenten en fruit geproduceerd in meer dan tienduizend kleine landbouwbedrijfjes.

Mar de Plástico

Bij zevenen arriveren we op het havenhoofd in Almería, waar een gedeelte van de betaalde P is gevorderd door de vele campers (€6,45 per 24 uur). Een ideale plek om morgen de stad te verkennen. Ook hier staat behoorlijk wat wind, dus draaien we de steunpoten omlaag, zodat de camper minder staat te schudden. Na de broodmaaltijd lezen en schrijven we nog wat.

Almería

Almería haven

Vissers in haven

CP Almería  € 6,45                  N36.83181 W2.46600

Zaterdag 26 februari - Almería

Almería  - Las Salinas de Cabo de Gata - Almería   68 km    16°C ⛅

Alcazaba

Vanochtend bij het deponeren van de vuilnis in een vuilnisbak, ontwaren we naast het havenhoofd een indrukwekkende stalen constructie - Cable Ingles  Het is een imposant 19e eeuws laadstation voor ijzererts en kolen toen de mijnen van Almería nog erts leverden aan de Engelsen.

Cable Ingles

Op het scootertje de stad Almeria ingetogen, de oude Moorse stad. Eerst door alle wir-war-eenrichtings-straatjes van het oude centrum gepoogd de toegangsweg naar het Alcazaba te vinden, het grote hoog boven de stad uittorende Moorse Fort. Maar bij poging 1 vinden we eerst een kaasmarkt op Plaza Vieja en bij de volgende poging de kathedraal. Deze 16e eeuwse Catedral de la Encarnición van Almería met zes torens is een mix van Gotische en Renaissance stijl, waarbij opvalt dat de kathedraal is ontworpen als een fort. Destijds mede gebouwd ter verdediging tegen de piraten. Van buiten indrukwekkend, maar povertjes van binnen hadden we al vernomen, dus we rijden verder.

Plaza Vieja

Catedral de la Encarnición

Nu lukt het ons de entree van het gigantische fort te bereiken. Na een koffie bij het tegenoverliggend cafeetje, stappen we door de moorse poort het complex binnen en bestijgen we de trap naar de tuinen. Het Alcazaba de Almería is een Arabische fort gebouwd in de 10e en 11e eeuw in opdracht van kalief Abd al-Rahman III en is het één na grootste Arabische fort in Andalusië. Toegang is gratis en er is best wel wat toeloop deze weekenddag. Door de omvang van deze ommuurde ruïnes en de vele uitzichten vanaf de kasteelmuren over de onderliggende stad en haven, houdt deze historische plek ons bijna 2 uur zoet.

Uitzicht op Almería vanaf Alcazaba

Dan met de scooter naar en door de oude zigeunerwijk La Chanca, een tip op internet. Dat is nu zwaar verpauperd, een echte armoe- en immigrantenwijk met opgehoopt vuil. We maken rechtsomkeert en tuffen naar het centrum. Parkeren in een winkelstraat en gaan te voet op zoek naar een lunchplek. In een brede steeg vol restaurantjes vinden een tafeltje en bestellen tapas, wijn en bier. Het smaakt allemaal uitstekend, vooral het vlees in roquefortsaus is heerlijk. De rekening van €16,- is weer een koopje voor de hele smulpartij. We rijden terug naar de haven en laden de scooter weer in de garage en gaan onderweg naar de Salinas bij Cabo de Gata, de zoutpannen en de lagunes. Onderweg, wederom soms door zeeën van plastic (tuinteelt), staat er een harde wind vanuit de bergen die ons tempo behoorlijk drukt. De Salinas krijgen we niet in zicht, op een enkele verre glimp na, wel zien we een paar zoutbergjes. De vuile en vieze parkeerplaatsen, afgeladen met campers nodigen niet uit om hier te overnachten. En mede door de harde toenemende wind hier aan de kust besluiten we terug te gaan naar de haven van Almería om daar weer te overnachten. Daar staan we, mits goed opgesteld, nog enigszins beschut. Op het havenhoofd zetten we de camper op een goed plekje neer.

Las Salinas de Cabo de Gata

Zondag 27 februari - Bainos de Sierra Alhamilla

Almería  - Bainos de Sierra Alhamilla   32 km    16°C 🌧

Next morning CP Bainos Sierra de Alhamilla N36.9605 W2.397813 gratis geen service

Grotwoningen te zien vanaf CP

Warmwaterbron

Uitzicht vanaf CP op Almeria

Gisterenavond besloten vandaag naar Bainos de Sierra de Alhamilla, een thermendorpje in de bergen te gaan, Aan het 58°C warme water wat hier ontspringt wordt van oudsher geneeskrachtige werking toegeschreven. Onder de Moren is boven de bron een badhuis gebouwd. Voordat we Almeria uit zijn slaat het weer verder om en gaat het regenen, das jammer. We bereiken het bergdorpje dan ook 's middags in een regenbui en installeren ons na een smalle en iets lastige doorgang op een kleine P4N parkeerplaats met een prachtig uitzicht, als het niet regent. Even rondgelopen in het dorp en het bronwater gevoeld wat in goten langs de straat loopt, lekker warm. Het badhuis is gesloten. Een restaurant met fantastische reviews zit bompievol. Dan maar terug naar de camper in deze gestage regenval. Daar wat gerelaxed, internet werkt vrijwel niet, geen bereik. Vroeg te bed.

Maandag 28 februari - Terque

Banos de Sierra Alhamilla  - Terque    121  km    20°C ☀️

Prachtig uitzicht op de vroege morgen, na een koude nacht. Met enige moeite verlaten we de P en zetten koers naar een tankstation in de buurt waar we kunnen servicen. Na een cortado weer terug richting Desierto de Tabernas. Dit woestijngebied is in het verleden decor geweest voor vele westernfilms, zoals o.a. The good, the bad and the ugly, A fist full of dollars, maar ook Indiana Jones and the last crusade. Ook veel scènes uit bekende filmseries als The game of Thrones en Starwars zijn hier opgenomen. Op de afslag van de grote weg staat een cowboy te paard ons al op te wachten, want even verderop is ook nog een themapark gevestigd. De omgeving net voorbij het themapark is prachtig en vertoont inderdaad de filmische desert-look. In de diepte ontwaren we een heus Fort Bravo, wederom een plek voor de dagtourist. Er worden daar westernshows gegeven en dat slaan we over. Het 2 kilometer verderop gelegen plaatsje Tabernas, weliswaar naamgever van het gebied, stelt niet veel voor.

We besluiten de Alpujarra in te gaan, een berggebied onder de Sierra Nevada. Het weer doet inmiddels zijn uiterste best, de zon zet alles in een stralend licht met een strakblauwe lucht als achtergrond. Het landschap wat zich hier ontvouwt verrast ons, we worden getrakteerd op mooie views en fraaie panorama's. Soms lijken de de naastgelegen bergen wel qua kleur en structuur op de papier-maché versies, die we kennen van miniatuur speelgoed spoorbanen en handgemaakte grotten bij de kerststal.

We stoppen in Terque op een P4N net buiten het kleine dorpje. Het is een keurige omheinde geasfalteerde parkeerplaats van 25 x 25 meter omgeven door sinaasappelbomen, waar al 2 andere campers staan. We stellen de camper op en wandelen het dorpje in, na onze lunch. Terque ligt prachtig gedrapeerd tegen een heuvel aan. Veel oudere monumentale huizen worden afgewisseld door kleinere en tegen de heuvel zijn zelfs veel grotwoningen. De 4 kleine musea die het dorp telt zijn allen gesloten, wellicht door Covid of het seizoen. We maken puffend een rondwandeling en eindigen op het kleine oude dorpsplein bij Yolanda's bar. Dit kroegje heeft zijn beste tijd gehad, evenals de kroegbaas. Als ik het etablissement betreed, komt hij uit de donkerbruine schaduwen even schimmig als de niet zo schone inrichting. De witte wijn en het al doodgeslagen bier worden zonder boe of ba voor onze neus neergezet op het buitenterrasje. We drinken het snel op en ook al omdat het snel afkoelt gaan we betrekkelijk rap weer onderweg naar de camper.

Straatbeelden Terque

We plukken voor het ontbijt nog wat sinaasappels om uit te persen. Wederom te slecht internet om aan de site te werken, wel om met haperen en stoten het nieuws door te nemen over de treurige situatie in Oekraïne. Na het eten, een spelletje gedaan en een nachtmutsje genomen.

CP Terque CP P4N N36.982498 W2.59583 gratis zonder service

Dinsdag 1 maart - Fuente Victoria

Terque - Fuente Victoria    48  km    20+C ⛅

Het vers geperste sinaasappelsapje van de buurboom smaakt uitstekend bij het ontbijt. Voor vertrek nog wat van dat fruit geplukt voor een tweede ronde. Veel bomen dragen overigens nog hun vruchten, terwijl de oogsttijd bijna voorbij is. Het heeft te maken met de momenteel belachelijk lage kiloprijs van € 0,03 die men voor deze vrucht ontvangt. Dus er blijft het nodige ongeplukt. We rijden dieper de Alpujarras in met een steeds warmer zonnetje in een strakblauwe lucht. In Canjayar is een gratis serviceplek, waar we dankbaar gebruik van maken. Een broodje gekocht in het plaatsje en mensen keken verbaasd op toen we met ons campergevaarte door hun ministraatjes reden. Buiten het dorp weer prachtige vergezichten, witte dorpjes die tegen berghellingen zijn weggeplakt. Via Fondon bereiken we Fuente Victoria en maken een cortado-stop bij een kleine café. Dos cortados, € 2,20 por favor 👍, heerlijk.

De uitverkozen CP voor vandaag een wijnbodega in dit dorp bereiken we via een omweg door Laujar, een dorp met smalle straatjes en wederom verbaasde blikken. Bodega Fuente Victoria, buiten het dorp beschikt over een zeer groot geasfalteerd parkeerterrein. In de hoek ontwaren we een andere camper en wij zetten de onze er niet ver vandaan. Geen verkeerde plek en hier kunnen we probleemloos tafel en stoelen buiten zetten. In de shop van de bodega kopen we na de degustacion wat flessen wijn van het domein, evenals een paar flessen huisgemaakte vruchtenlikeur, o.a. van de granaatappels die hier groeien. De camperburen zijn Hagenaars Ruud en An en we raken in gesprek met de oud-stoffeerder en zijn vrouw. Zij hebben moeilijke tijden achter de rug, waarvan ze proberen op te krabbelen. Gekletst over van alles en nog wat. Eind maart gaan ze weer varen met hun boot en derhalve kennen ze onze huidige woonomgeving op het water goed.

Na het eten gesprek voortgezet en met een drankje wat gekaart, klaverjassen, heel gezellig.