Deel 6  Spanje voorjaar 2022

Routeoverzicht deel 6

Woensdag 23 maart - Sao Brás de Alportel

Sao Brás de Aloportel 🌧 16°C

Wat een dramaweer, het heeft de gehele nacht geregend en het zal vandaag ook grotendeels nat blijven, bah. De mooie CP met zijn ruime plaatsen en overal grof split heeft met deze waterval geen probleem. Afin, we maken van de nood een deugd en maken er vandaag maar een poets- en schoonmaakdag van, dat kan de binnenkant van de camper best gebruiken.

Overigens vanmorgen al contact met thuisfront dat kleinzoon Xavi positief heeft getest. Die berichtgeving wordt later weer wat bijgesteld omdat GGD aangeeft dat testen bij personen die onlangs Corona hebben gehad, en dat heeft de kleine man, onbetrouwbaar zijn.

Er schettert een schor toetertje over het terrein en een kleine bestelwagentje beschilderd met het opschrift Pao, arriveert. Het ambachtelijke brood, de Pao rondo, wat we aanschaffen ziet eruit als een misvormde grote paardehoef; het is een soort misbaksel met een keiharde korst en loodzwaar, je kan er iemands  hoofd mee inslaan. Maar eerlijkshalve moet wel worden vermeld dat als we er eenmaal in slagen met het broodmes sneden van af te krijgen, de smaak fantastisch is. Voorts reorganiseer ik het huidige reisverslag op de website wat en voeg ik routekaartjes toe, best wel even een werkje. Zo kabbelt deze regendag voorbij.

Donderdag 24 maart - La Rabida

Sao Brás de Alportel - Faro - La Rabida  227 km   🌧 20°C

Het heeft de hele nacht  geregend en ook als we opstaan vallen er nog steeds spetters. Bij het douchen gaat ineens het water sputteren en houdt er vervolgens geheel mee op (tank zit nog vol). Waardeloos, gebeurt dus precies vandaag terwijl we vanavond Michelle (onze dochter) van het vliegveld in Faro gaan ophalen. Zij gaat heerlijk een paar daagjes met ons mee en we willen met haar Sevilla bezoeken. Gelijk gaan kijken of we een reserve pomp bij ons hebben. Dat is zo, maar die is wel een slag kleiner dan de huidige. Na eerst wat aan de slangen geprutst te hebben, besluit ik op zoek te gaan naar een campershop. Op internet vinden we er een en bij de receptie geven ze ook nog het adres van een andere. We rijden naar Camperservice in Loulé, wat een horken.... als ik vraag of ze me kunnen helpen, lachen ze me vierkant uit. 14 april mag ik terugkomen.

Als ik aan het prutsen ben op de parkeerplaats, zie ik dat mogelijk het elektro verbindblokje niet goed is, dat is vast het euvel van de haperende waterpomp. Echter waar in de eerste instantie de kraan het na vervangen van het elektroblokje wel deed, weigert deze al gauw opnieuw dienst. Als we de reservepomp erop aansluiten, doet deze het wel....

Snel terug naar de andere campershop, dichter bij Faro, waar we 10 minuten voor tijd arriveren en een nieuwe pomp aanschaffen. We parkeren bij Faro airport waar ik met veel moeite de nieuwe pomp installeer. Al het vanmorgen aangevulde water is inmiddels verdwenen, dus een CP opgezocht in de buurt van het vliegveld waar we voor € 4,- de tank weer vullen.

Terug op de parkeerplaats bij de landingsbaan zien we het een na het andere vliegtuig landen en opstijgen. We kunnen de vlucht van Michelle prima volgen en zien haar om 21.25 uur voor onze neus landen. Daarna pikken we haar op bij het vliegveld.

Wat een heerlijk vooruitzicht!!

We zetten meteen koers naar Huelva (scheelt morgen weer kilometers) en kletsen gezellig onder het rijden. Het is donker en er valt voor onze Chelle niet zoveel te zien. Rond half een arriveren we in La Rabida bij het Columbus museum waar er eerder gestaan hebben. Met een wijntje en kaasje gezellig verder zitten kletsen; behoorlijk laat naar bed.. dat wordt een kort nachtje!

Vrijdag 25 maart - Sevilla

La Rabida - Gelves (Sevilla) 92 km    ☁️20°C

Goed geslapen en op tijd weer onderweg. We nemen de route binnendoor en niet over de snelweg, dat is leuker. We doorkruisen de noordkant van het Donana natuurpark, niet ver van El Rocio en langs Almonte.

In Aznalcazar drinken we in het barretje Zona Zero een paar lekkere bakken koffie. Tezamen met tostados con tomatos bedraagt de schade € 7,20 😄. We rijden soepeltjes door de buiten-agglomeratie van Sevilla naar de CP van Gelves. Die ligt daar aan een jachthaven op een bewaakt en afgesloten terrein. Dat is toch wel aan te raden in grote steden, we willen geen inbraak- ellende riskeren. Voor € 15,- en € 3,- voor de elektra per nacht hebben we een prima plek met kraan. Uiteraard verder alle service en ook was- en droogmachines.

CP N37.339309 W6.024083 € 18,- incl. elektra

Buiten voor de jachthaven stopt zeer frequent bus M140 die je voor € 1,65 in 25 minuten naar het centrum van Sevilla brengt. We wandelen eerst naar het Plaza Espana en kijken kort rond. Onze dochter heeft voor vanmiddag en morgenmiddag privétourtjes met gids geboekt, die door dit gebied gaan.

Vervolgens lopen we richting het oude centrum en op één van de vele terrasjes tegenover de oude universiteit stillen we eerst onze honger. Heerlijke tapas met een lekker wijntje in het zonnetje wat zich voorzichtig laat zien 😎.

In AleHop worden alvast wat presentjes voor de (klein-)kinderen thuis gekocht, beter te vroeg dan te laat. De be-zonbrilde massa op straat laat zien dat Sevilla een top-bestemming is en koetsiers laveren hun rijtuig door grote groepen excursiegangers. De kakofonie van geluiden zijn doorspekt met flarden uit alle bekende wereldtalen. We kuieren rond de verbijsterend grote kathedraal en gaan tegenover de toren La Giralda, de Calle Mateo Gago in en zien talloze vrijgezellen-groepjes in vermakelijke outfits de stad doorkruisen. Dan keren we terug en lopen via het Alcazar de Juderia in, op weg naar het meetingpoint voor onze eerste privétour. Voordat onze gids Cecilia arriveert bij de Iglesia de Santa Maria de Blanca, luisteren we tussentijds geboeid naar de kenmerkende hese zang van een passievolle gitarist, die naast de kerk bij een bar een vrijgezellenfeestje opleukt. Dan komt onze gids aangetrippeld, een leuke vrouw uit de wijk Triana. Zij gaat ons begeleiden op een tapas en wijntour en vertelt daarbij het nodige over Sevilla.

Tapas en wijn tour met Cecilia via withlocals.com

Ze laat een paar authentieke patio-plekjes zien in de Juderia, vertelt over dit historische jodenkwartier en haar eeuwenoude geschiedenis. Zo komt ook de genocide op joden ter sprake die hier eind 15e eeuw plaatsvond, doordat een vrouw, Susona genaamd, haar Joodse familie verried. De keuze van de route bepaalde voor vluchtende joden, in deze hectiek van doodslag, of zij bleven leven of hun dood tegemoet gingen. De huidige namen van deze straten, Calle Vida en Calle de Muerte herinneren aan dit dilemma. Uiteraard vertelt Cecilia ook over de Moorse overheersing in de periode 700 tot 1300, globaal de vroege Middeleeuwen, waarin de stad en haar inwoners floreerden.

Bij het eerste barretje aangekomen krijgen we een klein broodje met pringa (gemixet gestoofd vlees) en een Vino de Naranja (wijn met een toevoeging van sinaasappellikeur) geserveerd, beiden kenmerkend voor deze stad, heerlijk! Bij het volgende tapas tentje op de hoek drinken we een koude Manzanilla (droge sherry) en de bekende gefrituurde inktvisstukjes, goede combi!

Vrolijk kletsend en van alles uitleggend over de stad Sevilla, met onder andere haar beroemde Feria's (feesten na Pasen) bereiken we het laatste restaurantje. De spinazie met bonen tapas kan ons het minste bekoren, maar de uitstekende koude Verdejo, een mooie witte wijn maakt alles goed. Na een koffie met wat taart nemen we afscheid van onze gids en gaan op zoek naar een taxi terug naar Gelves, we zijn te ver weg van de plek waar de bus stopt. In no-time en voor € 15,- zet de taxi ons keurig af voor de jachthaven. We nemen met de voetjes omhoog nog een afzakkertje voordat we gaan slapen.

Zaterdag 26 maart - Sevilla

Sevilla (Gelves)    ⛅20°C

Vanmorgen kalmpjes aan gedaan en pas om 11 uur de bus gepakt de stad in. Bij een barretje op de hoek van Puerto de Jerez, dat door veel lokale bewoners wordt gefrequenteerd, smaakt de koffie en tostado prima. Aangekomen in het hart van het centrum zien we  grote rijen bij de ticket-office van zowel het Alcázar alsook kathedraal staan, dus kopen we online tickets. Omdat deze bezichtigingen plus privétour elkaar direct opvolgen besluiten we eerst nog wat te gaan eten in de Calle Gago en zijn getuige van een zeer stijlvol bruiloft-gezelschap die tegenover ons op een terras de gebeurtenis vieren.

Om 14.30 uur lopen we het paleis (Alcázar) in en ondanks dat we dit prachtige bouwwerk 7 jaar geleden ook al hebben bezocht, blijf je met open mond naar alle fraaie details kijken, genieten!

Impressies van het Alcázar

Dan volgt de kathedraal met zijn rijk uitgevoerde altaarstukken, vele zijkapellen en natuurlijk het graf van Cristofer Colon, Columbus voor ons. De toren, La Giralda, en die oorspronkelijk de minaret was van de moskee die hier ooit stond, is in de toegangsprijs begrepen en we bestijgen de 40 omgangen omhoog. We worden beloond met een machtig mooi uitzicht over de stad. De drukte op straat aan de voet van de toren is ongekend.

Uitzicht vanuit La Giralda

Kathedraal Sevilla

Zicht op Sevilla vanuit La Giralda

Omdat de tijd dringt nemen we een taxi naar het Parque Marie Louisa waar we de afspraak hebben voor onze privé rondleiding met gids Alba (The Hidden history: Women of Seville Tour via withlocals.com)  Zij laat ons plekken zien in de stad die kunnen worden gerelateerd aan vrouwen die belangrijk zijn geweest voor Sevilla, Spanje en voor vrouwenrechten, zeg maar een tour feminin, en leuke invalshoek voor een excursie. Alba van origine een Venezolaanse, maar door pappa piloot een wereldburger, heeft politieke wetenschappen gestudeerd. En dat is een handige ondersteuning voor de personen die zij de revue laat passeren in deze tour.

Het eerste standbeeld staat vlakbij, het is dat van Maria Louisa, naamgeefster van dit park. Deze zus van 19e eeuwse koningin Isabella de II van Spanje heeft met haar man verwoede maar mislukte pogingen ondernomen om de troon te bemachtigen. Wel heeft zij na haar verbanning vanuit het hof in Madrid naar Sevilla, veel voor deze stad betekend. Onder andere heeft zij dit immens grote park, waarin  ook het Plaza Espana is gelegen en ooit de tuin vormde van haar stadspaleis, nagelaten aan de stad Sevilla.

Maria Louisa

Dit overbekende Plaza Espana vormt het decor voor de volgende vrouw, Isabel, de katholieke. We lopen op het plein over de brug van Castilië en zetten ons voor het tegeltableau van Granada. Deze 15e eeuwse vorstin van Castilië vervulde letterlijk een sleutelrol bij de verovering van het laatste Moorse koninkrijk Granada. Daar werd haar als regerend vorst van het Castiliaanse veroveringsleger de sleutel overhandigd van Granada door Boabdil, de Nasridische koning. De Reconquista, de totale herovering op de Moren van het Iberisch schiereiland was daarmee een feit. Ten tijde van de bouw van Plaza España (1927-1929) was de positie van de vrouw totaal ondergeschikt aan die van mannen. Dientengevolge is afbeelding van de sleuteloverdracht op dit tableau aan Ferdinand, koning-gemaal van Castilië volgens historici volstrekt onjuist. Uit bewaarde huwelijksverdragen tussen de koninklijke echtlieden wordt expliciet duidelijk dat de soevereine rechten van Isabel onbetwist waren. Het is ook Isabel die aanzet geeft tot de ontdekking van de Amerika's, door Columbus de opdracht te verstrekken nieuwe zeewegen te vinden. De daaruit voortvloeiende rijkdom van het Spaanse rijk valt ook Sevilla ten deel. Deze stad is met haar haven twee eeuwen lang de poort naar de Nieuwe Wereld en maakt van Sevilla een wereldstad.

Women of Seville met Alba- withlocals.com

Isabel I

Ximena uit Avila

Een klein stukje verder vinden we het tegeltableau van Avila en wordt het verhaal uit de doeken gedaan van 12e eeuwse edelvrouwe Ximena uit Avila. Door fake-nieuws (waar kennen we dit van) verspreid door Moorse spionnen werd het gehele (uiteraard mannelijke) stadsleger naar een andere stad gelokt en liet men daardoor de versterkte onafhankelijke stadstaat Avila onverdedigd achter. Ximena vrouw van de burgemeester, begreep de list toen in de verte het Moorse leger zich verzamelde voor een aanval op Avila en mobiliseerde daarop alle vrouwen van de stad. Zij posteerde hen in volledige wapenuitrusting en in het volle zicht op de stadsmuren van Avila en voorkwam daarmee een aanval van de Moren op de stad. Die wijsheid en inzet gaven de vrouwen vanaf de 12e eeuw zitting in het parlement van Avila. Ter ere van Ximena bevindt zich in Avila een levensgroot standbeeld van haar.

We wandelen het park uit en naast het historische universiteitsgebouw en krijgen we uitleg over de historie van dit bouwwerk. Eén van de belangrijkste producten uit de Nieuwe Wereld was tabak en voor de verwerking tot snuif en sigaren werd in de twee helft van de 18e eeuw de Real Fabrica de Tabacos de Sevilla, koninklijke tabaksfabriek,  gebouwd. Zo'n 1.000 Roma-vrouwen uit Triana vormden het arbeidspotentieel. De werk- en leefomstandigheden waren op den duur dermate slecht dat zij  massaal in staking gingen. Niet alleen dwongen zij betere voorwaarden af voor hun omstandigheden, maar ook waren zij grondleggers van een vakbond voor de vrouwelijke werknemers. Ten tijde van oprichting uniek voor Spanje, maar ook in de rest van de wereld.  De bekende componist Bizet was bij een bezoek aan Sevilla in de 19e eeuw onder de indruk van deze vrouwen. Het vormde de inspiratie voor zijn beroemde opera Carmen, de naam van een uit zijn brein ontsproten fictieve leidster van deze vrouwen. Er volgen nog meer vrouwen en plekken in de stad, die vanaf de Moorse tijd tot heden van belang waren voor de positie van de vrouw, voor arme of zieke vrouwen en/of voor de rechten van de vrouw.

Universiteitsgebouw, voormalige tabaksfabriek

Opera Carmen van Bizet, geinspireerd op het verhaal van de vrouwen werkzaam in de koninklijke tabaksfabriek

Ook de beschermheiligen van de stad, twee vrouwen die door de Romeinen vanwege hun onvoorwaardelijk christelijk geloof zijn doodgemarteld worden in het verhaal meegenomen. Alba besluit haar interessante tour met Clara Campoamor. Deze  advocate speelde in 1931 vanuit het parlement een hoofdrol in de inzet van gelijke rechten voor vrouwen, toen zij een debat hield voor het hooggerechtshof. Dankzij haar pleidooi bereikte zij overeenstemming met andere partijen in verkrijging van het universele stemrecht. De uitvoering daarvan werd overigens onder dictator Franco opgeschort tot na diens dood in 1975. Pas in 1978, 6 jaar na de dood van de naar Zwitserland gevluchte Campoamor worden de rechten in ere hersteld en kunnen Spaanse vrouwen als één der laatsten in Europa volwaardig deelnemen aan verkiezingen. Wat verderop in de stad staat ter ere van dit feit een standbeeld voor deze belangrijke vrouw.

Mede door het enthousiasme van onze leuke gids Alba hebben we echt genoten van haar uiteenzetting, die vrouwen verbonden aan de stad Sevilla in het voetlicht zet, thanks Alba! We nemen afscheid en lopen de Juderia in. Op Plaza de Dona Elvira belanden we op het verwarmde buitenterras van restaurant La Cueva en genieten daar van wijn, tapas en koffie.

Omdat de stappentellers een alarmerende hoogte aangeven, pakken we wederom de taxi terug naar Gelves. Het was een super druk programma en een lange wandeling, maar wat hebben we genoten vandaag!

Zondag 27 maart - Sevilla

Sevilla (Gelves) ⛅22°C

We hebben besloten vandaag maar in Sevilla te blijven. Er staat géén enkele druk meer op om nog wat te bezichtigen, we nemen ons voor om gewoon de stad te beleven. Wel duurt het een hele tijd voordat de bus arriveert, vanwege het zondagschema. Wederom hordes mensen in de stad en dus ook op het eerste koffieterras. Na een half uurtje wachten zijn we het zat en zoeken we maar een andere koffieplek.

Achter de kathedraal ploffen we in het zonnetje neer en laten ons uitgebreid verwennen met heerlijke koffie en ham- en kaasschotels, wel is de rekening even (na)slikken, oepsie. We lopen langzaam door de stad richting de Setas, de moderne kenmerkende parasolvormige bouwwerken in de oude binnenstad. Dochter en vrouwlief duiken nog een modezaak in en passen wat jurken.

Aan de overkant van de straat botsen we op Chok en fantastische creatieve chocolatier. Chelle kan de verleiding niet weerstaan en koopt verscheidene chocoladehapjes. Deze zien er niet alleen spectaculair uit qua opmaak maar hebben ook een tongstrelende subtiele smaak, verrukkelijk.

Metropol Parasol - plein Plaza de la Encarnación

We slenteren onder de Setas door en pakken een heerlijk wijntje op een terrasje. Zonder haast en genietend van het mooie weer, al fotoschietend lopen we terug richting Giralda.

Graffiti in Sevilla

We duiken in het zonnetje op het terras van bar La Moderna. De wijn en tapas zijn hier goed. We raken in een geanimeerd gesprek met een jong stel uit Stompwijk, Lisa en Wesley, aan een tafeltje naast ons. Het wordt nog veel gezelliger, zeg maar rustig een feestje, als de conversatie zich uitbreidt met een andere tafel naast ons. Het is een jolig uitgelaten boel, een vriendengroep van onze leeftijd uit Waalwijk die met hun jaarlijkse stedentripje de bloemetjes buiten aan het zetten zijn. Er volgen veel vermakelijke gesprekken, waarbij veel wordt gelachen en wijnglazen veelvuldig worden geheven. En voordat we er erg in hebben, zijn we onderdeel van dit feestje. Tussendoor zien we ook nog Verstappen die  LeClerc weet te verschalken vier ronden voor het einde van de race en de volle winst pakt in de GP F1 van Saoedi Arabië. Als de bar gaat sluiten verhuizen we met het hele gezelschap naar El Pinto een goedlopend restaurant een paar straten verderop. Samen aan tafel met Lisa en Wesley genieten we van een smaakvolle maaltijd.

We bedanken voor het afzakkertje in een andere bar, nemen afscheid van iedereen en pakken de taxi terug naar Gelves.

Maandag 28 maart - Faro

Gelves - Faro (P)   310 km  ☁️20°

Tis Michelle's laatste volle dag, de tijd met haar is voorbij gevlogen. We servicen de wagen helemaal af en betalen bij het kantoor de rekening. Zeven kilometer verderop ligt Leroy Merlin in Tomares. De chromecast voor Google TV hebben ze hier niet, ik word doorverwezen naar een filiaal 20 kilometer verderop richting Malaga. Daar slaag ik er uiteindelijk in er één te bemachtigen, yeahhh ! Op de terugweg passeren we warenhuis El Corte Ingles en daar willen de dames nog even de stylish jurken passen. De feestjurk die onze dochter zoekt zit er helaas niet tussen.

Na de lunch in de camper rijden we binnendoor naar El Rocio en parkeer daar bij de kerk. Er is werkelijk géén kip te bekennen, alhoewel de flamingo's op het voorgelezen meertje parmantig vooraan het water filteren met hun zeefbek. Een kort rondje door het stadje, een snelle blik in de kerk en kapel en een kop koffie later zijn we weer op weg richting Portugal, meer in het bijzonder Faro.

Rechts - El Rocio

Hiervandaan vertrekt morgenochtend vroeg de retourvlucht naar Nederland van onze dochter, haar bezoek zit er bijna op. De eerste CP een 'gedoogplaats' op een strandstrip bij Faro met veel restaurantjes is géén succes. Niet alleen poeier je hier weg door de inmiddels keiharde wind, maar ook geven duidelijke verbodsborden aan dat campers hier niet mogen komen, ondanks andere berichten en veel campers die dat verbod trotseren. Op zoek naar een eetgelegenheid parkeren we de camper bij de oude binnenstad. In een werkelijk uitstekend bistrootje, 8 Tapas, genieten we van de fantastische gerechtjes die ons worden voorgeschoteld. De sublieme smaken gecombineerd met een heerlijk wijntje vormen een perfecte afsluiting van ons gezamenlijke tripje.

Het galgenmaal in een onwijs leuk, piepklein restaurant (8 Tapas) in Faro - voortreffelijk!

Op de parkeerplaats mag niet worden overnacht. Dat doen we op een grote parkeerplaats vlakbij de start- en landingsbaan van Faro Airport, waar al 50 andere campers verspreid staan. Het is 22.00 uur, we gaan snel slapen, de wekker gaat om 4.30 uur af.

CP N37.014896 W7.98528 gratis geen service

Dinsdag 29 maart - Olhos de Agua

Faro - Olhos de Agua  46 km    🌧20°C

Tringgggg, de wekker gaat af, het is 4.30 uur. Gelukkig staan we 'om de hoek' van het vliegveld en na afscheid, droppen we onze dochter bij Departures. Terug op de CP zien we 1,5 uur later het vliegtuig met onze Chelle erin met brullende motoren opstijgen op weg naar huis. Nog verscheidene andere vroege vluchten kondigen met veel kabaal hun vertrek aan, tis geen CP voor een relaxed verblijf zullen we maar zeggen. Als ik de deur voor dit lawaai dichtdoen, voel ik iets in het slot knappen. Oeps, dit is niet goed want vanaf buiten is de openingshendel nu lam. Ik leg het slotmechanisme bloot en verbaas me wederom, na een eerdere soortgelijke exercitie 5 jaar geleden, over de mallotige en slechte engineering van het ontwerp, werkelijk onwaardig voor een kostbaar luxe paard uit de Hymer-stal. Al snel wordt duidelijk dat er binnenin een verbindings-arm is afgebroken en deze ondanks mijn verwoede pogingen niet reparabel is ook niet provisorisch. Dat houdt in dat de toegangsdeur van buitenaf niet meer te openen is, van binnenuit nog wel. Gelukkig hebben we ook nog de bestuurdersdeur. Met ijdele hoop rijden we nog langs een camperservicepunt, of zij iets voor ons kunnen betekenen. Inderdaad ijdel, want afspraken zijn op korte termijn absoluut onmogelijk. Bovendien is dit redelijk Hymer-specifiek en dat bemoeilijkt reparatie aanzienlijk, wordt ons verteld.  We besluiten het euvel voor lief te nemen en maar te bekijken of camperen zo ook lukt

Omdat we besloten hebben de komende anderhalve week in Portugal te blijven, het is hier beter weer en Semana Santa in Alcala le Real pas over 2 weken voor ons is,  zetten we koers naar een CP nabij Olhos de Agua, niet ver van Albufeira en die bereiken we als het inmiddels gestaag regent. Goede CP, 400 meter van het absolute topstrand Praia de Falesia. Een plekje uitgezocht en heerlijk onderuitgezakt.