Deel 3 Spanje/Portugal najaar 2019

Zaterdag 14 september - Braga/Bom Jesus

Castelo - Braga/Bom Jesus km  ☀️ 30°C

Zalig die rust, heerlijk geslapen. Het zorgt er wel voor dat we relatief laat op zijn en al onze camperburen vertrokken zijn 🤭. Wij gaan ook maar op weg. Eerst over die verschrikkelijke hobbel-de-bobbel strandweg terug naar de 'grote' kustweg richting Viano. Vooraan in de stad proviand ingeslagen bij de Intermarchee. Tijd voor een uitstapje. Hoog boven de stad op een berg ligt het Santuario do Santa Luz. Na enkele kilometers haarspeldbochten bereiken de P voor womo's en bussen. We lopen een klein stukje de helling af naar de relatief jonge kerk.

Viano do Castelo

Hij ziet er mooi uit van binnen, maar nog leuker is dat je het uitzicht wat hiervandaan al fenomenaal is,  nog verder kunt upgraden. Een lift (!) voor €2,- brengt ons 60 meter hoger naar het inwendige van de reusachtige koepel. Daar volgen wat smalle trappetjes en een laatste interne wenteltrap brengt ons buiten op de top van de koepel. We worden beloond met een fantastisch uitzicht over Viana en omgeving, wow, echt genieten!

Santuario do Santa Luz

Terug in de camper besluiten we vanwege de temperatuur wat verkoeling te zoeken bij een praia fluvial, een plek aan de rivier waar je kunt zwemmen. We hebben een mooi plekje op het oog bij Barco. Daartoe rijden over de tolweg richting Guimarães en slaan daar af. Via kronkelige weggetjes en verstilde dorpjes bereiken we de mooie stek aan de Rio Ave    (P N41.496138 W8.321808). Na de lunch jumpen we in de zwemkleding. In de rivier dartelen de leden van een scoutinggroep al speels rond. Het water is fris, maar als je eenmaal door bent is het heerlijk.

Parque de Lazer de Barco

Lekker opgefrist vervolgen we onze weg richting Bom Jesus bij Braga. De zeer kleine kronkelige weggetjes voeren ons hoog over heuvels door het fraaie bosachtige terrein. Vlak voor Bom Jesus zijn een aantal Bombeiros bezig de laatste restanten van een bosbrand te blussen. Toch maar straks kijken of ik de fogos.pt- app geïnstalleerd krijg. Immers bosbranden in Portugal zijn een serieus gevaar en deze app biedt up-to-date info over branden die gaande zijn.

P N41.552799 W8.38116 gratis geen voorzieningen

Op een grote P in het bos bij Bom Jesus staan al zo'n 25 campers en we prikken de onze erbij, onder reusachtige eikenbomen. We nemen de elevado/trein op de onmogelijk steile helling omhoog om bij Bom Jesus te komen. Het in 1881 gebouwde en op een waterbak werkende vehikel brengt ons schuddend en knerpend boven bij de bombastische in Barokstijl opgetrokken kerk.

Inmiddels zo staat op diverse spandoeken te lezen is deze plek toegetreden tot de illustere lijst van het werelderfgoed. Het is veel drukker dan 20 jaar geleden, toen we met het gezin deze plek bezochten. We lopen boven wat rond, bekijken vluchtig kerk en kapel en ontlopen de verdere drukte door het liftje terug te nemen.

Bom Jesus

Terug op de P praten we wat met net arriverende Nederlanders. Vandaag is het spagetti-time en die smaakt verrukkelijk. Dan wat Whatts-appen en internetten. Rond 23 uur verplaatsen we de camper naar een andere plaats op deze P, want er vallen met veel lawaai en geweld steeds eikels van grote hoogte op het camperdak. Op de nieuwe plek keert de rust weder.

Zondag 15 september - Guimarães

Braga/Bom Jesus - Guimarães   ☀️ 28°C

Vandaag gaan we onderweg naar Guimarães niet ver hier vandaan. Thole tipte ons dat daar vandaag later op de ochtend een Maria-processie wordt gehouden. Na wat gestrubbel, beide Navi's verwezen ons een 1-richting weg in, dus achteruit op de camera terug, bereiken we de gratis CP, een grote grintplaats met zo'n 20-tal campers (CP N41.44900 W8.284460 gratis met voorzieningen). Ruim op tijd wandelen we naar de stad.

Aan de rand van het oude centrum staat in de deuropening van een klein kapelletje een oud Mariabeeld op houten dragers, volledig versierd met bloemen. Met een Portugees, tandarts van beroep volgt een geanimeerd gesprek, onder andere dat hij lid is van de 250-jarige orde die deze processie gaande houdt.

Omdat er nog wat tijd is voordat het gebeuren aanvangt, gaan we op het tegenovergelegen terras heerlijk koffie-en met wat verse pasteis de nata. En als we met de camera in aanslag klaarstaan om de start vast te leggen, ontwaren we Thole en Everdien, leuk! We spreken af later in de middag onder het genot van een drankje bij te kletsen en gaan nu ieder ons/hunweegs. Voorop gegaan door trommelende scouts vertrekt de Maria-processie door het oude centrum. We dwalen in de zinderende warmte wat door straatjes en steegjes die zich als een labyrint door de oude stad kronkelen.

Leuk maar gaat wel erg op en neer. Dus strijken we neer voor de lekkere lunch met een tintelend wijntje op het marktplein.

Kalmpjes terug naar de CP, die nog in de volle zon ligt te blakeren. De luifel uit doet wonderen. Na een uurtje voegen Thole en Everdien zich bij ons en we borrelen en keuvelen aardig wat af, reuze gezellig. Na een simpele avondmaaltijd en wat tv gaat ons lampje uit, we call it a day 🙂.

Maandag 16 september - Casfreires

Guimarães  - Casfreires  ☀️ 28°C

Vanmorgen afscheid genomen van Thole en Everdien, zij gaan naar Porto en wij willen naar het binnenland richting Viseu om een camping met zwembad te nemen. We stellen de navi's in op 'snelwegen vermijden' en rijdenover allerlei schitterende binnenroutes zuidwaarts. Dwalend boven langs de Douro hebben we prachtig zicht op de rivier en de naastgelegen stadjes. Bij een Lidl vullen we de voorraad aan en slaan ondermeer vlees in voor de plancha. Immers als het goed is hebben we vanavond elektra.

Een prachtige route door dorpjes, bossen en over smalle bruggetjes maar bovenal met mooie uitzichten

Het gaat onderweg ook nog wat regenen, das niet de bedoeling. In de bush passeren we een gebied waar recent een bosbrand is geweest, wat een kaalslag geeft dat.

De terassencamping is gelegen in een mooie bosomgeving. Het is een steile aangelegenheid, dus ik verken te voet eerst de mogelijke staplekken. We kiezen toch voor het benedenterras, dat biedt de meeste ruimte en plaatsen daar onze camper tegenover een net gearriveerde NL-camper. Na installatie de plancha gepakt en heerlijk gegeten. Dan wat app- en internetcontact met het thuisfront over de wisselende gezondheid van de moeder van Marjos, de minder leuke werksituatie van dochterlief en mijn broer gefeliciteerd met zijn verjaardag. Met een spelletje Qwixx sluiten we de dag af.

Camping Quinta Chave Grande  N40.8222724 W7.696138 €16,- incl.

Dinsdag 17 september - Casfreires

Casfreires ☀️ + 🌧 28°C

We doen het kalmpjes aan deze ochtend. Rond half elf toetert de bakker en kopen we wat brood en nota's. Douchen doen we uiteraard in de camper, ondanks dat we op een camping staan en heeft nu bovendien als voordeel dat we niet alle terassen omhoog moeten naar het sanitairblok. Ik zie de overbuurman met de NL-camper een scooter van het achterdek pakken. Het is ongeveer dezelfde die wij hebben, maar dan met blauw kenteken. Die zal motorisch nog wel meer problemen hebben als wij, vanwege zijn snelheidsbeperkingen.

Ook wij pakken de scooter om een ritje te maken. Het is gewolkt weer als we op pad gaan. De hellingen in dit gebied zijn venijnig en zeer steil, ons scootertje heeft vaak de grootste moeite. Het gebied is prachtig, kleine weggetjes worden geflankeerd door hele kleine dorpjes. We zijn onderweg naar een verlaten mijn als na zo'n 15 km de lucht donker en dichttrekt en het gaat rommelen en flitsen. Een grote boom in een dorpje biedt uitkomst, want de regenjassen zijn we vergeten. Nadat het ergste voorbij is steken we opnieuw af, nu in een lichte miezer, die snel opdroogt. We gaan op zoek naar de mijn en die blijkt alleen via een zeer hobbelig en met losse stenen bezaaid bergzandweggetje bereikbaar te zijn. Gezien eerdere ervaringen met grint in Italië met slechte afloop (zie verslag 2018) haken we af en keren we om.

Onder begeleiding van wat verre bliksemflitsen komen we terug op de camping. Niet veel later arriveren ook de overburen, die aangeven de nodige malen te voet de helling op te zijn gegaan, omdat de trekkracht van hun vehikel ontoereikend was. We besluiten samen wat te gaan borrelen en vertellen over en weer wie we zijn en avonturen tot dusver. Nico & Berber uit Zeewolde zijn van onze leeftijd, van huis uit ingenieur en onderwijzeres. Na succesvol zijn bedrijf te hebben verkocht hebben ze onlangs een camper gekocht en dat bevalt hen tot dusverre prima. Reuze gezellig dit soort onverwachte ontmoetingen.

Woensdag 18 september - Casfreires

Casfreires  ☀️ 30°C

Vandaag wederom nog een campingdag, om 10 uur het bakkertje en we doen het kalmpjes aan. Omdat we schuin bleven staan ondanks de levelling, de camper wat verplaatst. En daarbij wat krassen op de wielkast opgelopen, doordat ik een grote kei finaal over het oog zag. In de middag wat gezwommen in het best wel frisse 🥶 zwembad, kostte wel even wat moed 🤭.

En daarna een gezellig samenzijn met Nico en Berber onder het genot van een drankje. Zij gaan morgen in één ruk naar Consuegra onder Toledo in Spanje. En wij vertellen dat we naar het noorden gaan richting Chaves. We breken op bij etenstijd. Vandaag gaan we schelpjes con nata klaarmaken, njam njam 😋 😋. We hebben intussen ook nog zitten appen met vrienden Erik & Riëtte waar zij a.s. zaterdag zijn (verjaardag Erik). Zij geven aan waarschijnlijk in Sanxero te bivakkeren, westelijk van Santiago de Compostella. Tja dat gaat 'm voor ons niet worden geven we aan, dat is te ver om, jammer. Met een spelletje Azul besluiten we de dag.

Donderdag 19 september - Chaves

Casfreires -   Chaves           ☀️ + 🌧 27°C

Zo vandaag weer een rijdag, fijn. Rond 8 uur vertrekken Nico en Berber, wij een kleine drie kwartier later. Servicen gaat hier lastig op de camping, dus dat doen we later op de dag. We stellen de navi in op een LeClerc bij Lamosa voor boodschappen en servicen (gratis) en rijden via de kleine weggetjes daar naartoe. Servicen grijs en zwart gaat goed, maar schoonwater is vanwege de aansluiting een probleem. Naast boodschappen slaan we bij de Brico-afdeling de nodige aansluitstukken in. Nu past de wateraansluiting wel, dus na een volle watertank gaan we verder en route.

Voordat we het weten zitten we op de tolweg, oeps dat is niet goed, althans deze elektronische met camera's. We weten niet of de tolkaart die we in het voorjaar hebben aangeschaft nog functioneert. Dus duiken we a.s.a.p. weer van de snelweg af. Bovendien vinden we het ook leuker om via binnenweggetjes te rijden, dan zien we nog wat. We rijden richting Cerva langs de N206, daar moet een zwemgelegenheid zijn aan de rivier en het weer is zeker oké daarvoor. In Cerva lopen we vanaf een P naar de praia fluvial met ligweide naast een stuw en volledig ingericht met zwemtrappetjes. Er liggen wat mensen te zonnen, maar voor de rest lonkt het niet.

Het prachtige weggetje vanuit het dal terug omhoog biedt genoeg fraais, dus genieten doen we toch wel. We vervolgen onze weg langs Ribeira de Pena richting Chaves.

Heerlijke route en na enige uren komen we aan bij een door ons gekozen CP, restaurant O Moinho niet ver van Chaves.

P restaurant O Moinho N47.718601 W7.49899
gratis geen voorzieningen

We parkeren onze camper op een veldje achter het gebouw. In het restaurant strijken we neer voor een heerlijk avondmaal, Marjos vis en ik rumpsteak. Hoeveelheden meer dan genoeg en met een karafje wijn en kaasje en port na rekenen we €30,- af. Dat is best aan de prijs in de bush, maar het smaakte wel voortreffelijk. Terug in de camper krijgt de serene rust van de omgeving ons weldra in de greep.

Vrijdag 20 september - Bragança

Chaves - Bragança    ☀️ + 🌧 25°C

In een lekker ochtendzonnetje vertrekken we rond 9 uur en niet veel later arriveren we in Chaves op een P aan de rivier tegen het oude centrum. We lopen over de prachtige oude Romeinse brug, Ponte de Trajano, zo het historische plaatsje in.

Chaves

Bij een pastelleria brengen we ons cafeïne-gehalte op peil met een lekkere koffie, uiteraard met een kakelverse pastei. Via de oude vesting lopen we naar de hooggelegen Torre de Menaghem, een overgebleven gedeelte van de burchtvesting Castelo de Chaves. Het is een fotogenieke plek, dus we schieten de nodige plaatjes.

Castelo de Chaves

Langzaam kuieren we weer terug naar de geparkeerde camper. Een mooie kronkelige bergroute voert ons naar het schilderachtige plaatsje Vinhais. We genieten van het schitterende berglandschap en de eeuwenoude slaperige tegen de hellingen opliggende gehuchtjes.

Op een picknickplekje in zo'n gehucht pal naast de weg lunchen we. Het toch al fraaie uitzicht wordt verlevendigd door een boerin in authentieke uitvoering die een tweetal koeien met stok door het dorp dirigeert.We zetten onze trip voort en na een stief uurtje bereiken we Vinhais, een wonderschoon oud stadje. Vooral het ommuurde middeleeuws stadsgedeelte met burcht is fantastisch. We meanderen en klauteren wat rond op de steile straatjes.

Vinhais

Het laatste stukje naar Bragança een behoorlijk grote stad rijden we snel weg. En omstreeks 16°° uur bereiken we de werkelijk volgepakte CP aan de rand daarvan. Helemaal achteraan vinden we nog één plekje waarschijnlijk ook nog één van de beste, met een mooi uitzicht en het dichts bij stad gelegen. We relaxen wat en kijken na het avondeten wat tv. Overigens blijf ik het jammer vinden dat we de verjaardag van Erik morgen mislopen, maar Sanxenxo hier vandaan is echt géén optie.