Deel 3  Spanje voorjaar 2022

Routeoverzicht deel 3

Woensdag 2 maart - Guadix

Fuente Victoria - Guadix    79 km    20°C ⛅

Vanmorgen afscheid genomen van Ruud en An en omdat we voor ons einddoel Guadix een pas door de Sierra Nevada moeten nemen, teruggereden richting Canjayar. Na een koude heldere nacht wordt het in de stralende zon snel warmer en alles wordt in een mooi helder licht gezet. Vlak voor Canjayar slaan we af naar een smalle en snel stijgende weg. Ondanks de minimale breedte en het hoge slinger-de-slanger gehalte voelt het vangrail-loze weggetje goed aan in deze boomloze overzichtelijke omgeving, zelfs naast afgronden. In de verte ontwaren we hogerop Ohanes, een tegen de berg aangekwakt wit stadje, adembenemend mooi gesitueerd. Na diverse hairpins en de weg door dit stadje volgt de feitelijke weg bergopwaarts naar de pas, Santilliana geheten.

Borden geven aan dat de pas Abierto -open- is. We zitten hoog in een sneeuwloze omgeving ondanks de waarschuwingsborden daarvoor. Het ziet er trouwens allemaal gortdroog uit hier en vele vervallen gehuchtjes zijn door het watertekort verlaten en veranderen in bouwvallen. Net over de pas is alles iets groener en staan boompjes langs de weg in bloei. Het lijken Prunus-varianten, maar ik heb toch het vermoeden dat het amandelbomen zijn. Het gaat nu rap omlaag en beneden in het dal stoppen we in Alba bij restaurant Mirasierra. De cortado en de tostado con tomato smaken heerlijk. Dan door naar Guadix over de grotere snelweg. Onderweg zien we voor het eerst sneeuw op hoge bergruggen liggen.

Rond 13.30 parkeren we tussen de andere campers op het immens grote gravel parkeerterrein 400 meter voor de kathedraal. Camper op alarm, rugzak en zonnebril op en de stad in. Die gaat zo dicht, dat is dus geen optie. Dan maar voor een uitgebreide lunch op het zonovergoten naastgelegen 16e eeuwse Plaza de Constitucion een terrasje opgedoken. Het eten en de service zijn van middelmatige kwaliteit en met een rekening van € 38,- eigenlijk beneden peil. We lopen daarna dapper omhoog in de stad. We treffen eerst een andere kerk met een mooi exterieur en verderop de wegens restauratie gesloten Alcazaba.

Verder omhoog en ons einddoel de Barrio de Cuevas komt in zicht. Het zijn deze bewoonde grotwoningen, zo'n 2000, waarom Guadix zijn bekendheid geniet. Overal façades van huizen voor de met schoorstenen getooide heuveltjes, het lijkt wel een Hobbitdorp of een Fred Flintstone scène, grappig gezicht. Dan weer terug het is mooi geweest.

We blijven hier vannacht staan met een veertigtal andere campers die probleemloos op dit zeer grote parkeerterrein passen. Tafel en stoelen eruit en we installeren ons in het zonnetje, lekker nagenieten. Dat gaat de komende dagen wel veranderen. We hebben gelezen dat een Gota Frio/Dana gaat aankomen in Spanje de komende 4 dagen.

CP N37.304074 W3.133538 gratis met service

Kern ligt gelukkig in het noorden, maar ook hier is er wisselvallig, kouder en natter weer op komst. Rond 18.45 is de zonne-koek op, het wordt fris, we gaan naar binnen en nemen een lichte avondhap, een yoghurtijs met wat thee, we hebben niet veel trek. Internet wil weer niet vlotten en valt steeds weg, mmm. Buiten in het donker rijden wat politiewagens met hun blauwe zwaailichten rond en niet veel later wordt er op de deur gebonkt. De agent geeft in het Spaans aan dat we 20 meter naar achteren moeten omdat hier morgen iets opgebouwd gaat worden. Het is ineens een drukte van belang want iedere camper moet zich verplaatsen. Als de rust is wedergekeerd en ieder weer een plek heeft gevonden, lezen we nog wat en gaan vroeg te bed.

Donderdag 3 maart - Monachil

Guadix - Monochil   80 km  ☀️18°C - 🌧 12°C

We zijn laat deze ochtend na een rommelige nacht, misschien zijn we te vroeg gaan slapen. Een positief gevolg is, omdat bijna iedereen al is vertrokken, dat we niet lang hoeven te wachten bij het afservicen. Daarna boodschappen, die moeten ook worden aangevuld en als laatste een tankstop. Hèhè, we kunnen er weer tegen aan. We rijden de snelweg op en gaan op weg naar Granada. De weg slingert zich door het mooie berglandschap van de Sierra Nevada. Aan de besneeuwde voet daarvan ligt Granada. Tesamen met haar omliggende steden vormt deze een zeer grote stadsagglomeratie en dat is goed te merken aan de toegenomen verkeersdrukte als wij de plaats naderen.

Onderweg van Guadix naar Granada

De op de Navi ingestelde (betaalde) camperplaats in Cajar, een voorstad die gunstig is gelegen, blijkt bij aankomst completo. Een Engelsman terplekke geeft een alternatief, een (P4N) parkeerterrein in Monachil wat hij goed kent, je kan daar gratis staan en er is een busverbinding naar de stad. We rijden naar het bergdorpje opzij van Granada.

In het dorp wringen we ons door de smalle straatjes naar de toegang van de parkeerplek. Het is een zanderig, hobbelig en niet overal waterpas liggend terrein, waar we een plekje vinden tussen andere geparkeerde auto's en campers.

Past precies

P N37.131401 W3.53729 geen service

Gezien het tijdstip, 16.00 uur, heeft het geen zin meer om naar Granada te gaan, zeker omdat het intussen ook behoorlijk is gaan regenen. Wel hebben we hier Internet, yes, dus gaan we de afgelopen dagen op de site inkloppen. De aangeschafte arroz negro con marisco tussendoor smaakt heerlijk. Dan voor slapen gaan nog wat relaxen. Buiten regent het nog steeds.

Vrijdag 4 maart - Monachil

Monachil  - Granada - Monachil       14°C ⛅

Heerlijk geslapen, misschien wel door de gestaag vallende regen. De eerstvolgende bus vertrekt om 10.45 uur, vertelt internet. We drinken vlak bij het opstappunt van de bus in een cafeetje onze vertrouwde cortado vergezeld met een heerlijke tostado. We hebben ons warm aangekleed vandaag, want toen we onze neus uit de camper staken, was het zeker niet warmer dan 5/6°C. Een groot verschil met voorgaande dagen. Het is wel droog en we keep our fingers crossed dat het zo blijft. Bus 183, ad €1,55 de man, hobbelt het bergdorp uit en laveert zich soepel door de buitenwijken van Granada richting centrum. Wonderlijk, hoe de chauffeur een bus van dit formaat met groot gemak door de smalle straatjes heen wurmt, petje af. De eindhalte bevindt zich op een 15 minuten loopafstand van het hart van de stad. We herkennen wat gebouwen van ons bezoek aan de stad 6 jaar geleden en ook de drukte is onveranderd groot. We lopen door La Alcaiceria een verzameling van winkeltjes in steegjes met een Moorse signatuur, die kleurrijke (toeristische) waren hebben uitgestald. Het is eigenlijk een voortzetting van de 11e eeuwse Moorse zijde-soekh die hier was gevestigd.

Voordat we de Cathedral de Granada bezoeken lopen we eerst in hetzelfde gebouwencomplex een bijkerk Iglesia Paroquial del Sagrario in. Het rijk uitgevoerde interieur geeft al een voorproefje van wat we straks in de 16e eeuwse kathedraal kunnen verwachten.

Na de verovering van het laatste Moorse bolwerk, het Emiraat Granada, initieerde het koningspaar Fernand en Isabel de bouw van de kathedraal, op de plek waar zich de grote moskee bevond. De val van Granada luidde een versnelling van de Reconquista in en mondde uit in de verplichting voor iedereen het katholieke geloof te aanvaarden, dus ook voor Moren en Joden. Dientengevolge werd door het vorstenpaar de Inquisitie ingesteld. Hun huwelijk, het fundament van de Spaanse katholieke monarchie, was het startsein voor een ongekende bloeiperiode die het Spaanse rijk tegemoet ging. Columbus (Colon in Spanje) kreeg van hen de opdracht om een nieuwe korte vaarroute naar Indië te verkennen, hetgeen leidde tot kolonisatie van Midden- en Zuid Amerika en exploitatie van de daar aanwezige rijkdommen.

We betalen de entree van €5,- pp en wandelen het immense gebouw in, waar de rijkdom van die bloeitijd is ingezet om het interieur een fantastische uitstraling te geven. De fraaie zijpanelen, retabels, glas-in-lood, het grote zilveren altaarstuk en de dubbele orgelstukken zijn van ongekende kwaliteit. De grote sacristie herbergt voldoende kledingkasten en laden om tientallen priesters en misdienaren te kleden.

Dan bezoeken we de Capilla Real, wederom €5,- de man, waar de praalgraven van Fernand van Aragon en Isabella van Castilië in rijk marmer zijn opgesteld.

Zij worden geflankeerd door de even weelderige graven van hun dochter Johanna de Waanzinnige en  schoonzoon Habsburger Philips de Schone. De eigenlijke kisten staan in een eenvoudige crypte onder de praalgraven. De koningskapel is rijk uitgerust, jammer dat je hier niet mag fotograferen.

Tis tijd om te lunchen, de maag knort. We stappen een drukbezet, blijkbaar populair restaurant binnen, waar vrolijk wordt geborreld en gehapt, dat willen wij ook. We trakteren onszelf op heerlijke tapas, weggespoeld met een lekkere frisse witte wijn. Vooral de Arroz de la casa en de huisgemaakte Albigondas zijn verrukkelijk. Met hernieuwde energie beginnen we monter aan de tocht naar en in de mooie oude Moorse wijk Albayzin.

We klimmen steeds hoger totdat we bij een Mirador een volledig en prachtig zicht krijgen op het Alhambra, wat zich naast deze wijk verheft. Dit wonderschone Moorse paleizencomplex hebben we 6 jaar geleden bezocht en is een must-see voor een ieder die Granada bezoekt.

We gaan teruglopen, het is nog een heel eind naar de bushalte. Die bereiken we door de drukke stad met vandaag bijna 10 kilometer in de benen, exact 1 minuut voor vertrek van bus 183. In een half uur brengt deze ons terug in Monachil. In de camper even heerlijk onderuit om de indrukken en inspanning te verwerken. Wat een geweldige stad is Granada toch!

Zaterdag 5 maart - Motril

Monachil - Motril    84 km  ☀️20°C + 🌧

Vanochtend wakker geworden door een koor van vogeltjes, die vrolijk kwetterend de dag inluiden, hoe mooi! Kalmpjes aan de dag opgestart koffie met tostado genomen bij het cafeetje op het busplein. Ook nog een knoopbatterij bemachtigd in een winkel van Sinkel. Dan onderweg naar de kust, Motril.

Na 25 kilometer snelweg zijn we het zat, we zien zo weinig van de omgeving en duiken bij afslag Dulcar lukraak de snelweg af, into de rimboe 🙂. Wij onmiddellijk happy, de navi's niet, die gillen ga terug.

Onverbiddelijk draai ik een bergwegje op, stel de navi's wat bij en we rijden een prachtige scenery in.  Ja hier worden we heel blij van, ondanks dat de camper toch wel wat toeren extra moet draaien en de chauffeur het nodige stuurwerk voor zijn kiezen krijgt.

We doen een soort van Tour de France bergetappe, steil klimmen en dalen, haarspeldbochten, alles komt voorbij, zelfs wielrenners die massaal hier aan het trainen zijn. Spectaculaire bergroute, langs kleine dorpjes en stuwmeren, met de omlijsting van de besneeuwde Sierra Nevada die opzij ligt.

Langzaam dalen we af en we zien de zee in de verte opdoemen. In Motril rijden we naar een P4N parkeerplek vlakbij een golfterrein aan zee. Op een grote zand- , opgedroogde modder-vlakte staan zo'n 30 campers.

Er kunnen wel 100 campers staan zo groot is deze gedoogplek, niet de meest charmante, maar voor een nacht kan het er mee door. En dat is wat wij gaan doen. Beetje relaxen, internetten en bekijken wat we morgen gaan doen.

CP N36.7155 W3.55019

Zondag 6 maart -  Torre del Mar

Motril  - Torre del Mar  74 km  ⛅ 18°C

Het heeft vannacht behoorlijk geregend en als we eindelijk op gang komen zien we dat veel campers deze plek al verlaten hebben. Dat doen wij ook.

We rijden binnendoor, via de kustweg en de kust is hier werkelijk prachtig! Uiteraard best wel toeristisch, want we zien de nodige hotel- en appartement bouw. In Almunecar stoppen we en wandelen over een grote rommelmarkt die we tegenkomen. Altijd leuk, ook al kopen we niets. Dan weer verder op weg. Her en der zien we op mooi plekjes campers geparkeerd staan langs zee.

We hebben dringend behoefte aan LPG en servicen kan ook geen kwaad. Op de camper-app vinden een tankstation in Velez-Malaga, waar alles kan worden gedaan, er is zelfs een wasplaats voor campers, er zijn wasmachines en drogers en je zou er zelfs kunnen staan op een goed ingericht terrein (CP N36.763401 W4.0950 €10,- incl. elektra). Wij servicen alles gratis af.

Tijdens deze operatie hebben we app-contact met Wil & Rinus die ook rondzwerven in Andalusië met de camper. En het toeval wil dat zij hier 5 kilometer vandaan staan in Torre del Mar op de gelijknamige camping. Daar gaan we ook naar toe om te overnachten. Bovendien ook prettig om de accu's goed door te laden aan de 230V.

De camping heeft diepe maar niet al te brede plekken tussen heggen. Het geheel doet mwah aan, het is een typische overwinterplek met zeer veel vastkampeerders, die zich met alles d'rop en d'ran hebben geïnstalleerd. Niet helemaal onze stek, gezien de sociale kliekvorming die hier zichtbaar gaande is, maar voor 1, 2 nachten is het okay. Van hieruit kunnen met het openbaar vervoer (bus) Malaga bezoeken, dat is wel zo handig. Met Wil & Rinus kletsen we gezellig bij onder het genot van een wijntje, die gaan morgen landinwaarts richting Granada. Tussendoor nog even een wasje gedraaid.

Camping Torre del Mar N36.733601 W4.09917 €20,- p/n

Maandag 7 maart -  Torre del Mar

Torre del Mar - Malaga - Torre del Mar  ☀️19°C    Uitstapje Malaga met bus € 5,- p/p

In de ochtend naar de panaderia gelopen en brood gehaald, beste trippel ruim 3 kilometer. Na ontbijt wederom dezelfde afstand afgelegd om bij het busstation te komen. Om 11.30 uur zijn we onderweg naar Malaga. De bus rijdt een groot gedeelte op de snelweg en we bereiken snel Malaga Puerto. Na een koffietje wandelen we op ons gemak, de Calle Molina Lario op, de winkelstraat met de lichtbogen die het centrum in voert. Herkenbaar vanwege ons eerder bezoek aan de stad in 2015. Verderop op het Plaza de Constitucion stuiten we op een filmploeg die voor Netflix kerstopnamen aan het maken is, een hele happening. We lopen een kerk met een aardig interieur binnen, altijd interessant en dwalen verder door de vele winkelstraatjes.

Bij een Jezuïetenkerk met een drietal aparte sinaasappelbomen, vertelt een gids dat deze van een oneetbare bittere soort zijn en een dubbel blad hebben.

Voor de lunch duiken we een mooie tapasbar in en wat een feestmaal staat hier uitgestald. We smikkelen en smullen van de kakelverse hapjes met een mooi glas wijn.

Tesamen met een even verrukkelijk dessert en een koffie, tikken we naderhand € 38,- af en dat is het volledig waard. De beste hap in Spanje tot dusver.

Na de lunch lopen we naar het Alcazaba en het Romeins amfitheater. Omdat Marjos wat lastig trappen loopt slaan we dit fort wat met vele trappen omhoog voert over. Wel lopen we langs de kathedraal naar het Museo Picasso en gaan daar naar binnen. De familie van de in Malaga geboren kunstenaar heeft na zijn dood een grote collectie in bruikleen gegeven. De collectie doorloopt alle tijdvakken van de langdurige kunst carrière van de Malagueno Picasso, zeer interessant.

Na een wijntje en een Clara op een terrasje in de zon, is het langzamerhand tijd om terug te gaan. De bus arriveert even na zevenen terug in Torre del Mar; we doen nog even snel een boodschap bij de Mercadona en zijn rond 8 uur terug op de camping.

Dinsdag 8 maart -  Antequera

Torre del Mar - Antequera    86 km ⛅17°C

Ook hier ontwaken we door een heus vogelconcert, het gefluit en gekwetter verdrijft de nachtstilte. Routineus doorlopen we onze ochtendritueel en na alles te hebben in- en opgeruimd starten we de camper en gaan op pad. We zetten de navi's op Ronda, binnendoor, vandaag geen snelweg. Het is wat bewolkt en een graad of 13, 14. We rijden eerst noordwaarts van de kust af de bergen in en jeetje wat is het hier weer mooi. De weg is uitstekend en er is vrijwel geen verkeer. We passeren Colmenar en duiken onder de snelweg Malaga-Antequera-Granada door.

De route wordt nu een stuk smaller, bochtiger en steiler. Na Villanueva de la Conception gaan we echt klimmen naar de toppen van El Torcal, een groot wandelgebied in prehistorische bergomgeving. We verlaten het woeste gebied met een lange afdaling, waarbij verschillende verlaten gehuchtjes passeren. In de verte beneden ontwaren een stad met witte huizen, met daarboven een groot Moors Fort. Het is Antequera en dichterbij gekomen, zien we opzij van de weg een groep campers staan op een parkeerveld, met uitzicht over de stad. We installeren onze camper ertussen, want dit wordt onze overnachtingsplek.

CP P4N N37.011543 W4.561671 gratis geen service

Na de lunch wandelen we bergaf eerst rond het fort en dalen verderop de stad in. Vele prachtige vergezichten over de stad en omgeving vanaf de miradors begeleiden ons uiteindelijk naar het centrum, het is een steile afdaling. Dat belooft wat voor de terugweg. Eerst maar moed ingedronken op een terrasje met een café con leche. Een wijntje doen we maar niet, die kan in de benen gaan 'hangen'. Het stadscentrum is rond dit tijdstip van 4 uur wat doods, dus de terugweg ingeslagen. De kortste weg is tevens de steilste en petje af voor Marjos, die worstelt zich dapper naar boven. Zo, dat zit er weer op, tijd voor een lekkere vino.

Intussen valt er, doordat een camper wegrijdt, een gat tussen de campers aan de rand van de parkeerplaats met het beste uitzicht. We besluiten het anker te lichten en naar die plek te manoeuvreren en hebben nu een formidabele view op de bergen voor ons, top! Met veel geblaat passeert vervolgens een kudde geiten met herder onze stek, mooie plaatjes. Nu echt relax-time.