Deel 6 najaar 2022

Donderdag 20 oktober - Calp

Deveses - Calp   40 kilometer ⛅ 26°C

We gaan beiden naar Calp, onze vrienden naar een plekje aan het strand, wij naar de camping. Gisteren klapte ineens het 12V systeem eruit en na inschakeling draait het wel maar geeft de monitor toch weer rare info. Dus willen we de camper aan de 220V hebben. Gezien het warme weer kiezen we voor een camping met zwembad, volgens de App voor € 18 per nacht. We arriveren op de camping in Calp, niet ver van de bekende puntrots. In plaats van € 18,- is het tarief € 30,- , we doen het toch maar voor een nacht, want CP's met elektra vlakbij zijn afgeladen. We hebben een mooie plek tussen de daar al geïnstalleerde overwinteraars, die met hun hele hebben en houwen in hun campers zijn neergestreken. Een Belg die we spreken staat hier tot en met Maart, 😬. 't Scootertje uitgeladen en wat bij de haven gaan kijken. Veel visrestaurants en souvenir-kramen. Na een pilsje op een terras teruggereden en boodschappen gedaan bij de Aldi direct aan de overkant van de camping. Vanavond vlees op de grillplaat is het plan. Terug op de camping eerst een plons in het zwembad genomen, heerlijk verfrissend en vervolgens een borrel bij de camper. Maar Marjos voelt zich niet goed, krijgt last van keelpijn , moet ook veel hoesten en heeft een zwaar hoofd en besluit in bed te gaan liggen. Later eten we wat brood en zoeken we afleiding in een spelletje kaart. Maar dat werkt onvoldoende en met een paracetamolletje duikt Marjos opnieuw te bed en ik niet veel later. Afwachten hoe het morgen gaat en misschien maar even een testje.

Camping Sol de Calpe Boreal

N38.64943 O0.068448
€30- p/n

Vrijdag 21 oktober - Calp

Calp  ☀️ 27°C

Vannacht ging het niet zo best met Marjos, zo is er verschillende malen uit geweest. Overigens geeft paracetamol wel verlichting, al blijft ze hoesten en proesten. Dus vanmorgen maar een test gedaan. Na 1 seconde al duidelijk resultaat, dikke strepen, Covid, ojee! En dat ondanks al 4 keer te zijn ingeënt, wat een pech. Ondanks dat ik gelijk de boel binnen reorganiseer, zoals gebruik wegwerpbordjes en bekers, besef ik terdege, dat er een grote kans is, dat ik het ook oploop. Afijn, afwachten.

Sowieso een nachtje bijgeboekt, lijkt wel zo handig om op een camping te staan en van doorreizen komt nu toch even niets. Na wat mensen via de app te hebben ingeseind kruipt Marjos na het ontbijt weer met een pilletje in bed. Ik ga wat boodschappen doen. Verse boterhammetjes met een gekookt eitje gaan er met de lunch goed in bij Marjos. En daarna een kaartspelletje, je moet toch wat. Dan is de koek echt op en duikt ze (gezien temperatuur) boven de wol. Zo sleept de dag zich wat voort. Het gaat met ups en downs en gelukkig haalt de paracetamol de scherpe kantjes eraf. 's Avonds nog wat tv gekeken onder andere de training F1 in Austin, Texas.

Zaterdag 22 oktober - Calp

Calp  ☀️ 26°C

Vannacht heeft Marjos veel moeten hoesten en bij het opstaan om half negen voelt ze zich 'als door een vrachtwagen overreden'. Ze is zelfs te moe om te hoesten. Een paracetamol brengt vrijwel meteen verlichting en na het ontbijt lukt het haar zelfs een kop koffie naar binnen te werken. Ik was alle sets beddengoed, dat is wel zo fijn en doe boodschappen. Brood met een gekookt eitje gaat er bij de lunch goed in en daarna kruipt ze maar weer onder de (schone) wol. Nog wat app-contact met Harry en Nelleke, die zijn het binnenland in en sturen wat fraaie foto's. De slaap heeft mijn eega goed gedaan en we gaan buiten wat kaarten. Gaat wellicht toch weer een stapje de goede kant op. Vervolgens werken we wat aan de achterstand van verslag en website. 's Avonds kijken we naar de laatste training F1 en de kwalificatie voor de race van morgen. Juist voor dat deze start komt het nieuws dat Red Bull- eigenaar Dietrich Mateschitz is overleden. Verstappen is toch niet helemaal scherp genoeg en wordt derde achter Sainz, die pole pakt en Leclerc. De laatste krijgt nog wel een gridstraf van 10 plaatsen voor zijn kiezen voor het wisselen van een motor. Dus in ieder geval morgen op de eerste startrij, dat biedt perspectief.

Zondag 23 oktober - Calp

Calp  ☀️ 27°C

Marjos heeft aan alle kanten spierpijn, met name bij het hoesten en heeft niet goed geslapen. We besluiten er maar weer een dag aan te plakken hier. Hier hebben we elektra en bij de oplopende temperaturen van vandaag kan eventueel de airco worden bijgezet als ze overdag gaat slapen. Ik voel me nog steeds prima en haal brood in de stad op het scootertje. De buren zullen inmiddels wel denken, wat houden die mensen zich afzijdig. Maar we proberen zo goed mogelijk de isolatie te handhaven. Halverwege de middag voel ik dan toch ook de eerste verschijnselen de kop opsteken. Beginnende hoest, zwaarder hoofd en een algeheel malheurgevoel wat zich inzet. Ook ik duik met een paracetamol onder de wol. 's Avonds vanuit bed de F1-race bekeken. Na bocht 1 lag Verstappen al weer op kop. En zelfs bij de laatste pitstop die fout verloopt door een haperende wheelgun en veel tijd wordt verloren deert Max niet. In notime worden de inmiddels voorliggende Leclerc en Hamilton met briljante inhaalmanoeuvres voorbijgestoken en wint hij zijn 13e race van dit seizoen, wow! Verstappen draagt zijn zege op aan de overleden Mateschitz, de man die hem ooit het vertrouwen gaf in de F1-wereld. Hierna gaat mijn kaarsje echt uit, morgen maar een test.

Maandag 24 oktober - Pego

Calp - Pego  50 km ☀️ 27°C

Vanmorgen verkouden opgestaan, maar voel me voor de rest oké. Toch natuurlijk een test gedaan en jawel, duurt iets langer maar wel raak, positief. Marjos voelt zich ook niet slecht, nog wel steeds wat hoesterig. Toch besluiten we vandaag verder te reizen, we krijgen het gevoel hier vast te roesten op een verkeerde plek met overwinteraars.

CP N38.84372 W0.111021 gratis met elektra

Niet te ver uiteraard, rond 11.30 uur vertrekken we en na een goed uur bereiken we een prima CP. Weer heerlijk om onderweg te zijn. Tot onze verrassing is er zelfs gratis elektra. Daarna gaat bij mij toch echt het licht uit, ik zak door mijn hoeven van plotse vermoeidheid. Ik duik mijn bed in en slaap vervolgens meer als het klokje rond.

Dinsdag 25 oktober - Jalance

Vanmorgen pas om half negen wakker en voel me behalve wat spierpijn eigenlijk heel goed. Marjos voelt zich ook weer wat beter, dus dat gaat de goede kant op. Hier blijven rondhangen op de CP vinden we niet aanlokkelijk dus na de lunch bekijken we waar we naar toe kunnen gaan. Ons oog valt op een mooie bergroute, die ons naar Jalance moet brengen. De route is inderdaad schitterend, kleine weggetjes in soms echt miniformaat, zeker voor de camper, stijgend, dalend en slinger-de-slanger. De omgeving is prachtig met veelal op bergtoppen gelegen kasteelruïnes en ook doorkruisen we een mooi natuurgebied. Bij Ayora steken we de wat grotere N330 op voor de laatste 20 kilometer naar Jalance. De CP ligt buiten de stad onder bomen, tegen de N330 aan. Bij aankomst staat al een andere camper, dat is altijd een goed gevoel. In de avond nog een kaartje gelegd en toch weer besloten op tijd te bed te gaan.

Pego - Jalance 148 km ☀️ 28°C

CP N39.1875 W1.07611 gratis met voorzieningen

Woensdag 26 oktober - Requena

Jalance - Requena   118 km ☀️ 30°C

Vannacht toch wat minder geslapen door het lawaaierige verkeer op de N330 vlak naast ons. Voel me overigens bij het opstaan kiplekker, pietsje verkouden, maar spierpijn enzo is weg. Bij Marjos is het iets moeizamer, voelt zich nog snel moe. Op het buitenterras van het naastgelegen barretje drinken we een lekker bakje koffie, dat is altijd een goed begin. Tja en de prijzen die zijn (h)eerlijk in het binnenland. Voor een cortado €1,10 en voor de café con leche reken je 10 cent meer af. Inclusief de tostado con tomate waar een forse dot geraspte knoflook is toegevoegd betalen we nog geen € 5,-.

Goedgemutst gaan we via een kleine binnenroute onderweg naar Alcala del Jucar. Na een paar kilometer doorkruisen we Jarafuel en direct daarna valt het ons op dat de olijfboomgaarden er hier heel slecht bijstaan, die zijn zeker door een ziekte aangetast! En met soortgelijke beelden van Zuid-Italie (zie verslag 2018) nog in het geheugen gegrift, zou dit wel eens een zelfde catastrofe kunnen inluiden voor de olijfteelt in Spanje.

En als we later op de dag internet raadplegen wordt ons vermoeden bevestigt. Het is inderdaad de olijfboompest, die door de Xyfella Fastidiosa wordt veroorzaakt. Dat kan best wel eens uitmonden in een nationale ramp van ongekende proporties. Spanje is de grootste producent van olijfolie (25%) ter wereld. In ons verslag van onze reis dit voorjaar door Andalusië  hebben we het gebied qua omvang en belang al omschreven, miljoenen mensen zijn afhankelijk van de opbrengst.

Een eindje verderop duiken we de bergen in en via een kronkelige weg omlaag krijgen we zicht op het in de kloof tegen de bergwanden geplakte stadje Alcala del Jucar, prachtig! Het beeld roept herinneringen op aan Matera in Zuid-Italie (2018). We vervolgen onze weg naar beneden, rijden om het stadje heen en gaan aan de andere kant van de kloof via talloze hairpins naar boven, spectaculair!

Boven aangekomen zetten we koers naar de parkeerplaats van het 1000 jaar oude kasteel, wat hoog boven het stadje uittorent. We wandelen richting kasteel en stadje en komen er snel achter dat zulks voor Marjos nog iets teveel van het goede is, de vermoeidheid slaat snel toe. We beperken ons dus voorlopig tot sightseeing vanuit de rijdende camper en wachten af tot de puf weer daar is.

Als CP voor vandaag kiezen we er een uit in Requena, waar we aan het eind van de middag arriveren. We prikken een vlakke plek in bij 4 andere campers, waarvan twee Nederlanders. Later zetten we de schotel uit, niet voor de foto die we altijd maken, maar voor Het perfecte plaatje 😄, een tv-programma waar we graag naar kijken.