Deel 3 - Zuid Italie

Vrijdag 14 september

Zo, we lassen vandaag een rustdag in, Marjos moet eerst wat recupereren. Ze heeft toch de nodige pijn en moet paracetamol gebruiken om het dragelijk te maken. Onze Hymerburen gaan er vandoor en wat later draait er op die plek een Limburgse buscamper voor in de plaats. Ik haal de scooter uit de garage en ga boodschappen doen bij de Conad en ook tank ik meteen af. Bij terugkomst vraag ik hoe de goegemeente op het accident heeft gereageerd. Riëtte stuurt de nodige app-tjes en ook de kidz en fam tonen continue belangstelling.

In de loop van de middag draait er een Saab cabrio met een gloednieuwe Knauscaravan aan de haak het terrein op en gaat zo'n 30 meter verderop staan. Marjos raakt ermee aan de praat en ik neem ook polshoogte. Het zijn vers-gepensioneerde Henk en Lineke uit Ede, zeg maar om de hoek bij onze dochter. Leuke mensen en omdat hij benieuwd is hoe het met een camper aan toe gaat, nodigen we ze uit op de koffie vanavond.

Vandaag kunnen we de plaat gebruiken, amperage meer dan genoeg op de camping. Vlees hadden we nog in de vriezer en dat vullen we aan met meloen, brood en sausjes. Glaasje wijn erbij en smullen maar. 's Avonds na het nieuws schuiven Henk en Lineke aan en wederom gezellig met elkaar gekletst. Na een uurtje nog wat tv gekeken en dan is de koek op.

Zaterdag 15 september

We gaan het vanmorgen toch weer proberen op d'n scooter om Alberobello te bekijken. En dat gaat goed, Marjos heeft geen pijn achterop. Onze "lachende muis" (zie uitleg -  Deel 2 - Frankrijk 2017 donderdag 14 september) is erg handig om op de Bèlvedère zijde te komen van het stadje en daar rond te lopen door alle prachtige Trulli-straatjes. Deze witgekalkte huisjes met hun stenen puntdaken, die kenmerkend zijn voor deze streek zien er in het ochtendlicht fantastisch uit. Op dit vroege uur, het is net 9 uur is het nog niet zo druk en bovendien kunnen we tot 10 uur gebruik maken van de scooter, daarna wordt alles "zona pedonale". Nochtans wordt al menig toeristengroepje rondgeleid. Terug op de camping kletsen we nog even, onder het genot van een bak koffie, met Henk en Lineke en daarna breken we op. Binnen een half uur is het gepiept en rijden we af-geserviced en wel  richting Locorotondo. Daar parkeren we de camper op een marktplein net buiten de oude stad. Via een stadspoort lopen we de prachtige oude Middeleeuuwse straatjes in van de rustige binnenstad. De kathedraal valt wat tegen, maar in een knetteroud minikerkje (VIIIe eeuw) tussen huizen in gelegen, bewonderen we de wonderschone oude fresco's. We rijden verder, houden een lunchstop en vlak na het middaguur bereiken we Ostuni. We parkeren op een (betaalde) CP mixparking en in de hitte, het is inmiddels 35 graden! , omhooggelopen naar het oude centrum op de heuvel. Veel toeristen en veel toeristenshopjes, maar toch beduidend minder mooi als het vorige stadje. Onder de boogpoort van het eeuwenoude semninarie bij de kathedraal komen we op een terrasje onder het genot van een koud biertje even op adem. We bewonderen vervolgens nog het uitzicht wat je hier vandaan hebt over de kust en gaan terug. Voor de overnachting kiezen we een plek uit op het strand nabij Specchiolla. Dit stukje kust is zeer fraai; de scherpe fossielrijke kalkformaties met kleine baaitjes en zandstrandjes zien er uniek uit, het wordt hier crenelles genoemd. Er is zo aan het eind van de middag veel volk en vertier van onder andere gemotriseerde parapenters en ULV's. Echter naarmate de schemering toeneemt, verlaat iedereen het strand. Bij Marjos gaat het toch kriebelen, het vooruitzicht van zo alleen in het pikkedonker te staan en na het eten gaan we op zoek naar een andere overnachtingsplaats. Via een niet meer betaande CP bij een vuurtoren komen we terecht op een grote parking  bij Villanova vlak achter het strand. In de hoek staat al een camper uit GB en niet veel later sluiten er nog 2 campers aan, ja dit voelt goed. We kijken  tv, schrijven en internetten wat en gaan daarna op een oor, wir sind müde.