Deel 2  Spanje/Portugal najaar 2019

Zaterdag 7 september - Loiba/Ortigueira

Playa de Verdicio - Ortigueira    km    ☀️  19°

Harry en Nelleke vanmorgen uitgezwaaid. Via een kleine route gaan wij eerst naar Cudillero, een vissersdorpje aan de kust dat door de steilte en komvorm, een bijna gestapelde huizenbouw kent en als het ware de vorm heeft van een amfitheater. We parkeren de camper bij de haven en wandelen naar het dorpje en inderdaad als we de bocht omgaan, zien we in de verte de bijzondere bebouwing al liggen. Best ook wel een toeristisch gebeuren; we nemen een kop koffie, kopen een brood en een stuk tortilla en lopen terug naar de camper.

Cudillero

We zetten onze reis voort en lunchen op de parkeerplaats van de vuurtoren (Faro) op Cabo Busto. Door het dorpje Busto zelf kunnen we niet heen, dat is veel te smal. Op de heenweg is het over allerlei weggetjes goed bewegwijzerd hoe bij de vuurtoren te komen, terug eruit niet. We komen wat jongetjes van ongeveer 10 jaar tegen op een fiets en zij gidsen ons (rijden voor ons) het dorp uit, klasse! Als dank geven we ze een handvol drop, benieuwd of dat gaat smaken.

Cabo Busto

Onze kleine gidsen

De kustlijn van Noord West Spanje is met zijn rotsformaties erg mooi. Playa de las Catedrales (het strand van de kathedralen), schijnt een van de mooiste te zijn. Dit strand ligt in Galicië, net over grens met Asturië, bij het plaatsje Ribadeo; we zijn in de buurt en willen daar gaan kijken. Playa de las Catedrales is alleen toegankelijk als het eb is; de toegang is gratis, maar om het natuurgebied te beschermen, is de toegang wel gemaximeerd. Van omstanders op de parkeerplaats begrijpen we dat van juli tot en met september toestemming moet worden gevraagd aan de lokale overheid om op het strand te mogen komen. Via internet moeten we een formulier invullen met naam en paspoortnummer en als de limiet nog niet is verstreken dan krijgen we automatisch toestemming. Het duurt even, we hebben slecht bereik, maar uiteindelijk lukt het ons en kunnen we bij de toegang de ontvangen PDF op onze mobiels tonen en de trappen aflopen naar het strand.

Ribadeo   Playa de las Catedrales

Op de parkeerplaats bij dit strand te gaan staan heeft geen zin, het is weekend en kneiterdruk met dagjesmensen, dus verder gereden. Uiteindelijk belanden we op een klif bij Ortigueira met een superview over de Mar Atlantico. Bij aankomst is het goed druk met dagjesmensen. Een klein eettentje op de parkeerplaats verkoopt mosselmaaltijden, vers bereid voor € 7,-. We brengen een grote slakom en deze wordt keurig gevuld met mosselen. Daarnaast krijgen we ook kleine schelpjes bij, heerlijk. De mosselen met brood en wijn smaken uitstekend en ook de schelpjes doen het goed.

De dagjesmensen zijn inmiddels vertrokken en een kleine Engelse campervan stelt zich naast ons op. Het Engels/Spaanse stel, John en Lola, blijken schrijvers te zijn die reisboeken maken over Spanje. Ze zijn nu bezig met een trip van 3 jaar om verborgen strandjes (hidden beaches) in Spanje in kaart te brengen en hebben er al 174 in kaart gebracht. Hun vorige boek "Wild swimming Spain" is in 2016 uitgekomen in Engeland en in Duitsland en is best een succes. Wij kopen een gesigneerd exemplaar voor € 15,-, een prachtig boek!

Dan valt de avond en wordt het stil ...

Zondag 8 september - A Coruña

Ortigueira - A Coruña    km    ☀️  20°

Vanmorgen redelijk uitgeslapen en besloten vandaag geen grote afstand te gaan rijden. Ons doel vandaag is A Coruña, zo'n 100 kilometer verderop aan de kust. We proberen wel een mooie route te gaan rijden, dus tegen het advies van beide Navi's in te gaan. Vlak na Medal gaan we de Ruta de Miradoires volgen en dat lukt in het begin redelijk. Onderweg kopen we zelfs bij een echt achteraf bakkertje - gewoon in de bakkerij - brood. Echter in Carino loopt de weg dood en moeten we terug. Dat schiet dus niet echt op, we keren en na nog een klein stukje binnendoor ben ik het zat en pak bij Ferrol de snelweg. In een vlot tempo bereiken we A Coruña en we strijken neer op een CP bij het aquarium niet ver van de Torre de Hércules. Precies op tijd om de GP F1 van Monza te volgen. De race loopt voor Verstappen teleurstellend, tussentijdse schade zorgt voor een extra pitstop en dat loopt hij niet meer in. Na de race lopen we naar de Torre de Hércules, gaat aardig op en neer en is een rondje van 4 kilometer. Het beeldenpark om deze toren heen en het verbogen strandje, maken het wandelen wel erg leuk.

Maandag 9 september - Muros

Coruña - Muros   km    ☀️  18°

We draaien de parkeerplaats af, die overigens een mooie view geeft over A Coruña. De bosbrand die we gisteren zagen boven en achter de stad is verdwenen. Allereerst doen we vlak voor het verlaten van de stad de Lidl aan. Tjongejonge, wat een luilekkerland, assortiment is heel groot. Ons eerste doel vandaag is Muxia. De CP aldaar is een beroemde locatie voor pelgrims; zij komen daar om na de het lopen van de camino, ritueel hun schoenen te verbranden. Het plekje wordt geroemd op het Camperforum en het ziet er inderdaad prachtig uit. Veel dagjesmensen, wij zijn de enige met camper (rond lunchtijd) en dat doen we dan ook: lunchen. Lekker buiten, tafeltje en stoeltje, in het zonnetje.

Lunch time CP Muxia

Graanschuur

Onder en boven CP Cabo Fisterra

De route vervolgt zich naar Cabo Fisterra. De CP aldaar is bijna ontoegankelijk door het heel slechte wegdek - althans het lagere gedeelte. Dankzij de off-raod functie van de luchtvering, bereiken we het plateau, wat een uitzicht! Echter binnenkomende appjes van Ellen (zus Marjos) met betrekking tot de moeder van Marjos, gooien roet in het eten: het bereik internet/telefoon is te wankel op die plek en we  willen wel telefonisch bereikbaar blijven.

We beslissen door te rijden naar een plaats waar dat beter is en dat kan, het is nog altijd vroeg in de middag. Rond half zes bereiken we via een mooie kustroute de uitgekozen CP in Muros op een pier in de haven, leuk plekje. Veel vissers en hengelaars zijn op de 50 meter brede pier hun geluk aan het beproeven. We eten pasta met de bij de Lidl gekochte schelpjes. Life in Spain is so good!!

CP Muros

Dinsdag 10 september - Cambarro

Muros - Cambarro      km    ☀️  23°

Wel wat vroege ochtendrumoer aan deze vissershaven, maar voor de rest heerlijk geslapen. We douchen, ruimen op en rijden eerst naar Santiago de Compostella, naar de Mercado Nacional de Ganado, de veemarkt waar ze de beste inktvis serveren (Pulpa del Rey).Als we daar aankomen, teleurstelling de grote veemarkt is gesloten. Tja de openingstijden hebben we niet kunnen traceren op internet.  Wellicht nog dicht vanwege vakantie of beperkte openingsdagen. We rijden naar een grote Parkeerplaats (Aparcadoiro de borde de Salgueirinos N42.8945 W8.5323) en betalen €3,50 (dagtarief) ook om gratis te kunnen servicen en nemen de bus (nr 1) richting de stad. Midden in het centrum stappen we uit; het komt allemaal weer herkenbaar voor, alleen nog drukker dan 20 jaar geleden. Blijft een prachtige oude binnenstad met grote stoeten arriverende peligrinos die de Camino hebben gelopen. We hebben er in de afgelopen weken inderdaad honderden gezien; het is inmiddels een super populaire tijdsbesteding. De kathedraal is buiten deels en binnen grotendeels ingepakt in verband met renovaties. In de lange rijen om op het trappetje het beeld van Jacobus aan te raken of om in de crypte te gaan kijken, hebben we geen zin, die slaan we over. We lopen door de oude stad terug naar de bushalte en nemen de bus naar de parkeerplaats.

We servicen af, tis per slot een CP, en rijden naar Combarro, het dorp van de schelpenraapsters. In Poio, het dorpje ervoor, zetten we de camper neer op een prima CP ( alle service - gratuit - geen stroom) en met een uitstekend uitzicht over de baai. We pakken het scootertje en sjezen naar Combarro, parkeren en gaan lopen door de geweldig leuke straatjes van dit eeuwenoude vissersdorp. Het geheel is een Spaans monument en dat is te begrijpen. Overal staan hier ook de stenen horreos , de markante stenen schuurtjes, die hoog op hun stenen poten met afdekplaten staan, om de opslag te beschermen tegen ongedierte. Hier is de opslag niet graan, maar gedroogde sardientjes. Er staan er talloze en zijn 18e eeuws. Natuurlijk zijn er vele toeristen en dus ook toeristenwinkeltjes en restaurantjes, zo gaat dat immers. We nemen de nodige toeristenspullen mee voor het thuisfront. Tollen, jojo's en flessen likeur (plaatselijke specialiteit) worden ingeslagen, dan is dat maar gebeurd

Combarro

's Avonds om half negen dineren we in een restaurant in Combarro. We strijken neer op een terrasje en laten diverse schotels met schelpgerechten aanrukken. Zalige coquilles, zakmessen/scheermessen, berecheros-schelpen en gemarineerde amejillones, allemaal fantastisch smaakvol en kleurrijk opgediend. Alles gaat vergezeld met een lekkere regionale witte wijn, Albarino. Heerlijk, heerlijk en de rekening van €57,- past daarbij. Terug in de camper besluiten we de dag met koffie en een likeurtje.

Woensdag 11 september - Nigran

Cambarro  - Nigran    km    ☀️  28/30°

Vanochtend babbelen we wat met onze Nederlandse camperburen. Het zijn Harold en Leona, op het camperforum HaroldG, leuk. Sinds 1,5 jaar in het bezit van een Hymer 614 JTD uit 2004 en deze helemaal opgeknapt. Ook hebben ze een scootertje van ons formaat, echter wel een van 110 cc, geeft iets meer pit hellinkje op, zegt Harold. De Honda Vision past prima in de garage, schermpje kan er af en heeft ook een koffertje.

Wij gaan op zoek naar de schelpenraapsters. Op het drooggevallen stuk baai recht voor ons lopen in de verte een  4-tal dames iets te doen in de waterlijn.  Het zouden er veel meer moeten zijn.

Combarro

Als we met de scooter in Combarro arriveren, horen we dat er vandaag niet geraapt wordt, jammer. Na een café con leche terug naar de camper en alles ingepakt. We willen naar een CP aan het strand en hadden al op P4N plekken gevonden aan het Praia America in Nigran. Dat wordt ons reisdoel, het is slechts 40 km verderop. We rijden via Pontevedra de snelweg op, langs Vigo en slaan af richting Nigran/Baiona. Die laatste plaats hebben we 20 jaar geleden al bezocht met vrienden. We rijden langs het strand en vinden aan de zuidzijde een perfecte plek, direct voor het strand. Er staan meer campers zo'n 15-tal, allemaal Spanjaarden. Tafeltje, stoelen en parasol op het strand gezet en onze broodlunch opgesmikkeld. Heerlijk zo en dat hebben meer mensen bedacht. Op het mooie grote goudgele zandstrand zitten ettelijke honderden mensen van deze zonovergoten dag te genieten. Meeste zijn ouderen of gezinnen met hele jonge kinderen. Oudere kinderen zijn er niet want de scholen zijn weer gestart in Spanje.

Rond 19.00 uur terug de camper in voor de avondmaaltijd. Nog wat zitten appen met thuisfront en vrienden onderweg. Harry en Nelleke zitten aan de Douro en Riette en Erik zijn in Ribadesella aangekomen. Nog wat geplaatst op het camperforum en nieuws bekeken. We call it a day!

CP Nigra   N

Donderdag 12 september - Nigran

Nigran    ☀️  30°

Heerlijk geslapen ondanks licht verbrande bovenbenen. Vandaag blijven we in Nigran, lekker een luierdagje aan het strand. Het wordt warm vandaag zo'n 30°C uit de zon. Na ontbijt eerst wat gewandeld langs het kilometerslange Praia de America. Diverse infoborden verklappen welke flora & fauna te vinden is in de smalle duinrand direct naast het wandelpad. Zo wordt ook vermelding gemaakt van diverse invasies plantenextracten, zoals bamboe en pampasgras, die overigens pal naast dat infobord staan! Over dat pampasgras had ik thuis al wat gelezen, dat woekert hier in Galicië als de neten. Hierdoor worden inheemse plantensoorten weggedrukt en daarmee loopt ook de daarvan afhankelijke fauna gevaar.

Daarna terug bij de camper echt niets meer gedaan, wat op het strand gezeten en een plons genomen tussen de algen in het ijs- ijskoude oceaanwater, verfrissend zullen we maar zeggen.

Op het strand is het overigens tot laat in de avond razend druk, onvoorstelbaar. Na avondeten flitsen op het journaal beelden voorbij van de overstromingen bij en onder Valencia (La Dana/Gota Frio), Wow! Na wat internetten, een spelletje Qwixx en wat lezen zoeken we ons mandje op. Morgen naar Portugal.

Vrijdag 13 september - Viano do Castelo

Nigran (Sp) - Viano do Castelo (P)   -     km    ☀️  30°

Na de ochtendroutine afscheid genomen van ons leuke strandplekje en de binnenroute gepakt richting Portugal. We gaan via Baiona naar de Portugese grensplaats Vila Nova de Cerveiro en vervolgens dan langs de kust.We rijden ons in een smal straatje in Moledo goed vast en een Bombeiro helpt ons tegen de rijrichting in weg te komen . De CP's langs de kust kunnen ons vooralsnog niet bekoren. Het zijn meestal parkeerplekken, zonder kraak of smaak, ver achter de duinen, zonder dat je iets ziet van de oceaan, jammer. Wel bestijgen we nog zo'n duin om van een kop koffie en het fantastische uitzicht over het water te genieten.

Vlak voor Viano d.C. eten we wat in een goed restaurant. Goede soep vooraf, heerlijke kip zoete aardappelschotel erna en appeltaart en oma's pudding als dessert. Met wijn, koffie en bier €19,-  , inclusief fooi. Rondom Viano, vooral bij Darque gekeken of daar plek was bij het strand maar alles staat hutje mutje en tjokvol, dat wordt niks. Dan maar weer iets noordwaarts en vlak boven Viano een redelijke CP gevonden aan zee met wat uitzicht. De wind vergoelijkt veel, het maakt het aangenaam in deze middaghitte. Tafel en stoeltjes eruit en lekker buiten gezeten, prima. Na het avondeten nog wat televisie gekeken. Morgen richting Braga.