Deel 1 najaar 2022

Donderdag 15 september - Goes

Rheden - Berlicum - Goes  212 km   ☁️   22 °C

Hèhè, na veel weifel en getwijfel verlaten we onze woonstek. Fijn dat enkele bekwame buurmannen een oogje in het zeil houden over de watersituatie bij onze ark. Bepakt en bezakt, we hebben voldoende tijd gehad, gaan we eerst op de koffie/lunch bij vrienden in Berlicum en daarna zetten we koers naar Goes. Daar bezoeken we ook vrienden die we al een tijdje niet hebben gezien. We kletsen onder een heerlijke maaltijd bij en blijven achter hun huis in de camper overnachten.

Vrijdag 16 september - Mesnières-en-Bray

Goes - Mesnières-en-Bray  372  km  ☁️ + 🌧 18°C

Westerscheldertunnel

Vanmorgen genoten van een lekker ontbijt bij onze vrienden in Goes en vervolgens rijden we via de Westerscheldetunnel richting België. Grote zware wolkenpartijen en een stevig windje begeleiden ons vandaag. Met zo nu en dan een behoorlijke regenbui en later zelfs één met natte sneeuw en hagel is het een herfstige dag, toch is het heel fijn om weer onderweg te zijn met de camper. Via Terneuzen rijden we België in en steken we door naar Gent.

De E17 voert ons ras over de Franse grens en na het gelaveer door Lille nemen we bij Arras de afslag van de A1. Van hieruit rijden we over een veel leukere binnenroute richting Neufchatel-en-Bray. Eerste overnachtings-keus is een France Passion stek, een slakkenkwekerij in de middle of nowhere.

Die ligt er bij aankomst verlaten bij, dus rijden we door naar een CP bij Mesnières-en-Bray. Het staat hier goed vol, maar we hebben geluk en pikken de laatste plek in. Na 's avonds wat voorbereidend werk aan de website zoeken we al spoedig onze kooi op en vallen als een blok in slaap.

N49.76642 E1.380881  -  Gratis met voorzieningen

Zaterdag 17 september - Breville les Monts

Mesnières-en-Bray  -  Breville les Monts   94 km    ☁️ 18°C

Kasteel van Mesnières

Ondanks een rommelige nacht, hebben beiden niet goed geslapen, toch nog laat op en voordat we vertrekken is het bij elven. Het is weliswaar droog, maar volledig bewolkt en best wel koud weer. De navi's besluiten een miniroute voor te schotelen naar ons eerste reisdoel, Pont-Audemer. Het duurt even voordat we in dit stadje een geschikte parkeerplaats vinden. Na de lunch lopen we naar het centrum. Het op internet geprezen stadje, enkele commentaren spreken zelfs van een klein Venetië, voldoet niet aan de verwachtingen.

Pont-Audemer

Ondanks dat hebben we wel getracht enige impressies op de prent vast te leggen! Na een half uurtje rondlopen door wat steegjes en de oude kerk hebben we het wel gezien. Voor de komende overnachting stellen we de navi's in op een CP bij Dives-sur-Mer vlakbij Cabourg.

Onderweg bespeuren we dat de nieuwe grote Navi letterlijk "van het padje" is. Wat ik ook doe ik krijg het euvel er niet uit, dus schakelen we hem uit. Met de Tomtom bereiken we de volledig afgeladen uit zijn voegen barstende CP in Dives, dit wordt 'm niet. Wat van de kust af in het dorpje Breville les Monts vinden we een kleine keurige CP en parkeren ons gevaarte op een mooie stek. Als niet veel later twee andere campers neerstrijken is ook deze overnachtingsplek complet.

CP N49.2416 W0.228245 gratis met voorzieningen

Zondag 18 september - Lion-sur-Mer

Breville les Monts - Lion-sur-Mer     21  km      ☁️ + ☀️ 22°C

Uitgerust opgestaan en kalmpjes na het ontbijt onderweg. Evenals vorig jaar in Noord Frankrijk, zien we ook nu weer opvallend veel maretakken op loofbomen. Deze halfparasiet tapt water en voedingsstoffen van hun gastheer af en dit kan de bomen aantasten; hetgeen we ook bemerken, veel bomen zijn of gaan dood, waardoor uiteindelijk ook de maretakken afsterven.

Vandaag staat op het program om via Ouistreham de landingsstranden van D-day te bereiken. In de aanloop naar dit havenstadje 'botsen' we in het estuaria-gebied eerst op de beroemde Pegasusbrug van Benouville. Uiteraard kunnen we de verleiding niet weerstaan om het museum en de site te bezoeken. Deze brug en de Ornebrug 300 meter verderop werden 6 uur voor aanvang van D-day door Britse luchtlandingstroepen, die met een zestal Horsagliders neersteken, ingenomen en succesvol verdedigd tot aflossing door versterkingen. De bruggen waren cruciaal om de oostflank van de invasietroepen te beschermen voor Duitse aanvallen. Luitenant Den Brotheridge, die bij de aanval sneuvelde, wordt beschouwd als de eerste geallieerde dode van D-day. Zo'n anderhalf uur lang dwalen we door de interessante tentoonstelling.

Ouistreham ziet er echt uit als een kustplaatsje. Maar omdat WW II aardig heeft huisgehouden, het eerste landingsstrand Sword Beach ligt hier vlakbij, zijn er bijna geen oude gebouwen en heeft het stadje een relatief nieuwe look. In Lion-sur-Mer plaatsen we de camper op een camping. Vervolgens rijden we op de scooter langs de kust door veelal vernieuwde dorpjes.

Via Conseulles-sur-Mer tuffen we naar de memorials van Juno Beach, waar de Canadezen aan land kwamen. Voor dit strand en de duinen liggen bunkers, herdenkingsmonumenten en een museum.

We wandelen wat rond en struinen daarna op het strand langs de vloedlijn. Het mooie weer heeft veel wandelaars naar het strand gelokt en ook surfers, die gebruik maken van het zeebriesje. Dan in het redelijk vlakke en open landschap de terugweg genomen. Ondanks het zonnetje heeft de wind hier vrij spel en is het op de scooter best wel frisjes. Terug, in het dorp Lion, besluiten we te gaan eten in restaurant Goelandt.

De Moules frites met Roquefortsaus smaakt uitstekend en geheel voldaan gaan we camperwaarts. Na een spelletje loopt de dag langzaam ten einde.

Camping La Ferme

N49.304501 W0.330574

€ 17,90

Maandag 19 september - Arromanches-les-Bains

Lion-sur-Mer -  Arromanches-les-Bains    32 km      ☁️ + ☀️ 22°C

Als we uitgerust opstaan schijnt al een vriendelijk bleek zonnetje buiten, dat ziet er veelbelovend uit voor vandaag. Eerst prutsen en rommelen we wederom wat op de laptop om een opstart te creëren voor het reisverslag op de website. Rond half twaalf breken we op, rekenen en servicen we af en gaan richting Arromanches les Bains. Bij dit kustplaatsje ligt Gold Beach, het Engelse landingsstrand, waar ook de restanten van de kunstmatige haven in zee liggen.

Gold beach bij Arromanches

In aanvang is het landschap nog steeds open en vlak. Pas bij Asnelles vlak voor Arromanches gaan er glooiingen in de kustlijn ontstaan. Hier zien we vanaf een bunkercomplex bij het strand de vele Mulberry-caissons liggen die ooit tesamen de haven in zee vormden. Deze haven loopt vanaf deze stek tot voorbij Arromanches les Bains, wat in de verte tussen twee hoge kliffen ingeklemd ligt aan zee. We bespeuren zelfs nog een wrak van een landingsvaartuig in de branding.

We rijden verder omhoog de eerste klif op en zien daar naast belangrijke monumenten van Gold Beach een camperplaats (betaald) liggen. We hebben al gelezen dat dit vrijwel de enige fatsoenlijke plek is om de camper kwijt te raken, alle andere P's zijn voorzien van 2m hoogtebalken. We vinden een plek vooraan met uitzicht over de zee beneden ons, tussen de 50 andere campers die hier staan. Na de lunch struinen we eerst over deze klif met zijn vele bunkers en monumenten. En hebben uitzicht over het beneden liggende Arromanches en de Mulberryhaven in zee.

We bezoeken het 360° museum, waar een indrukwekkende film in 20 minuten het verhaal vertelt van de 100 dagen gevechten in Normandie (€7,- pp), zeer verhelderend. Op de scooter rijden we vervolgens naar het 12 km verderop gelegen Bayeux. Ook hier valt weer op hoeveel sporen D-day heeft achtergelaten. Net als in andere dorpjes en stadjes die we op deze kust hebben gezien zijn er weinig oude gebouwen te bespeuren.

In Bayeux zijn de belangrijkste historische gebouwen hersteld en gerestaureerd, waaronder de prachtige kathedraal.

Kathedraal van Bayeux

Na deze te hebben bezichtigd rijden we naar ons eigenlijke doel het Musee de la tapisserie de Bayeux. Hier hangt het 70 meter lange, bijna 1000 jaar oude wereldberoemde geborduurde tapijt, wat het verhaal vertelt van Willem de Veroveraar. Deze Normandische hertog versloeg in 1066 de Engelse koning Harold en werd vervolgens de nieuwe koning van Engeland. De toegangsprijs van € 11,- pp is niet goedkoop, maar is het dubbel en dwars waard. Het biedt een fantastische beleving met audiobegeleiding langs het in de vitrine uitgestalde tapijt-verhaal.

We scooteren door dorpjes weer terug naar onze camper. Daar installeren we ons met een hap eten voor de tv om de samenvattingen en commentaren te zien van de begrafenis van Queen Elisabeth, indrukwekkend. Uiteraard vandaag ook nog even contact gehad met het thuisfront, daar gaat alles oké. Het water blijft stijgen, het is al 1 meter boven de laagste stand, dus dat ziet er gunstig uit voor onze ark en dat is geruststellend.

Grote verharde parkeerplaats met prachtig uitzicht. Met voorzieningen, € 10,- voor 24 uur.

N49.3391 W0.614204

Dinsdag 20 september - Isigny-sur-Mer

Arromanches-les-Bains - Isigny-sur-Mer   73 km      ⛅ 22°C

Om 7.30 uur worden we best wel uitgerust wakker als de buurman op de grote CP zijn camper start en wegrijdt. Kalmpjes aan doen we onze ochtendritueeltjes en rijden rond half 10 weg. Eerste aanrijdoel is de Normandy American Cemetery zo'n 20 kilometer verderop in Colleville sur Mer, waar we rond tienen arriveren. De parkeervoorzieningen zijn uitstekend, we kunnen de camper prima kwijt op een van de speciale camper parkeerplekken. Deze begraafplaats is de grootste (70 hectare) van geallieerde troepen, in dit geval Amerikanen, in Europa. Het gehele complex met zijn ruim 9000 graven is Amerikaans grondgebied (in leen gegeven door de Franse overheid) en is direct boven Omaha Beach gesitueerd. De mooie expositie en documentaire, die in het zwaar beveiligde maar tot in de puntjes verzorgde entreegebouw wordt getoond, geeft al een voorproefje wat ons te wachten staat.

We wandelen naar buiten en belanden in een fraai en minitieus bijgehouden landschap waar vele tuinlieden bezig zijn de huidige tiptopconditie in stand te houden. De identieke grafkruizen van wit Lasa marmer zijn met wiskundige precisie gepositioneerd zodat je vanuit iedere gezichtshoek fraaie rechte gezichtslijnen krijgt voorgeschoteld. De enorme hoeveelheid aan grafkruizen in het golvende parklandschap dwingt een serene stilte af onder de talloze bezoekers. Zelfs de altijd zeer aanwezige en op vol volume kwekkende Amerikanen vallen terug in een voor hun abnormale minimale fluistertoon. De plek maakt veel indruk op hun, maar ook op ons.

Volgende bezoek na de lunch is op 5 kilometer gelegen monument van Omaha Beach bij St. Laurent sur Mer, waar als extraatje op het strand een kunstenaar vandaag met doeken zijn eigen interpretatie van de D-day landingen heeft uitgebeeld.

Natuurlijk slaan we de verderop gesitueerde staande buste van Charles Shay niet over. Deze hospik van Indiaanse komaf, die de nodige reddingen verrichtte, staat symbool voor de 175 indian-tribal mannen die deelnamen aan de landing op Omaha Beach.

Dan gaan we onderweg naar Pointe du Hoc. Dit op hoge kliffen boven zee gelegen terrein was in 1944 een zwaar versterkt bunkergebied met zware kanonnen en luchtafweer en op D-day het specifieke aanvalsdoel van de Amerikaanse Rangers. Ondanks de talloze bombardementen vooraf vanuit lucht en zee, die het terrein gepokt en gemazeld met vele kraters hebben achtergelaten, werd de versterking pas na 1 dag met zware verliezen ingenomen. Deze strijd heeft zijn sporen nagelaten, weinig bunkerfortificaties zijn nog enigszins intact. Na een interessante uitleg in een documentaire van overlevende Rangers vinden we het genoeg.

Voor de komende overnachting strijken we neer in het 15 km verderop gelegen Isgny sur Mer op een prima gratis CP aan de haven. We kunnen zelfs buiten gezeten wat nagenieten in het zonnetje van een lekkere glas wijn.

CP N49.321585 W1.10471 gratis met voorzieningen

Woensdag 21 september - Cerences

Isigny-sur-Mer  -  Cerences     102km      ⛅ 22°C °C

Het gevoel van rust en relaxedheid waarmee ik opsta is fijn en ik herken deze modus van onthaasting van eerdere reizen als je weer even op pad bent met de camper. We servicen gedeeltelijk af want het is zeg maar file bij het verzorgingspunt. Dan gaan we op pad naar Sainte Mere Eglise en parkeren de camper niet ver van het centrum. We wandelen richting kerk en de drukte neemt toe.

Niet verwonderlijk want dit is het dorp dat wereldberoemd werd door John Steele. Deze Amerikaanse para bleef op D-Day met zijn chute aan de kerktoren hangen. Door zich twee uur lang dood te houden voor de alom aanwezige vijand, overleefde John deze escapade.  Het dorp floreert dankzij dit verhaal.

Hordes toeristen komen dagelijks naar de kerktoren kijken waar een goed gelijkende pop aan een parachute John's plaats heeft ingenomen. Uiteraard werd John Steele ereburger van het dorp. We hobbelen nog even door het kerkje en genieten in het zonnetje op een terras van een lekkere bak koffie.

Kerk Sainte Mere Egilise

Posters aan lantaarnpalen

Na wat boodschappen en lunch gaan we richting Utah Beach, het laatste landingsstrand. De Tomtom heeft hiervoor weer een bijzonder smalle route uitgekozen, waar we echt geen tegenliggers willen zien.  't Weggetje voert ons precies naar Utah Beach, waar grote monumenten de herdenking in stand houden.

Naast een bunker, tanks en flakgeschut ligt er ook een LST, een Amerikaans landingsvaartuig. We nemen een kijkje in het Utah Beach museum, met best wel wat bijzondere spullen die hier op de landingsstranden zijn gevonden. Ook is hier een galerij met foto-overzichten, met situaties van toen en nu en beiden foto's gecombineerd. Het levert verrassende en bijzondere plaatjes op. Zelfs een zowaar van onze smalle aanrijroute van zojuist, waar foto's duidelijk maken dat dit de aanvalsroute landinwaarts was. Met het museum sluiten we onze trip langs de landingsstranden van D-day af.

Omdat het over een paar dagen in deze contreien minder weer wordt, gaan we onze reis in het zuiden voortzetten. We zakken vandaag een 70 kilometer en zetten de camper op een kleine maar prima CP in Cerences, wat meer onderaan gesitueerd op het schiereiland Cotentin. Morgen verder zuidwaarts.