Deel 1  Griekenland voorjaar 2017

Dinsdag 23 mei - Breda

Na alle voorbereidingen, inlezen van enthousiaste verhalen op het camperforum, een laatste dagje werken is het dan eindelijk zover. Griekenland we komen er aan!
Vanmiddag om 17.00 uur vertrokken voor onze vakantie met de camper naar Griekenland. Eerste stuk naar Ancona - Italië. Vandaar vrijdagmiddag met de de boot naar Patras Griekenland.

Camper is nu volgeladen en dat is goed te voelen, hij rijdt eigenlijk nog steeds niet prettig. Op de A16 bij Breda na wat file oponthoud, een enorme klap en ja hoor: rechts achter een klapband....... De Hymer nog net in bedwang kunnen houden en op de veel te smalle vluchtstrook gezet op een waardeloze plek.
Verder rijden onmogelijk, ANWB gebeld en nadat deze een wegvlak had afgezet, het reservewiel opgegraven uit de volgestouwde garage en verder gereden naar de ANWBpost.

Er gaan 4 nieuwe banden onder is ons besluit en omdat die niet vandaag meer voorhanden zijn, blijven we vannacht in Breda. ANWB gaat zijn best doen om dat voor morgenochtend te regelen. Naar de camperplaats gereden in het centrum van de stad en voor het slapen gaan even naar het nieuws gekeken (aanslag Manchester).

CP Breda  N51.58793 E4.76366

Hét moment van de dag  -  Beng ..... klapband!!

Woensdag 24 mei - Toul

Breda - Toul  440 km

Vanmorgen vroeg opgestaan (goed geslapen), gegeten en gedoucht. Telefonisch contact gehad met diverse bandenbedrijven.

De ANWB - we gaan toch maar voor hun aanbod - kan banden vanmiddag om 14.00 uur leveren en we spreken af dat we voor die tijd komen, dan kunnen ze de huidige banden alvast demonteren. Wat een fijne medewerkers daar in Breda! Heel klantvriendelijk!

Rond 15.30 uur liggen de banden erop en kunnen we gaan. Tja en dan belanden we van de ene file in de andere........ het houdt maar niet op. Koppig doorgereden en rond 23.30 uur gestopt voorbij Nancy, in Toul. Doodmoe in bed gedoken en de wekker op 04.00 uur gezet; we hebben een afspraak met een veerboot in Italië en wat kilometers in te lopen.

Hét moment van de dag  -  Nieuwe banden, we kunnen eindelijk op reis !

Donderdag 25 mei - Rubicone

Toul  -  Rubicone    1070  km

Om 4.00 uur gaat de wekker af, heerlijk geslapen. Even wat gegeten en hup onderweg rond half vijf.    Zo dit rijdt vlot, de wagen ligt met die nieuwe goede banden stukken beter op de weg, dus als het kan 120 km/u met de cruise control erop.

Na Bourg-en-Bresse gaat het landschap aardig golven, richting de Alpen, wat een mooie omgeving! Rond 11 uur gestopt en even een half uurtje bed in gedoken, heerlijk. Wat getankt en de voorruit van insecten ontdaan en weer en route naar de Mont Blanc tunnel.

Ojee, anderhalf uur wachttijd, nou ja dat kan er ook nog wel bij denken we. €58,- lichter en 1,5 uur later zijn we in Italië-Aostavallei. Schitterende omgeving, maar geen snelheidscircuit. Daar denken de Italianen, m.n. ook de vrachtwagenchauffeurs anders over. Met ware doodsverachting gooien ze op volle snelheid hun voertuigen door bochten en tunnels, wat een wegpiraten. Afijn voor ons een goede verkeersles met de Hymer.

De kilometers rijgen zich aaneen en rond 19.30 uur een extra tussenstop om wat te gaan eten en te tanken. Rond 22 uur gestopt op een P4N in Savignano sul Rubicone, een parkeerplaats in de stad. Ben aardig moe en val als een blok in slaap.

Savignano sul Rubicone   N44.0946 E12.3995

Hét moment van de dag  -  Uit de tunnel Italië in, we gaan die boot echt wel halen !

Vrijdag 26 mei - Ancona

Rubicone  -  Ancona   170 km  ☀️30°C

Verkwikt en uitgerust om 7 uur opgestaan. We hebben zelfs nog wat tijd over voordat vanmiddag de veerboot vertrekt. Na douche en ontbijt dus eerst onderweg naar een CP in de buurt van Ancona om te servicen.

We kiezen die in Offagna, net iets van de kust af, met gratis voorzieningen lezen we in de camper-app. Offagna is prachtig gelegen en de camperplaats, tis een beauty, bereiken we na een gemeen steil klimmetje. Er staat slechts 1 camper (al gereed om weg te rijden) en alles is inderdaad gratis, elektra, water, afvoer en heeft zelfs een afspuitplaats. Camper volledig geserviced en voorruit gewassen.

CP Offagna, gratis met voorzieningen     N43.5239 E13.4366

Dan onderweg naar Ancona Port en ingecheckt. Op de kade wat gekletst met een gepensioneerde Hollander, die al jaren in Piemonte, Italië woonachtig is, grappig we zijn redelijk gelijk gestemde zielen. Rond 15 uur komt de Cruise Olympia aangevaren, wat een huge schip. Ongeveer 16 uur ge-embarkeerd, het giga autodek op en om zes uur steken we van wal. Na wat eten, vroeg te bed in onze prima hut.

Hét moment van de dag  -  We laten het nu varen!

Zaterdag 27 mei - Kalogria

Patras -  Kalogria  35 km  ☀️30°C

Natuurlijk vroeg wakker, dus wat liggen lezen (boek Judas van Astrid Holleeder - wat een verhaal) op tijd opgestaan en een heerlijke douche genomen, de hut voldoet prima. De kwaliteit van het ontbijt in het restaurant is net als het eten gisteren aan boord, zeer matig en goed aan de prijs, ondanks de korting van 30%. Op het bovendek maar lekker koffie gaan drinken en in het zonnetje verder gaan lezen. Overigens niet beseffend, dat de zon zo hard zou inbranden (allebei goed verbrand aan het eind van de dag).

De Albanese kust schuift langzaam voorbij, gevolgd door het Griekse vasteland en Corfu. Om 11.30 uur varen we de haven van Igoumenitsa binnen en velen debarkeren in deze haven.

Om 12 uur wordt de tocht voortgezet - dus maar weer lekker wat lezen - om rond 17 uur onze eindbestemming Patras te bereiken. Van de boot af naar de eerstvolgende gedoogplek in Kalogria gereden, een grote maar lege P aan het strand, voor onze eerste camper- overnachting in Griekenland. Wat later bij invallende schemering komt een auto aansluipen, parkeert 50 meter verderop en doet meteen de lichten uit. Het maakt ons zenuwachtig en we besluiten onze 'ankers' te lichten. Een halve kilometer verderop nemen we een betaalde camperplaats (€10,- met voorzieningen N38.15984 E21.37123). Dit geeft rust.

Hét moment van de dag  -  Na prachtige kusten, land in zicht!

Zondag 28 mei - Karavostasi

Kalogria -  Karavostasi     264  km  🌧 30°C

Het heeft vannacht een paar spettertjes geregend; we zagen gisteren bij het debarkeren al een dikke laag wolken. Na eerst wat boodschappen, brood en melk, rijden we zuidwaarts. We willen vandaag de middelste 'vinger' van de Peloponnesos bereiken. Onderweg passeren we een hele kolonie Nederlandse caravans en campers, het lijkt wel een programma van Max, "We zijn er bijna". Rond het middaguur een stop gemaakt aan de kust in Kalo Nero voor de lunch, het is inmiddels zalig weer. Dan steken we het binnenland naar Kalamata, nu wordt de route heel mooi. Echt schitterend wordt het na Kalamata op de route naar Kardamyli. Daar plots een giga stortbui, wat een waterval. Even zo snel als de bui opkomt is deze als bij toverslag verdwenen.

Na een koffie op een terrasje verder langs de fraaie kust, naar Karavostasi een plaatsje in een baai. Camper gestald op de CP en lekker gegeten in het bijgelegen restaurant. Na wat lezen en nieuws doornemen (Dumoulin wint de Giro!) gaan we onder zeil.

CP N36.6959 E22.3779

Hét moment van de dag  -  Na regen komt zonneschijn !

Maandag 29 mei - Kotronas

Karavostasi -  Kotronas   83 km  25°C ☀️ + ☁️

Vanmorgen vroeg wakker. Wat nieuws gelezen en een berichtje op het camperforum geplaatst. Na ontbijt en douche een babbeltje gemaakt met onze Delftse buren, reizend met een buscamper. We gaan rond 9.30 uur naar de zuidkant van deze 'vinger' het Mani-gebied (de🖕 middelvinger 🤣 van de Peloponnesos). In Oitylo tanken we en kopen brood bij de warme bakker.

Scenery wordt steeds mooier, wat een fraai gebied! Draaiend door smalle straatjes van dorpjes, omhoog over steile weggetjes met steeds fantastisch uitzichten. We rijden een NL Hymer tegemoet en zwaaien naar elkaar. Als ik mijn vermoeden uitspreek dat dit best wel eens Thole van het camperforum zou kunnen zijn, wordt dat later door Thole via het forum bevestigd. Het weer houdt vandaag niet over, het is bewolkt en af en toe prikt het zonnetje door.

Bij Vathia, een pittoresk Mani-stadje stoppen we en maken een wandeling. Na ronding van de zuidelijkste punt van de 'vinger' gaan we de oostzijde omhoog rijden. Via Kokkala en Nimfio over haarspeld-weggetjes met enorme hellingsgraad, uiteindelijk aangeland op het havenhoofd in Kotronas - een gedoogplaats. Hier blijven we overnachten naast de vissersbootjes.

CP N36.6186 E22.4942

Hét moment van de dag  - Een helling van 25° neemt onze Hymer probleemloos.

Dinsdag 30 mei - Kokkina

Kotronas  - Kokkina  163 km  28°C ⛅

Het uitzicht vanuit de camper bij het wakker worden vanmorgen is prachtig! Wat een heerlijke plek, zo wil je toch wel elke morgen wakker worden.... daar doen we het voor.

Na ontbijt en douche op het gemak naar het uitladen van de visvangst van de bootjes gekeken, leuk tafereel. Ons eerste doel is Gytheio. Daar in de WIND-winkel een datasim voor de Mifi gekocht, €25,- voor 10GB gedurende 1 maand prepaid. We rijden naar een parkeerplaats nabij Gytheio, een gedoogplaats bij het scheepswrak Dimitrios en lopen op het strand naar het grote wrak toe. We twijfelen of we hier blijven overnachten, mede omdat alles wat drassig is, rijden we toch maar door.

Bij de Lidl in Skala doen we boodschappen en rijden tussen sinaasappel plantages door naar Kokkina. Op de boulevard gaan we voor een andere NL-camper staan. Het is Tol van het camperforum, een gepensioneerde marineman en sinds 1 november onderweg! Heerlijk weer en we willen buiten eten. De grillplaat gebruiken via de omvormer is dom-dom, we onttrekken de accu's te diep; die staan direct in het rood, oei 😲 !

CP Kokkina N36.7986  E22.7834

Snel gaan rondrijden (advies Tol) om op die manier de accu's weer op peil te brengen. Na 2 uur en 60 km is de zaak weer enigszins bijgetrokken en komen we in het donker terug. Ook het aggregaat zetten we nog even bij, om de accu's een laatste zet te geven. Vanwege het aggregaat sloeg CO-alarm aan, dus het aggregaat uitgezet. Rond middernacht te bed.

NB: laat rondrijden in het donker heeft ons weer een verrassing opgeleverd. Onze Hymer is uitgerust met actieve bochtverlichting, handig!

Hét moment van de dag  - 😬 Combinatie grillplaat met omvormer géén succes !

Woensdag 31 mei - Bozas

Kokkina - Bozas  40 km  30°C ☀️

Bijtijds uit de veren en nog even met Tol gesproken, die rijden vandaag net als wij naar Bozas. Zij gingen al rap op pad. Wij eerst water bijgevuld en vuil water afgestort. Daarna ook de weg op. Brood ingeslagen bij een bakker onderweg en weer door sinaasappel-land.

Bozas is feitelijk een restaurant aan het strand met daarnaast een groot veld met bomen. Naast Tol die zich al had geïnstalleerd, staan er nog 5 andere campers en als wij ons settelen op een plek aan het strand arriveren nog twee NL-campers, Monroe en de Ruttentuttels van het Forum. Even wat bijgekletst en toen de zee ingegaan. Die is nog wel koud, maar als je door bent, dan kan je daar de rest van de dag op teren. Ook nog met verscheidene andere camperaars gesproken. Aan het restaurant wordt hard gewerkt om het aanstaand weekend te kunnen openen. Bijzonder mooie, maar ook gezellige gedoogplaats, die, omdat je hier met meerderen staat, veilig aanvoelt. De penne met pastasaus smaakt heerlijk. We komen tot rust.