Deel 6 Spanje/Portugal najaar 2021

Zondag 10 oktober - Camping Orbitur Nazaré

Camping Orbitur Nazaré  ☀️ 25 °C

Vanmorgen op tijd opgestaan; we hebben nog wat oud brood om te grillen, maar de voedselvoorraad begint aardig op te raken. We gaan dan ook na het ontbijt op de scooter eerst wat inslaan bij de Lidl. Daarna door naar Nazaré Boulevard, waar we de zee in een dikke mist gehuld vinden. Het is zondag en een drukte van jewelste op de boulevard. Een aaneenschakeling van (souvenirs)winkeltjes afgewisseld met eettentjes en terrasjes. We parkeren de scooter en lopen een paar winkeltjes in, niet echt veel bijzonders. Op een terrasje nemen we koffie en een tosti en dan gaat André terug naar de camping om de F1race te kijken; Marjos blijft op het strand om daar te gaan lezen. Als André bij de camper aankomt, is de race al een uur bezig... oeps even vergeten dat in Portugese tijd de wedstrijd een uur eerder aanvangt. Max Verstappen eindigt als 2e en loopt weer 6 punten uit op Hamilton (die als 5e eindigt). Ondertussen vermaakt Marjos zich uitstekend, het is echt heerlijk op het strand, totaal niet druk als je het vergelijkt met de boulevard. Na de race komt André weer met de scooter naar het centrum. Het is daar nog drukker dan vanmorgen, hebben we geen zin in en we gaan dan ook terug naar de camping.

Maandag 11 oktober - Camping Orbitur Nazaré

Camping Orbitur Nazaré  ☀️ 27 °C

De kustlijn van Nazaré is bij surfers bekend om zijn hoge golven, veroorzaakt door de onderwater gelegen Canyon van Nazaré. Deze ochtend rijden we naar het surfstrand aan de noordkant van het het stadje. In de verte zien we al veel surfers. Op dit stuk strand zijn de hoogste golven ooit gemeten, namelijk 33 meter. Nu zijn er golven van maximaal 4 à 5 meter, maar surfers en body-surfers zijn volop bezig. Prachtig om te zien hoe goed sommige van deze gasten zijn. Velen worden gevolgd door (professionele) drones die alle capriolen kundig vastleggen. We wandelen langs de kustlijn verder naar de rotsen zuidwaarts en gaan daarna terug naar de camping waar we het zwembad gaan proberen. Koud maar weer heerlijk om af te koelen, het zonnetje doet goed zijn best en het is met 27 graden heerlijk! In de camper ruimen we alvast de boel wat aan kant; morgen vertrekken we richting Coimbra.

Dinsdag 12 oktober - Camping Orbitur Nazaré

Nazaré - Coimbra    112 km  ☀️ 28 °C

Bij het opbreken vanmorgen, kwamen we op het kleed deze lange sliert tegen …😮... De dennenprocessierups beschikt, net als de eikenprocessierups, over vele kleine haartjes die een toxine bevatten dat bij aanraking of opname bij mensen of dieren kan leiden tot extreme huidirritatie. Heel voorzichtig de rupsen van het kleed laten glijden, maar waarschijnlijk toch wat van de haartjes via de lucht op de armen van Marjos gekomen en tja dat gaat jeuken...  Na het afrekenen (€ 18,- p/nacht) verder gereden naar een strand - Praya da Légua, 17 kilometer ten noorden van de camping.

Dennenprocessierups

Het strand is fantastisch en op een paar mensen na hebben we het voor ons zelf!! De honden kunnen heerlijk rennen en dollen en wij nuttigen, heel decadent, de zojuist gekochte sushi met koude Vinho Verde, heerlijk! Nog wat strandjutten en daarna ook nog in het koude oceaanwater rond gedobberd. Terug in de camper een snelle douche met ons laatste water en daarna via een steeds slechter wegdek naar Coimbra gereden. Daar checken we in op Camping Capismo de Coimbra  (N 40.188801 W8.39984) voor twee nachten en vinden we met enige moeite een redelijk plaatsje. Vandaag was het een warme dag, maar we merken al wel dat het steeds sneller afkoelt.

Praya de Légua  N39.653392 W.069245

Woensdag 13 oktober - Camping Campismo Coimbra

Camping Campismo de Coimbra    ☀️ 28 °C

Vanmorgen op tijd opgestaan en André is naar de Pingo Doce gelopen, zo'n 600 meter verderop voor wat brood en beleg. Kalmpjes aan ontbeten, wat gecleaned en opgeruimd en aan het begin van de middag na de lunch naar de stad gegaan. Deze keer met een Uber-taxi die ons boven in de stad bij de kathedraal Sé Velha afzet. We gaan allereerst deze kathedraal en klooster bekijken en lopen daarna verder omhoog naar de universiteitsgebouwen.

Kathedraal Sé Velha

Universiteit

Standbeeld Koning Joao III

Ontgroening

Portugese sangria

Coimbra bruist, net zoals we het ervaren hebben in 2013! Overal lopen al ouderejaars netjes gekleed met cape rond met feuten om zich heen die allerlei strapatsen moeten uithalen.  De introductie en ontgroeningen die bezig zijn, gaan gepaard met een hoop geschreeuw en gedoe. Het lijkt alsof we midden in een film beland zijn. De oude bibliotheek kan bezocht worden, maar moet, zoals blijkt,  gereserveerd worden en kost € 15,- p/p voor 20 minuten; dat slaan we over, vinden we net iets te veel. We dwalen wat rond over het grote bovenplein met het oude gedeelte (rechten faculteit) en daarna door een ander poort naar de ietwat modernere andere faculteitsgebouwen. We lopen weer naar beneden en strijken neer op een terrasje, waar we wat sangria bestellen, de Portugese variant met appel, limoen en sinaasappel. Lekker!! We vervolgen onze weg naar beneden, door de enorm leuke straatjes en komen uit bij de ingang van het Fado ao Centro. Het is 18.10 uur en we zijn net te laat om de voorstelling bij te wonen, die is al gestart. Een medewerkster (America genaamd) komt naar buiten en bij haar kopen we tickets voor de show van morgenavond. We vragen haar of zij een tip heeft om ergens te gaan eten en op haar advies gaan we naar Cova Funda Espagnol op Rua Sofia. Een formica tafeltjes restaurant waar we de ons voorgeschotelde gerechten soep, dorade en toetje, goed laten smaken! De afrekening voor 5 personen van € 75,- inclusief wijn en koffie is natuurlijk weer een lachertje. Voor de deur van het restaurant nemen we een Uber naar de camping terug.

Stadsbeeld Coimbra

Donderdag 14 oktober - Camping Campismo Coimbra

Camping Campismo de Coimbra    ☀️ 26 °C

Na een (warme) lunch op de camping weer met een Uber naar het centrum vertrokken. Daar wat rondgelopen en de dames willen wat winkelen en die scoren beide een aantal shawls. Wederom valt het op hoeveel studentengroepen in vol ornaat, met kostuum inclusief een cape en met in hun kielzog de nieuwejaars de stad doorkruisen. Rond 4 uur neergedoken in Café Santa Cruz, een zijvleugel van de gelijknamige oude kerk, die prachtig, met oog voor authentieke details is ingericht. We bestellen een white-port cocktail ad. €7,- p/st, best prijzig, maar een prima smaak!

Café santa Cruz

Na de cocktail weer langzaam richting Fado Center gelopen en daar om 17.45 uur naar binnen. Het optreden is toch weer indrukwekkend.

Fado is het Portugese levenslied. De fado in Coimbra is bijzonder omdat die alleen gezongen wordt door mannen: studenten en professoren bezingen het studentenleven en de stad Coimbra. Een solist wordt altijd begeleid door twee gitaristen, waarvan een de melodie speelt op een Portugese gitaar met 12 snaren, de guittarra.

De ander speelt de bas op de viola. De fadista draagt altijd een zwarte cape.  Fado betekent lot of beter gezegd het noodlot, vertaald in muziek. De teksten gaan meestal over verdriet, melancholie en weemoed. De fado in Coimbra is over het algemeen droevig. Na het bij de voorstelling inbegrepen glaasje port, lopen we richting rivier en nemen daar een taxi terug naar de camping. Het is de laatste avond met Jochem, die morgen naar Valencia vertrekt. We sluiten de dag met een koffie, bonbons en drankje af

Vrijdag 15 oktober - Unhais da Serra

Coimbra - Unhais da Serra   ☀️ 24 °C

Vanmorgen nog een keer samen koffie gedronken en toen afscheid genomen van Jochem. Geserviced op de camping en bij een tankstation LPG en diesel ingenomen. Zo helemaal klaar om met Erik en Riette naar de Serra da Estrela te rijden, het berg- en nationaal park gebied in de buurt van de Spaanse grens. In een dorpje rond half 12 een kop koffie gedronken met wat dolces en weer verder gereden in een steeds mooier wordende omgeving. We zien onderweg de afslag Covas en Olivieira Hospital voorbijkomen en als we daar rond 13.00 uur stoppen boven op een berg bij een restaurant, weten we het zeker: deze weg hebben we ook gereden in het voorjaar 2019. De lunch smaakt fantastisch.

Verder gereden naar onze voorgenomen CP in Unhais da Serra, waar we rond 4 uur aankomen. We gaan naast elkaar staan op royale afgebakende stukken. Van de 10 plekken, zijn er nu 6 bezet. Mooie stek aan de rivier, waarin baad-gedeeltes zijn gemaakt, onder aan het mooie dorpje. De CP heeft voor de rest WC's, buitendouche en buiten BBQ's, met afwasmogelijkheid en water, mooi hoor. Bovendien een hele opstelling met bankjes en tafels om te picknicken. Door de grootte van de plekken is campinggedrag hier absoluut geen probleem. Tafels, stoelen en luifel kunnen hier probleemloos worden gebruikt.

Unhais da Serra N40.256699 W7.62381  gratis met voorzieningen

Zaterdag 16 oktober - Unhais da Serra

Unhais da Serra   ☀️ 24 °C

Vanmorgen in het dorp broodjes gehaald bij de Posteleria voor € 0,20 p/stuk, knotsen van broodjes. Heerlijk ontbeten en daarna uitgebreid koffie gedronken. Wat rond de CP gelopen en ja, alles is heel mooi aangelegd. We besluiten in het dorp te gaan lunchen in restaurant Lenda Viriato, dat in de recensies superlatieven tekort komt: "een van de beste restaurants ooit.."; we zijn benieuwd.We wandelen naar het dorp en botsen op een winkeltje met diverse streekproducten. o.a. schaapswollen pantoffels. We geven aan dat we eerst gaan eten en dan terugkomen voor de pantoffels. De eigenaar vraagt of we een tafel gereserveerd hebben, zonder reservering geen schijn van kans! Hij gaat voor ons bellen en ja hoor het lukt hem om de laatste tafel voor ons vast te leggen.

Het restaurant is in een mooie stijl nieuw opgezet en met massief houten meubilair ingericht. De mannen kiezen voor de wilde patrijs en de dames voor de hertenschotel. Vooraf een crème soepje en dat smaakt goed. De wildgerechten zien er fantastisch uit, hertstukken (stoof) met rood fruit en de stukken patrijs met kool. Het smaakt inderdaad erg goed en er is meer dan genoeg. Tijdens het eten gaat een van de medewerkers nog verkleed (tuniek met riem) in het Portugees oreren, wel 20 minuten lang en komt zich na afloop bij ons verontschuldigen dat het hele verhaal niet in het Engels was. Naar we begrijpen hebben de oorspronkelijke bewoners ooit de wapens opgenomen tegen de Romeinen hier in Unhais da Serra en daar ging het hele verhaal over. Na een koffie, rekenen we af, € 105,- dat is andere koffie 😀.Terug naar het winkeltje en de pantoffels en wat likeurtjes gekocht en vervolgens bergje af naar de CP. We worden ingehaald door een grote groep Spaanse campers en het worden er steeds meer, zo dat wordt een drukte. En inderdaad, bij aankomst staan er niet 10, maar later 's avonds zelfs 19 campers, populair plekje. Het weer gaat wat omslaan en we halen onze spullen naar binnen als het niet lang daarna gaat regenen. Laatste avond bij Erik en Riette gezeten, wat gekletst, spelletje gedaan en borreltje gedronken. Zij gaan morgen Spanje in, willen a.s. donderdag terug zijn in Nederland; wij blijven nog wat langer in Oost Portugal.