Deel 1 Spanje/Portugal najaar 2021

Zondag 5 september - Thaon les Vosges

Rheden - Thaon les Vosges   595 km   ☀️ 28 °C

Vanmorgen vroeg om kwart voor 8 van huis vertrokken. Natuurlijk is het fantastisch rustig op de vroege zondagochtend en via Arnhem, Nijmegen en Maastricht passeren we al vlot de Belgische grens. Daar bij Luik het eerste oponthoud, wegwerkzaamheden dwingen ons een omleidingsroute te volgen via Namen. De wegen in Belgie zijn ridicuul slecht, onvoorstelbaar dat Belgen dat accepteren. Grote gaten en scheuren worden afgewisseld met diepe voren en slechte asfaltlagen. Ook alle daardoor aangerichte ravage, zoals kapotte banden, afgescheurde toplagen van banden en stukken plastic carrosserie blijven overal liggen, het lijkt wel een Afrikaans land. Al rammelend bereiken we rond twaalven Luxemburg en na een tankbeurt aldaar zijn we vlot in Frankrijk. Zo'n 50 kilometer onder Nancy maken we en stop om de F1race op Zandvoort te volgen en zien dat Max Verstappen vanaf pole  de race leidt en wint.

Na nog een kort stukje rijden richting Epinal, strijken we neer op de CP in Thaon les Vosges en pikken we een van de laatste plaatsjes in op deze prima locatie aan een kanaal. Het is nog steeds lekker warm en we eten heerlijk buiten.

Al rammelend door België.................

CP Thaon les Vosges N48.250308 E6.425225

Maandag 6 september - Montvendre

Thaon les Vosges - Montvendre   496 km   ☀️ 34°C

Vanmorgen vroeg op. Eerste probleempjes dienen zich aan, de omvormer en huishoudaccu's werken niet optimaal. Dus voorlopig geen nespresso...dat moeten we later zien op te lossen. Na wat overtollige Dvd's in het boekenkastje van de CP te hebben achtergelaten, scheelt weer ietsepietsje aan gewicht 😄, zijn we rond half negen onderweg. Voorgenomen route vandaag Thaon - Epinal - Remiremont - Vesoul - Besançon (over de N83).  Daarna via de binnenwegen naar Arbois - Pologny - Lons le Saunier - Orgelet  - Nantua door het Jura-gebied. Heerlijke route en kalmpjes aan (gemiddeld 80/90 km) gereden over leuke en smalle weggetjes.

Bij Orgelet nemen we de verkeerde afslag en zitten we op de weg die niet langs Lac de Vouglans gaat, edoch de route is schitterend. Blijft toch een apart gebied de Jura, een beetje on-Frans, eerder opgeruimd Zwitsers. In een prachtig klein verstild dorpje, lunchen we aan de kant van de weg. Het is vandaag erg warm, dus de vooraf geplande CP-stop in Morestel, waar we half 4 arriveren, komt ons niet uit. Deze nieuwe (onbegroeide) CP biedt weinig schaduw

Via Bourgoin-Jallier, Beaurepaire, Hauterives en Romans komen we uiteindelijk in Montvendre, een gehuchtje met een kleine CP is op een parkeerterrein bij een voetbalveld. We stellen onze camper zodanig op dat we in de schaduw daarvan kunnen ploffen. We eten pas rond half acht na een uitpufborrel. Dan wat tv en een spelletje en vervolgens een start met het  reis-dagboekje. Als laatste bekijken we nog welke route we morgen gaan nemen en of we iets leuks doen onderweg. Pas laat gaan slapen.

CP  Montvendre N 44.89263 E5.02002

Dinsdag 7 september - Montcalm

Montvendre - Montcalm    gereden 241 km   ☀️ 33°C

Lekker geslapen vannacht wel bijtijds wakker door toenemend verkeer. Na het afservicen, kan je maar beter bijhouden, vertrekken we rond half tien. Donderdag willen we een jarig nichtje met gezin bezoeken in La Grande Motte. Omdat we voldoende tijd hebben, bezoeken we vandaag Carrières de Lumière in Les Baux de Provence, een spectaculaire lichtshow in een voormalige steengroeve. We plannen de route over kleine wegen via Crest - Vaison la Romaine - Malaucène - Carpentras - Avignon. Inderdaad heerlijk rijden over voornamelijk de Bison Futée. In een magnifiek afwisselend landschap en langs leuke dorpjes en stadjes. Wel vaak door 30 km zones met grote verkeersdrempels, da's soms wat minder.

Stadspoort Taulignan

Na een uurtje gestopt in het oude Taulignan, met een prachtige stadspoort, voor een cappuccino op het buitenterras, uiteraard met de QR-app! Daarna langs de drukke agglomeratie van Avignon,  de Provence ingereden. Ondanks dat we van iemand hoorden dat parkeren een moeizame bezigheid zou worden, hebben we de coördinaten van de voordeur van Carrières de Lumière ingevoerd, je weet maar nooit. Inderdaad lukt het ons om vlak bij de ingang te parkeren.

We betalen het senioren toegangstarief ad € 13,50 pp en stappen een wondere wereld in. De hoge zalen en galerijen worden door een beamershow spectaculair verlicht met vervloeiende beelden op de maat van begeleidende muziek. Centraal staan de werken van Cézanne en Kadinsky. We genieten met velen daar aanwezig (mondkapjes) van de lichtshow - uniek.

Nagenietend van ons bezoek, rijden we naar onze overnachtingsplek. En dat is bij een wijnverkoper in de Camargue waar we in 2017 ook hebben gestaan en wel Caveau du Chêne in Montcalm, zo'n 60 km verderop. We arriveren rond half 6 en worden verwelkomd door de eigenaresse en ja het terrein is nog steeds open voor campers. Onze camper voorzichtig op het momenteel drassige veld gelaveerd en we installeren ons met een drankje onder een boom om wat van de warmte bij te komen. Voorts shoppen we nog even in de winkelschuur en schaffen daar een doosje Vin des Sables aan, de kenmerkende wijn van de zandgronden in de Camargue. Voor de camper ontkurken we er een, heerlijk! De bodem van de fles halen we niet, want we worden aangevallen door alle vliegende beestjes uit de buurt; dus hup snel naar binnen. Daar zit het in no time vol met talloze insecten, hoe dan, alle horren zijn dicht ?! Alles potdicht gemaakt en een kill-ronde gedaan om zoveel mogelijk ongedierte uit de camper te krijgen voor het slapen gaan.

Aanvullen wijnvoorraad....

Specifiek van de Camargue

CP Montcalm N43.572517 E4.304171

Woensdag 8 september - Espiguette

Montcalm - Espiguette   gereden 21 km   ☀️ 33°C

Zo, vannacht toch nog links en rechts wat gestoken door beestjes die de kill-dans waren ontsprongen, gisteravond. We hoeven vandaag niet echt ver te rijden, we gaan naar  een camping vlakbij La Grande Motte dus we doen het kalm aan. We rijden door het laatste stukje Camargue naar Espiguette. Onderweg zien we in het ondiepe water nog wat flamingo's.

Wat gisteren al opviel (net als op onze reis door Noord- Spanje in 2019) en ook nu weer is het invasieve pampasgras met pluimen wat overal de kop opsteekt. Als dit echt nog verder gaat woekeren hou ik mijn hart vast voor de inheemse flora van de Camargue. Die gaat volledig in de verdrukking komen, wat ook weer gevolgen zal hebben voor de fauna. Men doet er zeer verstandig aan deze plant te verbieden en een poging te doen het kwaad te keren, door het woekerend gewas te bestrijden. Al vraag ik mij af of dat laatste nog wel te doen is.

Invasief............

De overnachting in Espiguette wordt camping Bon Séjour. Na QR-code en paspoort en € 13,44 hebben we een deal voor een plaats met elektra. Er staan zo'n 50 andere campers, veruit het merendeel is Frans.

Le Grau-du-Roi

Camping Bon Sejour  N43.512699 E4.14452

We trekken de scooter uit de garage, duwen wat zwemspullen in het koffertje, doen helm en zonnebril op en kachelen dwars door de agglomeratie van Le Grau-du-Roi naar La Grande Motte. Daar op de camping is een hartelijk weerzien met ons nichtje Linda, partner Jeroen en jonge spruit Mees van 6 maanden. Na een gezamenlijke plons in het zwembad wat geborreld en gekletst, om vervolgens door te gaan naar de boulevard om daar een hapje te eten. Zeer voldaan camperwaarts gescooterd.

Donderdag 9 september - Coursan

Espiguette - Coursan  gereden 134 km   ☀️ 30°C

Vandaag afgesproken dat we rond 11 uur op de verjaardags-koffie van Linda zouden komen. Dus het scootertje opgeklommen en ons wederom door Le Grau-du-Roi heen geworsteld. Letterlijk en figuurlijk, want een markt in het centrum en een voor het verkeer afgesloten brug (behalve voetgangers) zorgden voor het nodige oponthoud. Linda gefeliciteerd met een een fles rosé champagne en een lekker taartje gegeten!

Voor de lunch strijken we neer in het drukke haventje in het oude centrum van Le Grau-du-Roi. In een eettentje aan het water bestellen we de Fruit de Mer etagère voor vier personen met een goede fles wijn.

Een koningsmaal met kakelverse krab, oesters, venusschelpen, bulots, gamba's, mosselen en nog veel meer schelpen....... werkelijk zalig! Alles gaat tot het laatste schelpje op.

We nemen afscheid van ons nichtje en aanhang, het was reuze gezellig. We doen nog een boodschap, tanken de scooter af en rijden terug naar de camping. Het is intussen half vijf en we besluiten af te rekenen en nu nog door te rijden richting Spanje. De route gaat over uitstekende binnenwegen met af en toe wat oponthoud naar een CP in Coursan. Onderweg toch weer invasief pampasgras, wat een ellende, maar ook flamingo's, soms op twee meter afstand in het water waar we langsrijden. De CP in Coursan is een hobbel terreintje, maar we kunnen er prima staan naast vier andere campers. Na het eten wat TV en op tijd ons mandje in.

Zeer invasief

Coursan

CP Coursan N43.233533 E3.072682

Vrijdag 10 september - Sant Joan de les Abadesses

Coursan - Sant Joan de les Abadesses gereden 185 km   24°C

Vandaag gaan we Spanje in! Voor vertrek nog even volledig geserviced, dat was echt nodig; eerste keer water na Nederland. Het weer is wat druilerig, maar we hebben er zin in! In het nodige boekwerk wat  we bij ons hebben, vinden we een Spaans bergdorpje in de Pyreneeën, niet ver van de Franse grens, ons doel voor vandaag. De weg straks ernaar toe wordt een echte verrassing, klunen in de bergen, slinger de slanger in de "Ripeneeën" - yes we love it! Overigens het bergdorpje heet Camprodon en staat bekend om de worsten in alle soorten en maten. Nu koersen we op de D6009, niet ver van de A9 af langs de Middellandse Zee. We hebben weinig te klagen over de gekozen weg en het wegdek, dat is prima. Het is relaxed rijden zo binnendoor met nauwelijks ander verkeer.

In Fitou stoppen we voor wat wijninkoop en proeverij. Met de buit van twee flessen goede Fitou AOC drinkwijn, twee flessen Muscat de Rivesaltes (toppie) en twee flessen Leucate (helemaal top-top) vervolgen we onze weg.

Een stop bij een artisanale boulangerie aan de buitenrand van Perpignan bezorgt ons het brood voor de lunch; daar zijn we aan toe na de wijn degustation. We slaan af naar het binnenland richting bush-bush, het Franse Catalan-land in, prachtig! De wegen naar Cerèt zijn nog aardig recht van aard, maar dan gaat het volop slingeren omdat een of andere rivier wordt gevolgd. Het weer werkt intussen net mee, het spettert dan weer wat meer dan weer wat minder. De brandstofgebruik meter heeft het zwaar, die begrijpt niets van de aanslag die door hoogteverschillen wordt gepleegd op de voorraad.

Slinger-de-slanger .....

Arles-sur-Tech

Col d'Ares

Dorpjes en stadjes tooien zich steeds meer in Catalaanse kleuren, we bereiken we in diepe wolkenmist Col d'Ares, de eigenlijke Spaans/Franse grens. De daling doet wonderen en geneest mijn brandstof- gebruik meter van het negatieve beeld dat we onverbiddelijk in hoge sferen gingen stranden. Camprodon is een aardig bergdorpje, waar inderdaad worsten worden verkocht. We schaffen in een van de worstenwinkels een Longrino (fuet) aan. Er staan in het dorp wat oudheidkundige zaken, 12e eeuws klooster en een zeer oude brug. Een affiche aan de kant van de straat geeft een beeld van wat recentere historie, namelijk dat in 1939, na de slag bij de Ebro, de Republikeinen hier hun laatste halte hadden in de Spaanse burgeroorlog tegenover Franco. Meer dan een miljoen mensen vluchtten hier over de bergpas naar Frankrijk met achterlating van allerlei voertuigen, wapens e.d. We rijden verder naar San Joan de les Abadesses, waar we op een CP willen overnachten. Het dorpje gaan we morgenochtend bekijken. De CP, aan de overkant van een rivier aan het centrum is prima. Aanvankelijk staan we in ons uppie, maar er komen steeds meer campers bij en is het passen en meten. Op de ipad zien we dat Max Verstappen zich kwalificeert als 3e voor de sprintrace in Monza morgenmiddag; tja dat willen we wel graag bijhouden!!

Worsten te kust en te keur

Straten van Camprodon (links, recht en midden)

CP N42.235802 E2.28421 gratis met voorzieningen

Zaterdag 11 september - Besalú

San Joan de les Abadesses - Besalu gereden 185 km  ☀️ 28°C

Stonden we gistermiddag alleen op de CP, om 18.00 uur met z'n 3-en, om 20.00 uur met 5 en om 23.00 uur met 8 campers en het was echt vol. Vanmorgen drupten de eersten al vroeg weg. We lopen na het ontbijt de stad in richting het klooster uit de 10e eeuw waar het stadje zijn naam aan heeft te danken en nemen de Middeleeuwse brug. Overal zien we Catalaanse uitingen, strikjes en vlaggen op gebouwen en op de weg geschilderd.

Bij het klooster aangekomen, betalen we  € 3 p/p entree en stappen, tussen een horde mensen die allen netjes zijn aangekleed en grote boeketten/bloemstukken dragen met Catalaanse linten, de klooster omgang in. Het is werkelijk een drukte van belang. Geen idee wat er aan de hand is en in ons beste Spaans vragen we wat er speelt; er wordt ons uitgelegd dat dit dé Catalaanse feestdag is. Rond 11.30 uur stapt een politicus naar voren en houdt een vurig pleidooi (in het Catalaans) voor de republiek Catalunya - althans dat vermoeden we, want verstaan doen we het Catalaans niet. Hij wordt opgevolgd door een speech in het Spaans van de Maior van de stad, die zoals we kunnen beluisteren, iets voorzichtiger is in zijn bewoordingen. Dan worden 1 voor 1 mensen opgeroepen van diverse organisaties om bloemen te leggen bij de vlag van Cataluya, nadat de politici op een warm applaus zijn getrakteerd. Het gebeuren wordt afgesloten met het Nationale Catalaanse volkslied.

De abdij is in de 10e eeuw door de dochter van de Graaf van Barcelona gesticht en neemt een prominente plaats in in de Catalaanse geschiedenis. Een houten beeldengroep uit de 12e eeuw bezit nog haar polychrome kleuren en doet bijna modernistisch aan, fantastisch! Ook een stenen retabel verraadt door haar eenvoud haar vroege middeleeuwse geboortedatum. Het hele gebouw ademt door de soberheid haar zeer lange geschiedenis, een beauty. Een klein museumpje met wat oude zaken voegt weinig toe en we gaan op zoek naar een café con leche oftewel lexe op z'n Catalaans. We dwalen wat door het oude centrum en botsen op het Plaza Major op de volgende festiviteit. Een sardana gedanst door 5 meter hoge poppen. In het poppenomhulsel zit een man die het zware gebeuren optilt en door een klein kijkluikje zijn dans afstemt met een dito pop (man/vrouw). Het dansgebeuren wordt ondersteund door een heus Sardana orkestje, wat naast een trommelaar bestaat uit wat houten en koperen blazers. Er is veel volk op het plein, die volop genieten van dit gebeuren. Uitbundig hangen langs de gevels de Catalaanse vlaggen, strikken en kreten als "freedom for political prisoners" en "democratia" op spandoeken. Op een naastgelegen plein drinken we onze café con leche en wandelen daarna via bakker, groenteboer en supermarkt terug naar de camper.

Na de lunch vertrekken we richting Besalú, zo'n 40 km verderop. De binnenweg slingert zich met dalen en stijgen en door tunnels ernaar toe. We rijden direct naar een CP, een parkeerterrein aan de voet van Puente de Besalú, de beroemde versterkte Romaanse brug uit de 11e eeuw.  De brug heeft twee torens aan weerszijden die dienden als stadspoorten en om de stad te verdedigen. Het valt op dat de brug niet recht loopt maar een beetje heen en weer gaat, dit komt omdat destijds de natuurlijke rotspartijen in de rivier gebruikt zijn als fundamenten. De stad is een plaatje van deze kant en we wandelen door de oude poorten naar binnen.

Een steegje naar beneden brengt ons naar de plek waar de synagoge heeft gestaan, van waaruit we een optimale hoek hebben om de fotogenieke brug vast te leggen.

We lezen vervolgens wat plaquettes over de geschiedenis van deze plek en zien dat er in 1964 een Middeleeuwse mikwe is ontdekt, een ondergronds Joods reinigingsbad een werkelijk unieke vondst in Europa. We kunnen echt genieten van al deze oude historische plekken, waar Spanje er zoveel van heeft. De zaken die in deze regio vaak verdwenen zijn, heeft veelal te maken met of de Carlistische strijd in de 18e eeuw of de Spaanse Burgeroorlog van 80 jaar geleden. Vooral de laatste heeft zo'n diepe wond geslagen dat de sterk gepolariseerde verhoudingen tussen Catalonië en Spanje vandaag de dag voor veel wederzijds onbegrip zorgen. We dwalen af door het oude Middeleeuwse stuk van Besalú wat niet veel verrassingen meer oplevert. Hordes toeristen lopen langs talloze souvenirshops, die met de gebruikelijke handel klandizie zoeken. Op het grote plein wat gedronken en over de oude brug weer terug naar de camper gewandeld. Vandaag hebben we onze camper gestald naast een Franse campergigant. Een "Barth", nooit van gehoord, maar met z'n lengte van ruim 10 meter, breedte van 2.50 meter en 4 meter hoogte, echt niet over het hoofd te zien. Vermoedelijk een van Amerikaanse origine, het lijkt wel een tank!