Deel 4   -  juni 2024

Zondag 16 juni  - Peschiera del Garda

Peschiera del Garda  ☀️ 31°C

Geheel in overeenstemming met onze mindset doen we het kalmpjes aan vanmorgen. Pas rond een uur of elf bestijgen we onze Muis, nog onwetend welk euvel het lot voor haar in petto heeft. Plan is via een leuke binnenroute Borghetto aan te rijden, een 'I Borghi più belli d'Italia' oftewel een van de mooiste dorpjes van Italië, hier 15 kilometer vandaan. We zijn goed 2½ kilometer onderweg als er een vreemd plofgeluid klinkt onder de Muis vandaan en het motortje wat gaat loeien. Ik rem af en stop langs de kant van de weg. De motor draait nog steeds, maar als ik wil wegrijden en gas geef, gebeurt er niets, we blijven stilstaan. Ik krijg het angstige vermoeden dat er iets erg mis is met de koppeling van de motor naar de aandrijving. Er zit niets anders op dan te voet en steppend met de scooter terug te keren naar de camping.

Einde avontuur met de Muis deze vakantie. Geen ramp want woensdag staat toch al gepland om huiswaarts te keren. De twee komende dagen worden warm en zullen nog meer in het teken staan van niets doen. Met een lamme stepvoet teruggekomen op de camping. Na de lunch halverwege de middag naar de EK-wedstrijd ⚽️ van Nederland 🦁 tegen Polen zitten kijken. Marjos vermaakt zich dan al in het zwembad, zo krijg ik op fotootjes te zien. Nederland domineert maar weet maar ternauwernood de winnende treffer te produceren. Matchwinner is Weghorst die amper 2 minuten in het veld de 2-1 erin jakkert, mooi Woutje 🥳.

Snel voor wat verkoeling naar het zwembad, een heerlijke plons. Daarna doen we net als de meeste mensen hier, helemaal niets meer, relaxtime.

Maandag 17 juni  - Peschiera del Garda

Peschiera del Garda  ☀️ 32°C

Maandag wasdag toch? Hier niet, wel vertrekdag. Ons veldje loopt een beetje leeg. Zo vertrekt ook onze nors kijkende Nederlandse buren, die geen boe of ba terug te melden hadden als we ze vriendelijk goedendag zeiden. Enfin, opgeruimd staat netjes. In de loop van de dag komen New arrivals de bezetting van het ASCI-deel van de camping weer wat opkrikken. Wij doen niet veel, niet wassen en ook nog niet vertrekken. In de middag nemen we een plons in het heerlijke zwembad en is het weer een genoegen de mensen hier te observeren. Een Nederlands stel in het water verbaasd zich erover dat ligstoelen met een handdoek bezet worden gehouden, zonder dat die mensen überhaupt aanwezig zijn in het zwembad. Het lijkt mij onfatsoen wat overal al langer gaande is, ikke, ikke en de rest kan.......😠. Wij halen onze schouders maar op. Net zoals andere zwembaden in Italië is men ook hier verplicht een badmuts 🏊‍♀️ te dragen in het water, uit hygiënisch oogpunt en om verstopping van filters te voorkomen. De vrije interpretatie hoe die hoofdbedekking er dan uit moet zien, gaat hier wel ver. We zien naast wat echte badmutsen, allerhande petjes, bloemetjeshoeden en dopjes voorbijkomen, vermakelijk. De dienstdoende life-guarda vindt het prima, als de haren maar enigszins bedekt zijn. Maar de ineffectiviteit van de badmutsenregel wordt ook nog op een andere wijze zichtbaar en controversieel. Zo ligt daar op één van de ligstoelen een bezonnebrilde man met een lange grijze baard, welke doorloopt en zelfs onlosmakelijk verbonden lijkt met zijn lange grijze borsthaar. In mijn andere ooghoek bespeur ik een tweetal mediterane mannen met een klein badmutsje,  wiens lichaamsbeharing gorilliaanse proporties 🦧 hebben aangenomen. Het haar zit overal en overvloedig en deint keurig met de golfjes mee. Ik kan een grijns nauwelijks onderdrukken. Weer geheel op houdbare temperatuur gekomen, gaan we terug. Een aperitief luidt het verdere nietsdoen in.

Dinsdag 18 juni  - Peschiera del Garda

Peschiera del Garda   ☀️ 32°C

Na een warme benauwde nacht zoek ik 's morgens even de koelte van de buitenlucht op. Daar nemen wolken kleine muskietjes hun ontbijtkans waar en nemen als nietsontziende duikbommenwerpers bezit van mijn huid. Ik sla ze van mij af en ga bij  de Lidl om de hoek het ontbijt collecteren. Met wat kakelverse croissants en diverse broodjes keer ik terug en kunnen we ontbijten. Later als het zonnetje haar warmte verspreidt en de muggen naar schaduwrijke schuilplaatsen jaagt kletsen we wat met onze Nederlandse buurvrouwen. De weduwvrouwen van onze leeftijd reizen gezamelijk maar wel met hun eigen camper door Italië. Heel goed dat ze ondanks hun verlies toch blijven camperreizen. Wat later op de ochtend nopen gestegen temperaturen ons verkoeling te zoeken in het zwembad. Het is nu nog heel rustig, dus hebben we vrijwel het zwembad voor onszelf. Dit proces herhalen we later in de middag nog een keer en nu is het duidelijk drukker. Na een afkoelende plons vertoeven we nog even op een ligbed wat uitzicht biedt over het Gardameer met in de verte het steeds vager wordende bergtoppen, een Bob Ross-je 😄. Tijd voor een lekker drankje bij de camper. Langzaam glipt de laatste dag hier weg. Morgen richting huis. Arrivederci Bella Italia.

Woensdag 19 juni  - Emmendingen (D)

Peschiera del Garda - Emmendingen (D)  562 kilometer  ☀️ 29°C

Een aftocht die geheel volgens planning verloopt. Rond 8 uur verlaten we via de slagboom camping Wien. Eerst slaan we nog wat proviand in bij oa de Eurospin en dan rijden we via de oevers van het Gardameer naar de oprit van de tolweg richting Milaan. Ik hoef eigenlijk niet te melden dat het verkeer druk en chaotisch is, helemaal rond dit tijdstip. Bovendien valt het op dat Italianen zelfs in een ondergemotoriseerd vehikel denken dat ze een F1-coureur zijn.

Met totaal onverwachtse bewegingen schieten ze op de 4-baansweg onverhoeds, in niet bestaande gaatjes tussen auto's, van de rechter naar linkerbaan. Het gaat maar net goed, wel onder claxonconcerten en remakties van de andere verkeersdeelnemers. Marjos slaat diverse malen de handen voor de ogen, het kan haar zeker niet bekoren. Milaan wordt met horten en stoten gepasseerd en daarna wordt het een stuk rustiger.

Nadat we in ons rechterooghoek het prachtige Comomeer voorbijrijden gaan we de grens over bij Chiasso en belanden we in Zwitserland.

Meer van Lugano

We bevinden ons meteen temidden van reusachtige bergen met tegen de groene hellingen op de bekende Zwitserse chaletjes. We kronkelen om het meer van Lugano en komen steeds dieper in het berggebied, tot we in een smal dal tussen de hoge Alpen rijden. Dan als het net lijkt of we niet verder kunnen, biedt de ingang van de Gotthardtunnel een ontsnappingsweg. Je moet geen claustrofobie hebben, want zestien kilometer is een heuse afstand ondergronds. De Vierwaldstättersee flonkert in het middaglicht, altijd een machtig gezicht.

Vierwäldstattersee

Na Luzern komt uiteindelijk de weinig opwekkende agglomeratie van Basel in zicht. We mogen door de files er zelfs nog wat langer van 'genieten'. Ook treffen we wat Stau in Duitsland, waardoor de temperatuur wat verder oploopt in ons voertuig. We prikken een betaalde CP in Emmendingen net boven Freiburg en komen daar rond vijven aan. Buiten in het zonnetje komen we wat bij van de toch nog vermoeiende rijdag. De beentjes gaan omhoog.

CP N48.11796 O7.84095 € 10,- met voorzieningen

Donderdag 20 juni  - Rheden

Emmendingen (D) - Rheden   kilometer  ☀️ 29°C

Weer thuis om onze jarige dochter een verjaardagsknuffel te geven !